شافعی گفت:مشکلات بانکی و نبود بانک اطلاعات فرصت‌های تجاری و مشکلات گمرکی از موانع اصلی سرمایه گذاری میان ایران و بلغارستان است.

مشکلات بانکی سدپیش روی روابط ایران و بلغارستانبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی در نشست مشترک اتاق ایران و بلغارستان با اشاره به قدمت صدساله رابطه دو کشور، اظهار کرد: ایران و بلغارستان از گذشته روابط بسیار خوبی داشتند که رضایت طرفین از این روابط حاصل شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اهمیت روابط ایران و بلغارستان، تصریح کرد: با توجه به شناخت دو کشور از ظرفیت‌های طرف مقابل، تصمیم جدی برای افزایش روابط وجود دارد که حضور وزیر بلغارستان گواه این ادعاست.

وی به امضای تفاهم و توافقات دو کشور اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که کمیسیون‌های اقتصادی با امضای تفاهم‌نامه و توافقات متعددی شکل گرفته است امسال نیز منتظر نوزدهمین کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان با مفاد جدید هستیم.

وی ادامه داد: پیش از نوزدهمین کمیسیون مشترک ایران و بلغارستان؛ دوکشور موافقت خود را برای تشکیل کمیته مشترک به منظور تسهیل روابط تجاری اعلام کردند.

شافعی، تأکید کرد: ایران با برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز،کشاورزی، فولاد، نیروی متخصص، دسترسی به راه های حمل و نقل منطقه ای و موقعیت استراتژیک در خاورمیانه یکی از اقتصادهای  تأثیرگذار در آسیا است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به سطح مناسب اقتصادی بلغارستان، بیان کرد:کشور بلغارستان ظرفیت مناسبی در عرصه مواد دارویی، ماشین آلات و قطعات صنعتی،کشاورزی و حمل و نقل از کشورهای مهم اروپایی است.

شافعی با اشاره به چالش‌های موجود بر سر روابط اقتصادی دو کشور، اذعان کرد: مشکلات بانکی و نبود بانک اطلاعات فرصت های تجاری و مشکلات گمرکی از موانع اصلی سرمایه گذاری میان دو کشور است.

به گفته وی؛ استان لرستان به عنوان استان معین همکاری میان ایران و بلغارستان انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه حضور وزیر بلغارستان گام مهمی در تسهیل فعالیت اقتصادی است، تصریح کرد: رفع موانع بانکی از مهمترین خواسته های بخش خصوصی دو کشور است که می تواند میزان سرمایه گذاری را افزایش دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه حجم مبادلات اندک اقتصادی میان دو کشور نیاز به برنامه ریزی دارد، بیان کرد:با توجه به فراهم بودن بسترهای لازم برای فعالیت تجاری دو کشور نیاز به ترسیم نقشه راه برای و برنامه ریزی مدبرانه احساس می شود.

شافعی در پایان با ابراز امیدواری به ایجاد خط مستقیم هوایی میان ایران و بلغارستان گفت:امیدوارم با حضور وزیر بلغارستان میزان روابط تجاری به ۱ میلیارد دلار برسد و سفر آینده نخست وزیر بلغارستان با پرواز مستقیم به تهران همراه باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار