ابراز تمایل سران آمریکا و کره شمالی برای برگزاری دیدار دو جانبه، واکنش‌های مختلفی در داخل و خارج از آمریکا به دنبال داشته است.

واکنش‌ها به تمایل ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اونبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که او آماده دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای اولین بار در تاریخ دو کشور است که این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت بالقوه چشمگیر در تنش‌های هسته‌ای با پیونگ یانگ  خواهد بود و واکنش‌های در سطح بین‌المللی به دنبال داشت.

یکی از کارشناسان مسائل کره شمالی در پکن معتقد است در این مرحله کره شمالی دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست اینکه جامعه بین‌الملل از جمله آمریکا را مجبور به پذیرفتن واقعیت هسته‌ای این کشور کند و دوم اینکه در اولین فرصت از میزان فشار اقتصادی در این کشور بکاهد. به همین علت است که کیم جونگ اون مایل است هر چه سریعتر با ترامپ دیدار داشته باشد.

او در ادامه افزود: به نظر من در حال حاضر تحریم‌های بیشتر باعث رهاسازی برنامه هسته‌ای از سوی پیونگ ینگ نخواهد شد. ترامپ بیش از حد به تاثیر تحریم‌ها اعتقاد دارد.

این کارشناس چینی افزود چین درباره برگزاری مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا بسیار خوشحال است؛ زیرا به نظر می‌رسد کره شمالی چیزی شبیه به تایید یک استراتژی تعلیق دو گانه را پیشنهاد کرده است.

ویلیام پری، وزیر دفاع دولت بیل کلینتون بین سالهای 1994 تا 1997 و مذاکره کننده با کره شمالی، در این باره گفت: این دیدار یک پیشرفت عظیم در عرصه دیپلماسی است؛ اما دو سوال اساسی در این باره مطرح است؛ ما درباره چه چیزی مذاکره خواهیم کرد؟ یعنی دستاورد مورد نظر آمریکا از این مذاکرات چیست و آمریکا مایل به دادن چه امتیازاتی در این مذاکرات به کره شمالی است.

او افزود: درباره سوال دوم این موضوع مطرح است که در زمان برگزاری مذاکرات، دو طرف چه اقداماتی خواهند داشت؟ آیا آمریکا و متحدانش در حال حاضر فشارها را بر کره شمالی حفظ خواهند کرد و آیا کره شمالی به پیشبرد برنامه و آزمایشات موشکی و هسته‌ای خود ادامه خواهد داد؟

پری گفت: بیانیه‌های دولت آمریکا نشان می‌دهد هدف واشنگتن از بین بردن زرادخانه‌های هسته‌ای کره شمالی و تبدیل شدن این کشور به یک قدرت غیر هسته‌ای است. اما به نظر می‌رسد تردیدهای درباره قبول این موارد از سوی کره شمالی وجود دارد. اما حتی اگر این کشور این موارد را بپذیرد چگونه می‌توانیم پذیرش این توافق را از سوی این کشور تایید کنیم.

رابرت گالوچی، رئیس هئیت مذاکره کننده با کره شمالی در سال 1994، در این باره می‌گوید: این دیدار یک پیشرفت تعجب‌برانگیز است. اگر این مذاکره برگزار شود می‌تواند حاکی از کاهش تنش و خطر جنگ میان دو طرف باشد. اگر مذاکرات واقعی منجر به حذف برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی و توسعه موشک بالستیک این کشور شود، منبع اصلی تنش و خصومت میان دو طرف از بین  می‌رود.

تاکی‌شی کاواکامی، رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی در توکیو، می‌گوید: به نظر می‌رسد آمریکا منتظر نتیجه گفتگوهای میان دو کره در ماه آوریل است تا درباره برگزاری مذاکره با کره شمالی تصمیم نهایی را بگیرد. سناریوهای مختلفی در این باره مطرح است. ژاپن در این باره از آمریکا حمایت می‌کند و موافق ادامه فشار حداکثری بر پیونگ یانگ است.

سناتور لیندسی گراهام، در پیام توئیتری خود در این باره نوشت: بعد از گفتگوهای بسیار با ترامپ کاملا معتقد هستم حفظ موضع قوی علیه کره شمالی و تجاوز هسته‌ای آن به ما بهترین امید را بعد از دهه‌ها برای حل این تهدید به طور صلح آمیز می‌دهد.

او افزود: من ساده نیستم من می‌فهمم که اگر گذشته نشانه‌ای از آینده باشد، کره شمالی هم مذاکره خواهد کرد و هم هیچ کاری نمی‌کند. با این حال، من اعتقاد دارم که کره شمالی اکنون باور دارد که ترامپ اگر بخواهد از نیروی نظامی علیه آنها استفاده می‌کند و یک هشدار به کیم جونگ اون و حکومت وی، اینکه بدترین چیز ممکن اینست که او با ترامپ دیدار کند و سعی در بازی دادن وی داشته باشد.

اد رویس، از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا درباره این دیدار گفت: تمایل کیم جونگ اون برای مذاکره نشان دهنده این موضوع است که تحریم‌های دولت آمریکا تاثیر خود را گذاشته است. ما می‌توانیم راهکار دیپلماسی را در این باره دنبال کنیم و در عین حال به اعمال فشار بر پیونگ یانگ ادامه دهیم. یادآور می‌شوم که کره شمالی بارها از مذاکره و وعده‌های تو خالی برای گرفتن امتیاز و زمان استفاده کرده است و بدین ترتیب از این طریق به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود دست یافته است. ما باید این چرخه را بشکنیم.

انتهای پیام/

واکنش مقامات آمریکایی به احتمال دیدار ترامپ و کیم جونگ اون

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار