سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی گفت: تنها مرجع رسمی و مورد تأیید جهانی برای صدور گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است.

بدنبال  بروز مشکلات حقوقی مختلف به دلیل استفاده از گواهی‌نامه‌هایی به غیر از گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی تحت نظارت و تأیید FIA، برای برخی ایرانیان در خارج از کشور، شهاب مالمیر اعلام کرد: گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی که از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر می‌شود، تنها مدرک قانونی معتبر و مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) برای رانندگی در سایر کشور‌ها است.

  مدیرروابط عمومی و امور رسانه کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، اطلاع رسانی به هموطنانمان را ضروری دانست و یادآور شد: رانندگی در کشور‌های مقصد برای تمامی مسافران و گردشگران در سراسر دنیا، مستلزم دریافت گواهی‌نامه‌های صادر شده از سوی نمایندگان رسمی FIA از کشور مبدأ است. در ایران، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی تنها مرجع و نماینده رسمی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی (FIA) در امر صدور گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی است.

مالمیر افزود: متقاضیان دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی باید توجه داشته باشند، بر اساس قانون اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالا‌های خارجی از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و همچنین به واسطه عضویت کانون در کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۴۹ ژنو و ۱۹۶۸ وین، کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران وظیفه صدور گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی و سایر اسناد و مدارک بین‌المللی خودرو از جمله پلاک ترانزیت و کارنه دوپاساژ در ایران را بر عهده دارد.

شهاب مالمیر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی ترجمه به ۷ زبان رسمی دنیا از جمله زبان انگلیسی است، تصریح کرد: به‌کارگیری زبان انگلیسی در گواهی‌نامه ملی کشور‌ها به معنای عدم نیاز به گواهی‌نامه بین‌المللی برای رانندگی در خارج از کشور نیست. کما اینکه در ‏کشور‌های انگلستان، آمریکا، ‏‏ کانادا و استرالیا ‏که زبان رسمی آنها انگلیسی است نیز کانون‌های جهانگردی و اتومبیلرانی همان کشور‌ها گواهی‌نامه رانندگی بین‌المللی را به‌صورت یک سند جداگانه برای شهروندان خود، ‏ صادر می‌کنند.

سخنگوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در ادامه به مشکلات به وجود آمده برای برخی هموطنان در کشور‌های خارجی به واسطه استفاده از گواهی‌نامه‌های غیر معتبر اشاره و تأکید کرد: متأسفانه سالانه تعدادی از گردشگران و مسافران ایرانی در خارج از کشور، پس از بروز حوادث جاده‌ای یا ارتکاب تخلفات رانندگی، به دلیل عدم استفاده از گواهی‌نامه‌های رانندگی بین المللی رسمی صادر شده از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، دچار مشکلات جدی امنیتی و حقوقی از جمله حبس‌های چندین ساله و جریمه‌های سنگین نقدی می‌شوند.

او اضافه کرد: این درحالی است که اگر این هموطنان گواهی‌نامه‌های مورد تأیید کنوانسیون‌های بین‌المللی ۱۹۴۹ ژنو و ۱۹۶۸ وین را دریافت می‌کردند، می‌توانستند از حمایت و پیگیری موضوع از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و همچنین FIA بهره‌مند شده و با استفاده از خدمات بیمه‌ای، از تحمل حبس و پرداخت جریمه‌های هنگفت رهایی یابند.

مالمیر در خصوص گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی صادر شده از سوی شرکت‌های متفرقه و یا عضو مؤسسات غیرمرتبط هشدار داد و گفت: این گواهی‌نامه‌ها که بعضا با اعتبار ۱۰، ۱۵ و ۲۰ ساله و به زبان انگلیسی صادر می‌شوند فاقد اعتبار قانونی بوده و تبعات استفاده از آن در خارج از مرز‌های ایران، بر عهده دریافت کننده گواهی‌نامه خواهد بود.

او یادآور شد: متقاضیان برای دریافت گواهی‌نامه‌های رانندگی بین‌المللی یک و سه ساله می‌توانند با در دست داشتن اصل گواهی‌نامه رانندگی ایرانی خود و همچنین تصویر گذرنامه و یک قطعه عکس ۴*۳ به دفاتر اصلی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و نمایندگی‌های رسمی آن در سراسر کشور مراجعه و یا برای دریافت این مجوز بین‌المللی به صورت غیر حضوری هم به وب سایت رسمی کانون به نشانی WWW.TACI.IR قسمت صدور اسناد مراجعه و با ثبت درخواست، گواهی‌نامه خود را از طریق پست دریافت کنند.

در پایان، مالمیر خاطرنشان کرد: سامانه ملی سفر با شماره تلفن ۰۹۶۲۹ به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و اطلاع رسانی در خصوص مدارک مورد نیاز و اطلاعات دفاتر اصلی و نمایندگی‌های مجاز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در سراسر کشور است.

منبع: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار