نماینده سازمان توسعه تجارت در عراق گفت: صادرات کالا از ایران به عراق رشد بسیار خوبی داشته و ارزش آن از ۸۰۰ میلیون دلار به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است.

امروز میز اقتصاد به موضوع ظرفیت های اقتصادی ایران و عراق و سفر رئیس جمهور به کشور عراق با حضور  عبدالامیر ربیهاوی مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت خارجی و گودرزی نماينده سازمان توسعه تجارت پرداخت.

در ابتدای این برنامه ربیهاوی مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت خارجی با بیان اینکه  امروز رئیس جمهور سفری به عراق داشت که در این سفرموضوعات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی دنبال می شود گفت: در این سفر ۱۴ سند توسط مقامات ارشد دو کشور امضا می شود که مهم ترین سند همکاری های وزارت کار ایران با وزارت کار عراق  بوده  و سند مناطق آزاد دو کشور و سند اتاق های بازرگانی هم از دیگر موارد  بوده است.

وی افزود: همچنین  امروز جلسه ای ترتیب داده شده که شرکت های  دارای فعالیت های اقتصادی مشکلات و مسائل خود را مطرح  کنند و در این بخش هم راهکارهای کارشناسی شده مطرح خواهد شد.

 او تاکید کرد: موضوع دیگری که مطرح شد احیای شرکت های خدمات فنی و مهندسی بوده که مذاکرات با مقامات ارشد در این نشست مطرح شده و تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت های اقتصادی و صادراتی در دستور کار قرار گرفته است.

ربیهاوی بیان کرد: در این نشست شرکت های حمل ونقلی و شرکت های صادرات کالا در خصوص محصولات تولیدی در عراق  مذاکراتی خواهند  داشت و رایزنی برای  صادرات کالا هم انجام خواهد شد.

 او گفت: با امضای  اسناد تجاری در این سفر  تسهیلات و خدمات تجاری و اقتصادی و رفع برخی از موانع مطرح خواهد شد و راهکارها برای ارائه خدمات بهتر بین دو کشور هم مطرح می شود.

در ادامه  این برنامه گودرزی نماينده سازمان توسعه تجارت گفت : روند تجارت ایران با کشور عراق از سال ۲۰۰۳ شروع شده و در طی این سال ها ما شاهد افزایش میزان صادرات کالا بوده ایم به طوری که میزان صادرات ما از ۸۰۰ میلیون دلار به ۱۲ میلیارد دلار  رسیده و شاهد افزایش  میزان صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی خواهیم بود.

او گفت:  از میزان کل صادرات ایران به کشورهای همسایه ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار  سهم کشور عراق بوده بوده که حدود ۲۱ درصد می شود و سهم صادرات ما به عراق  ۲۷ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: کالاهایی که امسال صادر شده  گاز طبیعی ، شمش فولاد، انواع لوازم خانگی ، میله های فولادی و آهنی ، سیفی جات از جمله سیب زمینی و گوجه فرنگی است و در فصل تابستان هم شاهد صادرات کولرهای آبی بوده ایم.

گودرزی گفت: متاسفانه تراز تجاری خوبی با کشور عراق نداریم و میزان واردات کالاهای ما بسیار کم بوده و با توجه به آنکه عمده صادرات کالای کشور عراق نفت خام است بنابراین کالاهای چندانی وارد نکرده ایم.

نماینده توسعه تجارت خارجی ایران گفت:  بیشترین واردات ما از کشور عراق مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده که یک میلیارد و۱۹۷ میلیون  دلار بوده که‌ بخش عمده ای از آنها کالاهای اساسی  بوده است بنابراین میانگین حدود ۵۰۰ میلیون دلار واردات  از کشور عراق داشته ایم که بخش عمده ای از آن  آخال برای مقوا سازی بوده است‌.

در ادامه  جهانبخش سنجابی شیرازی دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: میزان هدف‌گذاری  شده برای سرمایه گذاری  بین ایران و عراق  ۲۰ میلیارد دلار بوده است که امیدواریم در قالب همکاری ایران و عراق و در این سفر خارجی رئیس جمهور بتوانیم به این هدف گذاری دست پیدا کنیم.

وی افزود: باید سالانه  ۱۰ میلیارد دلار از کشور عراق ارز وارد کنیم و هیچ الزامی نیست که این ارز دلار باشد بلکه این امکان که از ظرفیت سایر بخش های ارزی بخواهیم استفاده کنیم هم وجود دارد.

او گفت:  تجارت ما با  کشور عراق یک طرفه است  اگر تجارت ۵۰ ،۵۰ بود ما شاهد رسیدن به هدف گذاری صورت گرفته برای سرمایه گذاری بودیم.

سنجابی گفت: یکی از درخواست های ما در پی سفر رئیس جمهور به کشور عراق آن است که رایزنی شود مراودات ما با کشور عراق از سایر کانال های ارزی مانند یورو، دینار و درهم و. ..باشد.

خبرنگار : محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار