در حال حاضر با پدیده ای با عنوان ناشران تاجر مواجه هستیم که خطری برای صنعت نشر محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در روزگار قدیم کسانی که اهل کتاب بودند به دنبال نشر می‌رفتند اما امروزه این معنا تغییر کرده است و در صنعت نشر با ناشرانی مواجه هستیم که بیش از آنکه ناشر باشند، تاجر هستند و هر کتابی را با هر درجه از کیفیت منتشر می‌کنند و از قضا رشد قارچ گونه‌ای هم دارند.

اما در خصوص شکل گیری این دسته از ناشران باید گفت در سال‌های نه چندان دور کاغذ به قیمت دولتی به ناشران ارائه می شد و هر ناشری سهمیه کاغذ خود را از دولت می گرفت. همین مسئله افراد سودجو  را بر آن داشت تا با هدف استفاده از کاغذ دولتی برای راه اندازی انتشارات اقدام کنند که بی‌توجهی مسئولان به این مسئله سبب شد در آن زمان افراد زیادی مجوز احداث انتشارات را بگیرند و تعداد آنها به قدری زیاد شد که در عرض چند سال تعداد انتشاراتی‌ها را به عدد 15 هزار رساند.

هنوز هم با وجود اینکه از سال‌های پرتب و تاب احداث انتشارات و اعطای مجوز احداث این مراکز گذشته است باز هم شاهد صدور مجوز احداث انتشارات به افراد هستیم. برخی از این ناشران نوپا برای اینکه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر شوند هر کتابی را منتشر می‌کنند تا به سقف مجاز برای حضور در این نمایشگاه برسند. اینگونه انتشار کتاب نشان می‌دهد باز هم، آثار بی‌کیفیت یا با کیفیت پایین به بازار کتاب افزوده می‌شود.کتاب‌های بی‌کیفیت دغدغه‌ای است که در میان شاعران و نویسندگان جدی عرصه ادبیات وجود دارد و چند سالی است عرصه ادبیات را در اختیار کسانی قرار داده که به معنای واقعی شاعر و نویسنده نیستند.

شتاب زدگی ناشران نوپا برای رسیدن به ناشران قدیمی‌تر حداقل از نظر تعداد کتاب‌های منتشر شده آنها را بر آن می دارد به سمت کتابسازی هم بروند؛ به عنوان مثال برای ادامه حیات خود در بازار آشفته کتاب، پایان نامه‌ها را به کتاب تبدیل کنند یا اینکه جزوه‌های اساتید دانشگاه برای دانشجویانشان را در قالب کتاب منتشر کنند. پدیده‌ای که متاسفانه دامن نشر دانشگاهی کشور را گرفته است.

سوال اصلی اینجاست با وجود اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اوضاع نابسامان اقتصاد نشر اگاهی دارد و می داند طرح هایی مثل عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب درمان موقتی اقتصاد نشر است، چرا صدور مجوز احداث انتشارات را ادامه می‌دهند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جای آنکه انتشاراتی‌های موجود در جامعه را سر و سامان بدهد هر روز به تعداد انتشاراتی‌ها و کسانی که مجوز احداث آن را دارند، می‌افزاید. هم اکنون نشر با مشکلات اساسی مثل توزیع کتاب، قاچاق کتاب، انتشار غیر قانونی کتاب و صدها مسئله دیگر روبه رو است. مسائلی که سال‌های سال است اهالی نشر با آن مواجه هستند و امیدی به بهبود آن ندارند. در چنین شرایطی اعطای مجوز برای احداث انتشاراتی سوال برانگیز است.

انتهای پیام/

علت پدید آمدن ناشران تاجر چیست؟

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.