مدیرکل مرکز بین‌المللی تبلیغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره برپایی مراسمات عزاداری در خارج از ایران بخصوص کشور‌های غیر اسلامی توضیحاتی داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمصطفی حسینی نیشابوری، مدیرکل مرکز بین‌المللی تبلیغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره فعالیت هیات و دسته‌های عزاداری برای حضرت سیدالشهدا (ع) در خارج از مرزهای ایران بخصوص کشورهای غیر اسلامی گفت: عزاداری‌ در خارج از ایران تقسیماتی دارد. یک تقسیم‌بندی مربوط به جغرافیای زبانی است. مثلاً در بین فارسی‌زبانان برگزاری مراسمات عزاداری طبق آداب و رسومشان پیش می‌رود. 

حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری ادامه داد: ایرانیان مقیم خارج از کشور و فارسی‌زبانان در ماه‌های محرم و صفر با توجه به دلبستگی که به اهل بیت (ع) دارند، پای کار عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و بزرگداشت عاشورا هستند. ممکن است آن‌ها در حوزه‌‌های اجتماعی یا سیاسی باهم اختلاف‌نظر داشته باشند، ولی آن چتر گسترده عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و عشق و علاقه مردم باعث می‌شود آن‌ها به معصومین اظهار ارادت کنند.

مدیرکل مرکز بین‌المللی تبلیغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه عزاداران در بخشی از کشورها حسینیه، مساجد و مراکز اسلامی دارند، که اجتماع کردن در آن مراکز جزو برنامه‌های آن‌هاست، توضیح داد: همه عزاداران در این عمل مخلصانه مشارکت دارند. ما کشورهایی را داریم، که افراد خانه‌ها یا فضاهای در اختیارشان را به صورت موقت تبدیل به حسینیه می‌کنند و مراسمات عزاداری را برپا می‌کنند. هرچه مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) در خارج از کشور باشکوه‌تر برگزار می‌شود، وفاق و همدلی هم‌وطنانمان بیشتر می‌شود. 

وی درباره مراسمات عزاداری فارسی‌زبانان بخصوص افغانستانی‌ها بیان کرد: افغانستانی‌ها و فارسی‌زبانان کشورهای دیگر هم نسبت به اهل بیت (ع) اظهار ارادت می‌کنند. در کشور افغانستان عزاداری‌ مفصلی در تکیه‌خانه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و ... برگزار می‌شود. آن‌ها با علاقه و شور وصف نشدنی مراسمات خود را برگزار می‌کنند. البته برپایی مراسم آن‌ها محدود به کشور افغانستان نیست و در سایر کشورها آیین‌های مربوط به عزاداری را پرشور برگزار می‌کنند. در مواقعی هم هست که مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) در بین فارسی‌زبانان به صورت مشترک برگزار می‌شود. 

حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری درباره فعالیت عرب‌زبان‌ها در سایر کشورها توضیح داد: عرب‌زبان‌ها شامل عراقی‌ها، لبنانی‌ها، سوری‌ها، یمنی‌ها و ... از امریکای لاتین گرفته تا امریکا، کانادا، اروپا، افریقا و تا شرق آسیا نسبت به حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار ارادت می‌کنند. طبق مشاهده بنده، برادران اهل سنت ما با توجه به ارادتی که به اهل بیت (ع) دارند و حسین بن علی (ع) را به عنوان فرزند پیغمبر می‌شناسند، در عزاداری‌ها شرکت می‌کنند. آن‌ها هم مراسمات باشکوهی دارند.

به گفته مدیرکل مرکز بین‌المللی تبلیغ در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مثلاً در شهر مونیخ آلمان در محرم و صفر بخصوص در دهه اول محرم حدود ۳۰ مجلس عزاداری برگزار می‌شود. عرب‌زبان‌های غیر مسلمان مانند مسیحی‌های عرب‌زبان چه در حوزه ارتدوکس و چه کاتولیک به حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار ارادت می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در حوزه شبه قاره چه پاکستان، چه هندوستان و چه سایر کشورها مجالس باشکوهی برگزار می‌شود، افزود: حتی بعضی مراسماتی که در هند و پاکستان برگزار می‌شود، از نظر جمعیتی بیش از جمعیت ایران و عراق است. حسینیه اعظم یک شهری مانند لکهنو هند جمعیتی را به خود می‌بیند، که شاید باورکردنی نباشد. این عزاداری‌ها منطبق بر سبک آداب و رسوم مردم است. علاوه‌بر برگزاری مراسمات عزاداری از سوی شیعیان، مسلمانان علاقه‌مند و جریانات اهل سلوک و تصوّف هم در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) مشارکت می‌کنند. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار