نیری درباره صنایع خلاق گفت: این صنایع می‌توانند نقش آفرینی موثری را در اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشند.

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی در نخستین نشست از سری نشست‌های شرکت‌های خلاق و برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق که با حضور سرمایه‌گذاران برگزار شد، گفت: سه سال پیش در معاونت علمی احساس شد در کنار برنامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، برای نیل به اقتصاد دانش‌بنیان، نیاز است به شرکت‌هایی توجه شود که به دلیل شاکله قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند مورد حمایت آن قانون قرار گیرند.

وی بیان کرد: بسیاری از ناظران بیرونی، ممکن است معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را به‌عنوان مجری برنامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بشناسند. هرچند نهاد‌های مختلفی در کنار و در مشارکت با معاونت علمی پیگیر این حوزه هستند و به توسعه این اکوسیستم و زیست‌بوم می‌پردازند. با این‌وجود به نظر می‌رسد برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان نیاز است به مجموعه‌های دیگری نیز در این زیست بوم توجه شود.

سجادی نیری ادامه داد: طی بررسی‌های مختلف، با مشورت‌هایی که با مجموعه‌های درونی معاونت علمی داشته‌ایم، به برنامه‌ای تحت عنوان «توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق» رسیدیم هدف این برنامه این است که بخشی از شرکت‌هایی که در دو حوزه اصلی فعالیت می‌کنند و مورد حمایت قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان قرار نمی‌گیرند را موردحمایت قرار دهد.

توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق راه حل مکملی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان 

دبیر کارگروه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق نخستین دسته این گروه را استارتاپ‌های کسب‌وکار‌های نوین عنوان کرد. این استارتاپ‌ها بیشتر IT محور هستند. به گفته وی، دسته دوم نیز شرکت‌های فعال در عرصه صنایع فرهنگی هستند.

وی افزود: برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق در عمل برنامه‌ای مکمل برای برنامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان است.

سجادی نیری با استناد به آمار‌های آنکتاد رو به سرمایه‌گذاران این نشست گفت: این حوزه با اقتصادی ده هزار میلیارد دلاری در دنیا مواجه است. سهم ایران در این میان بایستی حدوداً بین ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار باشد. البته امروز در بهترین حالت حداکثر ۵ درصد این رقم را دارا هستیم. اما این حوزه یکی از حوزه‌هایی است که در جهت‌گیری ما در موضوع اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند به‌عنوان یک فرصت جدی برای کشور لحاظ شود.

«نشست هم اندیشی فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه گذاری در صنایع خلاق» با همکاری دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق و انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور با حضور سرمایه‌گذاران، سرمایه پذیران، مدیران و کارشناسان حوزه صنایع خلاق و فرهنگی برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار