وی ادامه داد: در خیلی از کشورها تولید انیمیشن برگشت مالی مناسبی ندارد، به همین دلیل توسط دولتها حمایت میشوند. این حمایتها باعث رونق گرفتن این حرفه میشود. انیمیشن ما هم به جز چند سال اخیر در بازار فروش، بازگشت مناسبی نداشته، پس نباید گفت که حالا که از طرف دولت و با پول نفت حمایت شده، ضرر کرده است. بلکه این حمایتها در رونق امروز انیمیشن ایران نقش مهمی داشته است.
علیمراد افزود: به منظور درآمدزایی در انیمیشن دو راه وجود دارد. یکی تولید انیمیشنهای تبلیغاتی که پولشان از طریق همان کالا و صنعت تامین میشود و دیگری تولید آثار سینمایی برای اکران در سینما و فروش بلیط، در بخش اول نقصهای زیادی داریم و آثاری تولیدی درآمد بالایی ندارد. اما بخش دوم اهمیت بیشتری دارد. ما باید انیمیشنهایی بسازیم که در سینماها اکران شود، مخاطبان برای تماشای آن بلیط بخرند و به این ترتیب برای اثر درآمدی حاصل شود. در این بخش نیز به جز چند مورد که اخیرا اکران شده، کار چندان موفقی نداشتیم.
این انیمیشنساز دارنده نخل طلای کن ادامه داد: البته تغییر ذائقه مخاطبان هم در این زمینه بی تاثیر نیست. سی سال پیش میگفتند اگر بهترین تولید شرکت دیزنی را هم در ایران اکران کنید، شاید فقط سه درصد از مخاطبان سینما آن را ببینند، مخاطبان روشنفکر و سینمادوست که این هنر را تنها نمیگذارند. ولی امروز این رقم تغییر کرده، چون نسل سینماروها عوض شده است. نسل جدیدی وارد این عرصه شدند، مخاطبینی که انیمیشن را دوست دارند و در سالنهای سینما به تماشای آن مینشینند، حالا برای این مخاطب اگر انیمیشن خوب تولید شود اکران موفقی هم خواهد داشت.
سازنده سریال خمیری «بیا آشتی کنیم» افزود: جدا از حمایتهای دولتی که میتواند در این راه اثربخش باشد، بخش خصوصی نیز توانایی تولید آثار سینمایی موفق را دارد. اگر یک تهیه کننده بداند چه کسی این را اثر را تولید میکند و با کارنامه خوب او آشنایی داشته باشد، حتما سرمایهگذاری خواهد کرد. بدون شک این خیلی اهمیت دارد که سرمایهگذار بداند کسی که میخواهد اثری را تولید کند چه سابقهای دارد و چه آثاری در کارنامهاش به ثبت رسیده، اگر تولیدکننده فرد موفقی باشد، تهیه کننده نیز با اطمینان بیشتری روی آن پروژه سرمایهگذاری خواهد کرد.
علیمراد در انتها گفت: ما با چند انیمیشنی که در چند سال اخیر به روی پرده سینما رفتند و موفق بودند، نشان دادیم که میتوانیم در عرضه انیمیشن و جذب مخاطب موفق عمل کنیم. البته بحث حمایت هم در این میان بسیار تاثیرگذار است، به شرطی که این حمایت دولتی طوری نباشد که یک فیلمنامه تحمیلی به دست سازنده بدهند، من به هیچ وجه فیلمنامه تحمیلی و کار سفارشی را قبول ندارم و معتقدم این آثار ثمربخش نخواهند بود. اینکه یک اثر برای تبلیغ گروه سیاسی خاصی باشد در نتیجه خوب نمیشود. یک انیمیشن درصورتی در اکران موفق خواهد بود که فیلمساز آن بدون فیلمنامه تحمیلی کار کند و خودش نیز تواناییهای کافی و سابقه کار خوب داشته باشد، تا یک انیمیشن جذاب را به اکران دربیاورد.
انتهای پیام/