نماینده پارلمان افغانستان:

نام افغانستان باید به خراسان تغییر کند!

نماینده پارلمان افغانستان در واکنش به آغاز توزیع شناسنامه های الکترونیک گفت: بیایید نام افغانستان را به خراسان تبدیل کنیم.

نام افغانستان باید به خراسان تغییر کند!به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، لطیف پدرام نماینده پارلمان افغانستان پس از آغاز توزیع شناسنامه های برقی توسط محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، کنفرانس خبری دایر کرد و به روند توزیع شناسنامه الکترونیک که در آن همه مردم افغانستان را به نام ملیت افغان ثبت نموده است واکنش نشان داد.

وی گفت: «بیایید با هم بسیج شویم تا نام افغانستان را دوباره به خراسان تبدیل کنیم.»

پدرام در این کنفرانس خبری اشرف غنی را به باد انتقاد گرفت و افزود: «آقای غنی به بهانه های زیادی این روند را بدون اجماع ملی آغاز کرده و این خلاف تمام موازین انسانی و بین المللی است.»

این نماینده پارلمان افغانستان در ادامه صحبت هایش گفت: «آقای غنی استدلال می کند و می گوید، که با این شناسنامه های الکترونیک می توان جلو حملات تروریستی را گرفت؛ اما استدلال من این است که با همان شناسنامه های الکترونیک مصوب مجلس هم می شد، همین کار را کرد.»

پیش از این، عبدالله عبدالله نیز در واکنش به این کار اشرف غنی واکنش نشان داده و گفته بود که این روند ناکام خواهد بود.

روند توزیع شناسنامه های الکترونیک در حالی توسط اشرف غنی آغاز گردید که بسیاری از اقوام مخالف درج واژه افغان هستند و آن را تنها مربوط به قوم پشتون می دانند.

یادآوری می کنیم، روند توزیع شناسنامه های الکترونیک قرار بود سال ها پیش اجرایی شود، اما به دلیل اختلاف بر سر واژه افغان که برخی ها آن را مترادف معنای پشتون می دانستند به تاخیر افتاده بود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
پس هرکاری که دل شما میخواد بکنید
France
ناشناس
۲۰:۱۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
که اینطور
France
MOHAMMAD
۲۰:۱۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
دوستان من بر اساس کتاب تاریخ دارم میگم:کلمه افغان به معنای فریاد و شیون است که در دوره استعمار انگلیس گزاشته شده. اما قبل از ان نام افغانستان خراسان بوده به معنی خورشید که به هیچ قومی هم بی احترامی نمیشده . حال اگر دوباره اسم به خراسان تبدیل بشه تفکرات جمعی که چهره بدی از افغانستان نشون میدن عوض میشه و مردم هم دیگه انتقاد نمیکنن . زنده باد انسانیت
Turkey
Farid ahmad
۲۳:۱۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
همه آنهاییکه با کلمه افغان مخالف اند. اینها جاسوسان کشورهای بیگانه هستند ونمیخواهند که مردم رنج دیده ما در امان باشند.ما باید به درحال پیشرفت باشیم نه درحال بازگشت به گذشته.
Iran (Islamic Republic of)
سعیدطهمورثی
۱۸:۵۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
درست است چراکه : خُراسان بخشی از ایران بزرگ و از دوران ساسانیان نامی سنتی و کلی برای اشاره به نواحی شرقی ایران است و نام آن از دوران ساسانیان در ایران مرسوم شد. پیش از این، در زمان هخامنشیان و اشکانیان، این ایالت، پارساوا (پارتاوا، پهلَو، Parthava، یا پرثو) نام داشت. ساسانیان قلمرو خود را به چهار بخش تقسیم کرده بودند که یکی از آن بخش ها خراسان به معنای «سرزمین خورشید» بود. قلمرو تاریخی خراسان شامل استان خراسان در ایران کنونی و بخش های عمده ای از افغانستان و ترکمنستان امروزی بوده است. در مفهوم گسترده تر ازبکستان و تاجیکستان و بخش هایی از قرقیزستان و قزاقستان را هم می توان در قلمرو خراسان بزرگ تاریخی به حساب آورد. برخی نویسندگان همچون علی شریعتی خراسان بزرگ را مهد سیاسی ایران و برخی دیگر آن را حتی سرزمین مادری زبان و فرهنگ فارسی دانسته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
چه جالبه
آخرین اخبار