رئیس جمهوری اسلامی افغانستان گفت: فرهنگ دولتی ما هنوز زن ستیز است و در مطابقت با قانون اساسی نیست.

اشرف غنی: فرهنگ دولتی ما هنوز زن ستیز استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در نشستی پیرامون نقش زنان در جامعه افغانستان گفت: فرهنگ دولتی ما هنوز زن ستیز است و در مطابقت با قانون اساسی نیست.

وی در ابتدا به حملات تروریستی اخیر در این کشور اشاره نموده گفت که مردم ما در اندوه نشسته‌اند و حملات تروریستی اخیر، حمله بر قشر و گروه خاص نبوده بلکه حمله به ارزش‌های ملی و اسلامی، مردم‌سالاری و آزادی ما بوده است.

اشرف غنی افزود که این نیت شوم دشمنان ترقی و پیشرفت افغانستان است که می‌خواهند بحران ۴۰ ساله داوم‌یابد و حملات تروریستی را آنانی انجام می‌دهند که مفکورۀ آینده افغانستان را ندارند، بلکه با فتنه می‌خواهند موجب بی‌ثباتی شوند.

وی در مورد مسئولیت شهروندی گفت: این یک تعهد و قرارداد اجتماعی است که حقوق و وجایب مساوی را می‌طلبد و اولین اصل شهروندی، داشتن قانون اساسی و تعهد به آن است.

 رئیس جمهور افغانستان خطاب به زنان شرکت کننده در این نشست گفت: حضور شما به تروریست ها پیام محبت به‌وطن دارد و بحث‌های شما مبتنی  بر همکاری و هماهنگی مشترک می‌باشد. وی افزود که زن افغان به عقب نمی‌رود و دوباره به‌فقر مادی و معنوی گرفتار نخواهد‌شد، زن افغان حضوردارد و پایدار خواهد بود.

محمد اشرف غنی خاطرنشان ساخت که فرهنگ دولتی ما هنوز زن ستیز است، نباید زن افغان به عنوان موجود دوم فکر شود.

وی گفت که حقوق سیاسی بدون سهم فعال شهروندی نمی تواند تامین شود و مردم ما باید بحث‌های آزاد گذشته را بررسی، از شرایط حال استفاده نموده و برای آینده تصمیم بگیرند. رئیس جمهور افغانستان اضافه‌کرد که فقر، دشمن بنیادی ثبات است و تأمین حقوق اقتصادی دشوار می‌باشد.

وی اظهارداشت که میراث حکومت، میراث روابط بر ضوابط است و مسئولیت شهروندی این است که ضوابط را بر روابط ترجیح دهد و در این خصوص همه باید به اجماع برسیم.

اشرف غنی تاکید کرد: قانون اساسی ما، ختم مجادلۀ ۱۰۰ ساله است و وظیفۀ ما عملی‌نمودن آن می‌باشد اما فرهنگ حکومت‌داری ما تاکنون در مطابقت با قانون اساسی نیست.

وی اضافه‌کرد که بدون سهم زنان، ارزش‌های قانون اساسی عملی نمی‌شود و زن افغان نقش اساسی در آوردن صلح و ثبات پایدار دارد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: اشرف غنی ، افغاستان ، کابل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.