کشیدگی کشاله ران بر اثر اعمال فشار بیش از حد به خصوص در ورزشکاران به وجود می‌آید و با توجه به مقدار آسیب دیدگی روش‌های متفاوتی برای درمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،کشیدگی کشاله ران یکی از شایع‌ترین آسیب‌ها به خصوص در بین ورزشکاران است؛ این کشیدگی‌ها همچنین می‌توانند در اثر فعالیت‌های بدنی شدید در کسانی که آمادگی ندارند هم ایجاد شود.

شایع‌ترین عضلات لگن که دچار گشیدگی می‌شوند عضلات ادکتور یا نزدیک کننده ران هستند، آسیب دیدگی عضله می‌تواند با یک فشار ساده به عضله شروع و به پارگی بافت عضله و تاندون‌های چسبیده به آن ختم شود.

معمولا کشیدگی و پارگی عضله منجر به ایجاد تورم در عضو آسیب دیده؛ کبودی یا سرخی عضو؛ وجود درد هنگام استراحت یا هنگام استفاده از عضله‌ای خاص و ضعف عضله یا تاندون‌ها منجر می‌شود چرا که آسیب به وجود آمده در عضله باعث آسیب دیدگی رگ‌های خونی می‌شود، که این امر خونریزی، کبودی و درد را به همراه دارد.

اگر جراحت عضله در حدی باشد که با درمان‌های خانگی در ۲۴ ساعت درد آن تسکین پیدا نکند بهتر است به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر هنگام آسیب صدای شبیه به شکستگی شنیدید، نتوانستید قدم بزنید یا اگر ورم، درد، تب یا زخم باز قابل توجهی داشتید باید حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

برای محافظت عضو آسیب دیده در برابر جراحات بیشتر آن را ثابت کنید تا در حین جابجایی یا حرکت، آسیب‌دیدگی تشدید نشود، به عضله آسیب دیده استراحت دهید و از فعالیت‌هایی که باعث کشیدگی می‌شود بپرهیزید.

برای کاهش درد و تورم در عضله‌ای که دچار کشیدگی شده از یخ استفاده کنید آن را درون کیسه‌ای برای ۲۰ دقیقه در هر ساعت روی قسمت آسیب دیده قرار دهید تا از خاصیت ضد التهاب و تسکین دهنده یخ استفاده کنید.

با استفاده از کیسه‌های یخ می‌توانید میزان ورم و خونریزی داخلی عضله که منجر به کبودی بخش آسیب دیده می‌شود را کاهش دهید؛ بهتر است روند درمان را از همان لحظه ایجاد آسیب شروع کنید و عضله آسیب دیده را در وضعیت کشیده قرار دهید؛ بهتر است استفاده از آب گرم را بسته به شدت آسیب از ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد از سرما درمانی شروع کنید.

توجه داشته باشید که چه در مرحله سرما و چه در گرما درمانی نباید یخ یا وسیله گرم را مستقیما” روی پوست قرار دهید و از یک وسیله پوششی مثل حوله، بین یخ یا منبع حرارت و پوست استفاده کنید.

ورزش‌های پیشنهادی برای درمان کشیدگی عضلات

به پشت بخوابید؛ زانوهایتان را خم کنید و کف هر دو پا را بر روی زمین قرار دهید. به آرامی زانوانتان را از هم باز کنید تا یک کشش را در قسمت کشاله ران احساس کنید. این حالت کشش را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کنید و به آرامی به حالت اول برگردید. این حرکت را سه بار تکرار کنید.

ورزش‌های مناسب برای درمان کشدگی کشاله ران + تصاویر
به پشت روی زمین بخوابید بطوری که باسن شما نزدیک به یک در قرار گیرد و پاهایتان را روی زمین به حالت کشیده قرار دهید. یک پا را بلند کرده و روی دیوار نزدیک به قاب در قرار دهید. پای دیگر شما باید روی زمین و در کنار در قرار گیرد. در این حال شما باید یک کشش را در پشت عضلات ران خود حس کنید. این حالت کشش را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کرده و به آرامی به حالت اول برگردید. این حرکت را سه بار تکرار کنید. حرکات را برای پای مقابل هم انجام دهید.

ورزش‌های مناسب برای درمان کشدگی کشاله ران + تصاویر


به یک شانه خود دراز کشیده و زانوی پای بالایی را خم کنید و پای آن را در جلوی ران زیرین قرار دهید. پای زیرین را صاف و مستقیم نگه دارید و در همین حال آن‌ را تا آنجا که می‌توانید بالا آورده و ۵ ثانیه بالا نگه دارید. سپس پا را به آهستگی پایین بیاورید. این حرکت را در سه ست 10 تایی انجام دهید.

ورزش‌های مناسب برای درمان کشدگی کشاله ران + تصاویر


به پشت روی زمین دراز کشده و پا‌ها را در حالت دراز کش به جلو روی زمین نگه دارید. زانوی سالم را خم کرده و کف پای آن را بر روی زمین قرار دهید. پای دیگر را بدون اینکه زانوی آن را خم کنید مستقیم به اندازه یک وجب بالا بیاورید. به آرامی پا را پایین بیاورید. این حرکت را در سه ست 10 تایی انجام دهید.

ورزش‌های مناسب برای درمان کشدگی کشاله ران + تصاویر


سر پا پشت به یک در بایستید. یک کش را بصورت حلقه در آورده و آن را دور یک مچ پای خود بیندازید. سر دیگر حلقه را یک گره بزنید و گره را لای یک در گذاشته و در را ببندید. بدون اینکه زانو را خم کنید پا را مستقیم به جلو ببرید. این حرکت را در سه ست 10 تایی انجام دهید.

ورزش‌های مناسب برای درمان کشدگی کشاله ران + تصاویر
سر پا رو به یک در بایستید. یک کش را به صورت حلقه در آورده و آن را دور یک مچ پای خود بیندازید. سر دیگر حلقه را یک گره بزنید و گره را لای یک در گذاشته و در را ببندید. بدون اینکه زانو را خم کنید پا را مستقیم به عقب ببرید. این حرکت را در سه ست 10 تایی انجام دهید.

ورزش‌های مناسب برای درمان کشدگی کشاله ران + تصاویر

سر پا کنار یک در بایستید بطوریکه پای سالم شما به در نزدیکتر باشد. یک کش را بصورت حلقه در آورده و آن را دور مچ پای دیگر خود بیندازید. سر دیگر حلقه را یک گره بزنید و گره را لای یک در گذاشته و در را ببندید. بدون اینکه زانو را خم کنید پای دور از در را مستقیم به کنار برده و از پای دیگر دور کنید. این حرکت را در سه ست 10 تایی انجام دهید.

 

ورزش‌های مناسب برای درمان کشدگی کشاله ران + تصاویر
سر پا کنار یک در بایستید بطوری که پای مشکل دار شما به در نزدیکتر باشد. یک کش را بصورت حلقه در آورده و آن را دور مچ پای نزدیک به در بیندازید. سر دیگر حلقه را یک گره بزنید و گره را به یک در گیر دهید و بدون اینکه زانو را خم کنید پای نزدیک به در را مستقیم به کنار ببرید و از در دور کنید. این حرکت را در سه ست 10 تایی انجام دهید.

ورزش‌های مناسب برای درمان کشدگی کشاله ران + تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیروس جهانی
۲۰:۰۵ ۱۱ تير ۱۴۰۱
سلام‌خسته‌نباشید مدتی‌هست‌میرم‌سالن‌هر از چند گاهی دچار کشیدگی عضلات‌بالای‌زانوی پ‌میشم‌لطفا راهنمایی فرمایید چه کنم تا زودتر خوب شم؟

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم
Iran (Islamic Republic of)
هادی شمس
۱۱:۲۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
عالی بخدا مطالب پزشکی عالی، ممنون از لطفت تون.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۳۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۹
سلام یک هفتا هستش که کشالم درد میکنه وقتی که دراز میکشم پامو میدم بالا دردشدیدی میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام
من خيلي وقته كه كشاله ام دچار كشيدگي شده و بعد از اون هم عظلات شكمي ام هم خيلي درد داره طوري كه موقع راه رفتن حتي چرخش يا شوت زدن در فوتبال خيلي دردناك و عذاب أور شده استراحت كه ميكنم دردم كم ميشه اما با كوچكترين حركت و دويدن باز شروع ميشه
Iran (Islamic Republic of)
پیشواجدی
۰۱:۴۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۸
سلام من زایمان کردم نمیتونم پاهامودنبالم نمیادخیلی درددارم نمیتونم راه برم اگه میشه راه حلی بفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۸
سلام من حدود سه ماه پیش پام در حمام کلا باز شد وفردای ان روز کلا سیاه وکبود شد من به دکتر مراجه نکردم حالا بعد سه ماه کشاله باد کرده ودرد بدی در شکم پهلو وکمر دارم سون کردم شکم ولگن سالمه میگن ممکنه خونریزی کرده باشه الان سوال من اینه بعد سه ماه ممکنه عمل لخواد که حالا درد شروع شده
Iran (Islamic Republic of)
Ehsan
۲۳:۲۰ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام وقت بخیر، ۵ماه کشاله پام کشیده شده با اینکه ۳ بار به پزشک مراجعه کردم و فیزیو تراپی رفتم ولی هنوز کاملا خوب نشده ،در بدترین حالت کشیدگی چند ماه زمان نیاز داره که کاملا بهبود پیدا کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
Abbas
۲۲:۱۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
سلام من درد پام تو این ۶روزه خیلی بهتر شده قبلا نمی توانستم شوت بزنم ولی الان می‌توانم ولی با فشار خیلی زیاد درد کمی به پام می خوره من تا دوشنبه می خوام سریع خوبشه لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۳:۵۷ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
سلام من ۵ روزه که کشاله رانم در حال شوت زدن کش آمد من میخواستم ببینم چند روز برای خوب شدن آن باید وقت بگذارم و چگونه می‌توانم هر چه سریع تر رانم را مانند قبلی کنم
Iran (Islamic Republic of)
ورزش
۰۸:۲۳ ۱۵ مهر ۱۳۹۸
سلام وقت بخیر
درد کشالہ ران کشیدہ میشہ، میتونہ نشانہ درگیری عصب سیاتیک باشہ؟ در صورت مثبت بودن پاسخ تون، این ورزشہا مفید خواہد بود؟
با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
امین گودر زی
۱۲:۳۶ ۰۴ تير ۱۳۹۸
چند وقت باید این حرکات رو باید انجام بدیم تا درمان
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
چند روز باید این حرکات رو انجام بدیم تا کشیدگی کشاله ها خوب بشه؟