معاون وزیر نفت گفت: بیش از ۵۵۰ نوع انواع محصولات پتروشیمی پلیمری و شیمیایی در ۸۰ مجتمع صنعت پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود.

علیرضا شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سال ۱۳۳۷ صنعت پتروشیمی آغاز به کار کرد که در سال ۵۷ که انقلاب اسلامی می‌شود مجموعا ۶ تا مجتمع با تولید واقعی حدوداً یک و ۶ دهم میلیون تن ظرفیت نصب شده بود.  ولی تولید ما حدوداً یک و شش دهم میلیون تن برای آخرین سال منتهی به سال پیروزی انقلاب اسلامی ثبت شده است.

او افزود: خوشبختانه در سالی که گذشت بالغ بر ۹۷ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز داخل کشور با آن اهتمام ویژه‌ای که شد به سرانجام رسید و خوشبختانه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی از داخل تامین شد. در حال حاضر ما در جایگاه صادرکننده کاتالیست‌ها قرار گرفته‌ایم.

شاهمیرزایی تصریح کرد: واحد‌های پایین‌دستی که محصول و کالای نهایی را در صنایع تکمیلی تولید می‌کنند، مورد حمایت صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرند و خوراک مورد نیاز در اختیارشان قرار داده می‌شود تا به محصول نهایی برسند.

به گفته معاون وزیر نفت، بیش از ۵۵۰ نوع انواع محصولات پتروشیمی  پلیمری و شیمیایی‌ در  ۸۰  مجتمع صنعت پتروشیمی در داخل کشور تولید می‌شود.

معاون وزیرنفت در امور پتروشیمی اضافه کرد: سال گذشته حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی انجام شد و این صنعت در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری داشته است که در هر لایه‌ای که محصولات پتروشیمی تبدیل به خوراک بعدی شود بالغ بر ۱۵ درصد ارزش افزوده به‌وجود می‌آید.

خبرنگار: رضا زارع

برچسب ها: پتروشیمی ، کاتالیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار