مدیر مسئول انتشارات نگار تابان گفت:افراد تحصیلکرده که اشتغالی ندارند به صنعت نشر ورود می کنند و به دلیل نداشتن تخصص باعث نابسامانی بازار نشر می شوند.

احمد دولت آبادی مدیر مسئول انتشارات نگار تابان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اعطای مجوز انتشارات به افراد با وجود اوضاع نامساعد بازار کتاب گفت: وقتی دانشگاه یک مدرک لیسانس می‌دهد به نشانه اینکه فرد چهار سال این دوره را گذرانده است اما نمی‌تواند اشتغالی برای آن‌ها ایجاد کند و از آنجایی که تعداد  لیسانسه‌ها و فوق لیسانسه‌ها زیاد است ،مجبور هستند که با ناشران رقابت کنند.

وی افزود:کسی که لایق باشد و توانایی داشته باشد می‌تواند از شرایط سخت کار عبور کند و خودش را در کار نشر اثبات کند و کسی هم که نتواند در این زمینه فعالیت کند مجوزش باطل می‌شود.

مدیر مسئول انتشارات نگار تابان با بیان اینکه رقابت با ناشران در صنعت نشر یک دور ماراتن است که باید از این مرحله سخت عبور کنند، ادامه داد:شاید بعضی‌ها در کار نشر موفق شوند برخی هم تغییر شغل دهند. شرایط کار سخت است، اما به هرحال در کار نشر هم باید نیروی جوان وجود داشته باشد.

دولت آبادی با بیان اینکه افراد بیکار با هدف اینکه شغلی داشته باشند وارد این عرصه می شوند، ادامه داد:حتی اگر کار نشر درآمد هم نداشته باشد فرد لیسانسه را از سرخوردگی درمی آورد و می‌گوید شاغل است هرچند که حقوقش ناچیز باشد چرا که از بیکاری بهتر است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه انتشاراتی‌های نوپا در کار ترجمه ورود کرده اند، بیان کرد:کسانی که به بازار نشر می‌آیند یک مقدار سرمایه دارندکه  آن سرمایه را یا در کتاب نفیس هزینه می‌کنند یا در زمینه ترجمه کتاب‌هایی سرمایه گذاری می‌کنند که ناشر دیگر زحمت ترجمه آن را کشیده است و این‌ها پخته خوری می‌کنند.

دولت آبادی افزود:بعد از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصمیم گرفتم کتاب ترجمه کنم و برای این کار دو مترجم استخدام کردم اولین شرطم برای آن‌ها این بوده که کتاب‌هایی را ترجمه کنند که در ایران ترجمه نشده است. متاسفانه امروز هرجا می‌روید کتاب کوری در همه ناشران است.

وی با اشاره به اینکه تخصص در صنعت نشر بسیار کم است، تصریح کرد: بسیاری از ناشران درباره بازار، محتوا و کیفیت کتاب اطلاعاتی ندارند و وارد بازار نشر شده اند.

دولت آبادی با بیان اینکه اکثر آن‌هایی که در صنعت نشر می‌بینم خودشان کتابخوان نیستند و یک جلد کتاب هم نخوانده اند، افزود:کسی را می‌شناسم که یک جلد کتاب هم نخوانده است، اما در صنعت نشر فعالیت می‌کند اوضاعش از من کتابخوان از نظر سرمایه در بازار کتاب بهتر است چرا که ناشران ما تاجران فرهنگی هستند.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار مجوز نشر در کشور صادر شده است در حالی که کشور به این تعداد مجوز نیاز ندارد، بیان کرد:با وجود اینکه بسیاری از ناشران مجوز نشرشان باطل شده است باز هم تعداد کسانی که مجوز دارند زیاد است و افراد کم تخصص هم در این عرصه وجود دارد.

دولت آبادی با تاکید بر اینکه اگر برای من یک فرصت شغلی بهتر وجود داشته باشد از فعالیت در صنعت نشر استقبال نمی‌کنم، گفت: اکثر آن‌هایی که مجوز نشر می‌گیرند مدرک رشته‌های فنی را دارند و هیچ مدرکی مرتبط با رشته‌های فرهنگی ندارند و دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی نیستند.

وی ادامه داد:تحصیل کرده‌ای که از سرناچاری در زمینه صنعت نشر فعالیت می‌کند، می‌گوید که اسمم را ناشر می‌گذارم با این که هیچ تخصصی ندارم چرا که پول وارد بازار کار می‌کنم و فکر می‌کنم بازار دلالی است.

دولت آبادی با اشاره به فعالیت ناشران نوپا در زمینه کتابسازی خاطر نشان کرد:ناشری که تازه وارد بازار نشر شده است نمی‌تواند رقابت کند از این رو به کتابسازی روی می‌آورد. بنر‌های تبدیل پایان نامه به کتاب را در بازار نشر می‌بینید می‌نویسند تبدیل پایان نامه به کتاب حتی یک جلد، بهتر است که در زمینه تخصصی خودشان کتاب منتشر کنند، ولی می‌بینیم در زمینه کتاب کودک یا روانشناسی و هر حوزه دیگری کتاب منتشر می‌کنند و معلوم نیست در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

انتقاد مدیر مسئول انتشارات نگار تابان از اوضاع نابسامان صنعت نشر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار