آگاهان مسائل فرهنگی بر تمرکز مدارس خودگردان و رسمی افغانستانی در ایران بر کار فرهنگی در میان کودکان و دانش آموزان مهاجر تأکید می کنند و در این زمینه، مدارس خودگردان باید ماهیت کار خود را کمی تغییر دهند.

موسوی: متأسفانه مسائل هویتی بچه های مهاجر بسیار زیاد استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس آخرین گزارش ها، حدود ۴۰۰ هزار کودک و نوجوان مهاجر مشغول آموزش و پرورش در مدارس دولتی و همچنین تعداد معدودی مدارس افغانستانی هستند، اما بیشتر این کودکان با کمبودهای فرهنگی چون نبود شناخت دقیق از کشور خود و همچنین عدم انگیزه نسبت به افغانستان مواجه اند.

سید علی حسینی، اتشه معارف سفارت افغانستان در تهران می گوید که کودکان مهاجر علاوه بر مدارس دولتی ایران، در ۲۴ مدرسه خودگردان و ۲۱ مدرسه رسمی و بین المللی افغانستانی مشغول آموزش و پرورش اند.

نادر موسوی، مدیر مدرسه بین المللی فرهنگ در تهران که یک مدرسه رسمی بین المللی و افغانستانی در این شهر است، از ضرورت تغییر ماهیت فعالیت مدارس خودگردان و مدارس رسمی افغانستانی در ایران و توجه بیشتر به کار فرهنگی سخن می گوید.

آقای موسوی در گفتگویی با خبرنگار آوا در تهران می گوید: " نزدیک به سه میلیون مهاجر در ایران داریم، این همه مهاجر نیاز به خوراک فرهنگی دارند، باید یک کمی تقویت شوند برای برگشتن، لازم است که یک سری تولیدات فرهنگی توسط خود ما صورت بگیرد، متأسفانه مسائل هویتی بچه های ما بسیار زیاد است، مسأله بی انگیزگی شان در زمینه تحصیل و یک سری سرخوردگی هایی که در مورد آینده افغانستان دارند، ما می توانیم به ایشان انگیزه بدهیم که وضعیت به همین شکل نمی ماند و باید درس بخوانند".

حل قسمت زیادی از مشکلات کودکان مهاجر بدون اسناد اقامتی
به دنبال فرمان مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه ای(دام ظله العالی)، مشکلات کودکان مهاجر بدون اسناد اقامتی برای دسترسی به آموزش، به صورت چشمگیری از میان برداشته شده است.

پس از این فرمان، در طول دو سال گذشته، ۷۰ هزار کودک بدون اسناد اقامتی در ایران شامل مدارس دولتی این کشور شده اند و بنا به گفته اتشه معارف سفارت افغانستان در تهران، انتظار می رود امسال نیز با توجه به سهولت های بیشتری که ایجاد شده، تا ۴۵ هزار کودک دیگر نیز جذب شوند.

نادر موسوی، مدیر مدرسه بین المللی فرهنگ در تهران می گوید بسیاری از مشکلاتی که گرفتار کودکان بدون مدرک است، با دستور مقام معظم رهبری، بسیاری از مشکلات حل شد و این امیدواری وجود که "ته مانده مشکلات" نیز به مرور زمان کم کم حل گردد، زیرا به باور او، نمی توان انتظار داشت مشکلی که در چندین سال شکل گرفته، به راحتی و کامل از میان برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد که انتظار می رود در سال آموزشی جدید، نسبت به سال های اول و دوم، بسیاری از موانعی که در سال های گذشته برای جذب کودکان فاقد اسناد اقامتی وجود داشته، برطرف شود.

مدیر مدرسه بین المللی فرهنگ افزود، به عنوان مثال در بخش زمان که در سال های گذشته کم بود، تغییر آمده و مهلت ثبت نام کودکان بدون اسناد اقامتی تا یک و نیم ماه تمدید شده است.

ضرورت تغییر ماهیت فعالیت مدارس خودگردان افغانستانی

نادر موسوی می گوید، با وجود تغییرات اخیر، هنوز یک تعداد از دانش آموزان مهاجر بدون اسناد اقامتی باقی می مانند که می توانند در مدارس خودگردان جذب شوند. این دانش آموزان کسانی هستند که سن و سال شان در محدوده ای که باید در هر کلاس باشد، خارج شده، به تازگی از افغانستان می آیند و یا دانش آموزانی که کارت های اقامتی شان از شهرستان های دیگر است، آن ها نمی توانند شامل این پروسه شوند و باقی می مانند.

آوا نوشت: البته به گفته وی، با گفتگوهایی که حکومت افغانستان با مقام های جمهوری اسلامی ایران دارند، انتظار می رود این مشکلات نیز حل شود.

این فعال فرهنگی ـ آموزشی خاطرنشان کرد که با جذب کودکان مهاجر بدون اسناد اقامتی در مدارس دولتی ایران، تا اندازه ای بار فشار از شانه های مدارس خودگردان افغانستانی برداشته شده و موضوعیت و جایگاه این مدارس را کمرنگ تر کرده است.

ولی آقای موسوی تأکید می کند که با وجود سه میلیون مهاجر و ۴۰۰ هزار کودک مهاجر که مشغول درس هستند، مدارس خودگردان می توانند ماهیت خود را کمی تغییر بدهند.

او به مدیران مدارس خودگردان افغانستانی در ایران پیشنهاد می کند که " بیایند در زمینه کلاس های تقویتی کار کنند، در زمینه کلاس های دیگر که برای بچه ها مهم است، کلاس هایی در مورد افغانستان بگذارند، در مورد آموزش زبان بگذارند و... کما این که ما هم بخشی از کارکرد خود را به این سمت برده ایم، آموزش های سوادآموزی بگذارند برای بزرگسالان".

مدیر مدرسه بین المللی فرهنگ در تهران که در سال های قبل مدرسه خودگردن بوده، تأکید کرد که "فضا برای کار در زمینه فرهنگی هنوز بسیار فراوان است، ما نباید فقط بسنده کنیم به مدرسه خودگردان که آن زمان بود، حالا نیست و باید تعطیل شود".

وی مدارس خودگردان را تشویق کرد که با تکمیل برخی استندردها، جواز رسمی از وزارت آموزش و پرورش ایران بگیرند.

نادر موسوی افزود: "امیدوار هستم که اگر مدرسه ای می ماند، مدارس از حالت خودگردان خارج شود و برود به طرف گرفتن مجوز، استنادارد شوند مانند یک مدرسه ای که به صورت بین المللی کار می کند، این کار به نفع دانش آموز است که از فضای بهتری استفاده می کند، مدارس خودگردان باید به طرف رسمی شدن گام بردارند".

وی گفت: "مجاوز خوردگردان می توانند مجوز بگیرند، وزارت آموزش و پرورش ایران بسیار استقبال می کند که مدارس خودگردان یک سری استانداردها را رعایت کند و مجوز بگیرند".

مدیر مدرسه بین المللی فرهنگ خاطرنشان کرد که مدارسی که مجوز می گیرند، زیر نظر مرکز بین الملل وزارت آموزش و پرورش ایران فعالیت می کنند و مدارک صادر شده و کارنامه هایش همانند مدارس ایرانی معتبر است".

وی افزود: دانش آموز مدارس بین المللی دارای مجوز بدون این که تعیین سطح شوند، می توانند وارد هر مدرسه دیگر در هر نقطه از ایران شوند.

آقای موسوی ادامه داد، کودکان مهاجری که مشکل مدارک اقامتی خود را برطرف کرده باشند، می تواند وارد مدارس بین المللی افغانستانی در ایران شوند.

این در حالی است که مدارس خودگردان افغانستانی در ایران، برای تأیید اسناد تحصیلی صادرشده، نیاز دارند تا این اسناد را از طریق سفارت افغانستان به وزارت معارف در کابل بفرستند که یک روند زمان بر است. اتشه معارف سفارت افغانستان در تهران می گوید که در جریان گفتگوهای استراتژیک جاری با مقام های جمهوری اسلامی ایران، در تلاش هستند تا مشکلات مدارس خودگردان را به خصوص در قسمت تأیید اسناد تحصیلی و دریافت جواز از سوی وزارت آموزش و پرورش ایران برطرف سازند.

 

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.