گوشه‌ای از زندگی‌نامه شهیدعلیزاده از شهدای هشت سال دفاع مقدس را در اینجا بخوانید.

 به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛شهید نادرعلیزاده سال 1341 در یک خانواده ی متوسط و مذهبی در ارومیه چشم به دنیاآمد،دوره ی طفولیت را به طور عادی گذرانید و سپس راهی مدرسه شد و به تحصیل علم پرداخت،نوجوانیش که با تحرک و شور زاید الوصفی توأم بود با توفیق الهی نیز قرین شد و در محله خود(منطقه دره چایی)جذب افرادی گردید که اهل مسجد و منبر بوده و از پاک ترین جوانان ارومیه محسوب می شدند.

انرژی و استعداد فوق العاده اش را در مسیر صحیحی به کار انداخت،با یاران پاک و مخلص خود در تکاپوی تدارک آینده ای حرکت زا،اوقات فراغتش را با رفتن به کوه و فتح قلّه ها سپری می کرد تا میعادگاه پیامبران را در یابد.بدین سان زندگی جمعی و اجتماعی،ذهن و جانش را نور و به زیستنش جهت می بخشید.

همین کوهنوردهای منظم و برنامه ریزی شده با همراهانی مؤمن و مذهبی چون شهید مصطفی جهانگیر زاده،شهید بابا ساعی و شهید محمد خمسه لوئی و دیگران زمینه ساز خود آگاهی و همت بلند وی شد.تا حدّی که او با رسیدن به بلوغ جسمی به بلوغ فکری و اجتماعی نیز گام نهاد چرا که او در حدود پانزده سالگی با نام و افکار امامش،حضرت آیت ا... العظمی امام خمینی (ره) رهبر بزرگ انقلاب،آشنا شد.

دوران ورودشهید به مبارزات ضد رژیم شاه،همزمان با قیام مردم غیور قم بود.(هنوز تأثیر این حرکت ارومیه را در برنگرفته بود)که شهید با دیگر یاران مؤمن خویش در فکر ایجاد گروهی 5 نفره بود.(در رأس گروه مزبور مصطفی جهانگیر زاده قرار داشت که خود مظهر شجاعت بود و در جریان نبرد 22 بهمن سال 1357 در تهران به شهادت رسید.خصوصیات انقلابی و مکتبی برادر جهانگیر زاده در نادر اثرات عمیقی گذاشته بود و همین ویژگیها او را وارثی برای خون شهید مصطفی می ساخت.)که با رهنمودهای مصطفی جهانگیرزاده این گروه تشکیل شد.

همکاری در تهیه و حمل اسلحه های جنگی و رساندن آنها به دست انقلابیون در شهرهای تبریز،تهران و قم،تکثیر و توزیع سخنرانی های حضرت امام (ره)،نوشتن شعارهای انقلابی و ضد رژیم پهلوی بر دیوارها،پیشاهنگ بودن در تظاهرات و راهپیمائیهای ضد رژیم و بالاخره مقابله با عوامل چماق به دست رژیم شاه از جمله کارهایی بود که نادر به همراه یاران آگاه و شجاعش در این گروه پنج نفره انجام می داد.شبها نمی خوابید و هر خطری را به جان می خرید تا پیام امام را به گوش مردم انقلابی برساند.

شهید در طی این دوران به ساختن نارنجک دستی،سه راهی و کوکتل مولوتف می پرداخت تا آتش کینه مقدسش را بر روی دژخیمان شاه خائن بگشاید.وی در آغاز هر حرکتش سوره«والعصر»را می خواند.در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی،ملت سلحشور جرثومه های شرک را یکی پس از دیگری سرنگون می کرد.نادر و یارانش در سرنگون ساختن مجسمه بت بزرگ در شهر ارومیه نقش بسزایی ایفا نمودند.

با به پیروزی رسیدن انقلاب،فعالیت های چشمگیر شهید با عضویت در گروه مسلحی موسوم به گروه 14 که منسوب به دکتر چمران بود،آغاز شد.این گروه به سهم خود تأمین امنیت شهر و حفظ دستاوردهای انقلاب را به عهده داشت که با تشکیل سپاه اکثر اعضای آن به سپاه پاسداران جذب شدند.بعد از آن نادر به صورا نیمه فعّال (از نظر اداری)به تلاش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارومیه پرداخت و به موازات ان به انجام فعالیتهایی نیز اقدام می نمود که به عقیده ی وی عمل به نصّ صریح قرآن کریم «فقاتلو ائمه الکفر»بود.

نادر علیزاده در مورخه 2/1/1359 با حادثه ای مواجه گشت که نقش بسیار تعیین کننده ای در زندگی و شهادت وی داشت و آن به گروگان گرفته شدن شهید و یارانش به دست حزب منحله ی دمکرات در سه راه کامیاران-سنندج بود.گرچه شهید یک بار هم در حمله ی ضد انقلاب به پاسگاه مرزی «سرو» به همراه عده ای دیگر از برادران به گروگان برده شده بود ولی جریان فوق باعث گردید که شهید از نزدیک و با پوست و گوشت و استخوان و عمق وجودش استضعاف مردم کرد را بببیند و لمس کند که چگونه این ملت مظلوم،تحت سلطه عوامل آمریکا و شوروی(عزالدین حسینی ها و قاسملوها و ...)له و لورده می شوند و قدرت مخالفت با آنها را ندارند و چگونه این مزدوران اجنبی آتش جنگ و برادر کشی را در کردستان شعله ور کرده و جوانان شهادت طلب مسلمان را بی رحمانه و با قساوت قلب،به خاک و خون می کشند.

عملکرد مزدوران دادمنش و فراری ساواک که از ترس قهر ملّت انقلابی به دامن آمریکایی دمکرات پناه برده بودند،انگیزه ای قوی در وی ایجاد کرد که اسلحه بدست گیرد و به هر نحوی که شده ما را (قوم کرد و ترک و فارس را)از دست امثال سرگرد عباسی ها و سرهنگ صالحی ها و سروان چلبی ها و محافظان مزدور آنها رها سازد.

فرازی از وصیت نامه شهید
وصیت من به دوستان و همرزمانم این است که دست ازحضرت امام مشویید. یعنی او را تنها نگذارید . پیرو و دنباله رو حضرت ایشان باشید و به فرمان حضرت امام خمینی در راه خدا و جهاد فی سبیل الله بیش از پیش بکوشید. و سنگرهای جنگ سپاه علیه کفر را خالی نکنید . دین خدای را برپای دارید و در اجرای احکام الهی کوشا باشید.

انتهای پیام/

بیوگرافی شهید نادرعلیزاده 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار