صدراعظم آلمان در کنفرانس مطبوعاتی با ترامپ گفت: اگر قرار باشد تنها تصمیم بگیریم، پس سیاست به چه درد می خورد؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ صدراعظم آلمان به همراه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بعد از پایان کنفرانس خبری مشترک به سئوال خبرنگاران پاسخ گفت. مرکل اظهار داشت: من به عنوان صدراعظم دولت جمهوری فدرال آلمان، منافع آلمان را دنبال می کنم و در زمانی که با رئیس جمهور آمریکا گفتگو می کنم طبیعی است که منافع آمریکا نیز مطرح و نمایندگی می شوند.
 
این وظیفه متقابل برای ماست و از استقبال صمیمانه و بسیار دوستانه ای که از من به عمل آمد، خوشحالم. معتقدم که ما در مذاکرات تلاش می کنیم تا برغم اختلاف نظراتی که مثلا در مجمع اقتصادی داووس سوئیس مطرح کردیم، در چنین مجامعی که افراد را کنار هم قرار می دهند و هر کس در مورد دیدگاهش اظهارنظر می کند، بتوانیم نظر خود را بگوییم.
 
در چنین شرایطی است که راه حل، پیدا می شود. مصالحه و سازش برای هر دو طرف، چیز خوبی است. باید منصف بود. هرکس از رئیس دولت کشورش انتظار دارد تا برای مردم کشورش، مسائل مطروحه را روشن کند. حتی در خود آلمان کاملا امری طبیعی است که مردم با هم اختلاف نظر داشته باشند.
 
چون ما خصوصیات و خاستگاههای مختلفی با هم داریم. حتی ما راههای متفاوت سیاسی را برای خود داریم که بسیار متنوعند و این مایه خرسندی است. گاهی اوقات برای دستیابی به مصالحه باید تلاش بیشتری بخرج داد.
 
اگر قرار باشد که به تنهایی تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم دیگر سیاست به چه درد می خورد؟ او افزود: مایلم بگویم که اولا ما هنوز نتوانسته ایم بطور مفصل و جزئی در مورد مسائل اقتصادی با هم گفتگو کنیم. با این حال در مورد موفقیت آلمان در حوزه اقتصادی و نیز مسائلی نظیر امنیت و آزادی باید بگویم که این موفقیت یک سوی سکه است و سوی دیگر آن کسب موفقیت برای وحدت و انسجام اروپاست.
 
من کاملا بر این باورم که من نه تنها در بروکسل بلکه در زمانی که از واشنگتن دیدن و با روسای جمهور آمریکا صحبت می کنم تنها نماینده کشورم نیستم. دوم آنکه پدیده جهانی شدن همچنان باز و مفتوح است. با این حال ما می توانیم مواضع منصفانه ای در برابر این پدیده اتخاذ کنیم.
 
به طور مثال مساله آزادی تردد در درون اتحادیه اروپا یک عنصر کاملا مهم در زمینه پیشرفتهای اقتصادی و برای تامین صلح ما به حساب می آید؛ همان صلحی که دهها سال است محقق شده است و کشورهای اروپایی تا پیش از آن برای سده ها با هم در جنگ و پیکار بودند. اگر ما باید از مرزهای خارجی خود حفاظت کنیم باید بر روی منافع متقابل همسایگانمان نیز کار کنیم.
 
مهاجرت و مهاجرتهای غیرقانونی طبعا باید به سامان درآیند و قاچاقچیان انسان باید متوقف شوند اما باور و نظر من آن است که در خصوص آنچه می شود برای آوارگان و پناهجویان انجام داد باید کاری کنیم که این گروه در همان محل زندگی خویش، شانس ادامه حیات پیدا کنند و ما در همان کشورهایشان به یاری شان بشتابیم؛ کشورهایی که امروز اغلب در وضع مناسبی قرار ندارند یا در جنگ داخلی بسر می برند.
 
معتقدم که این نوع پیشروی و حرکت کردن، درست است و طبیعی است که ما در این زمینه با هم تبادل نظر می کنیم و موضع من هم همین است. مرکل خاطر نشان کرد: وقتی ما در مورد توافقنامه نامه تجارت آزاد (میان اتحادیه اروپا و آمریکا) صحبت می کنیم ما همواره از طرف اتحادیه اروپا و به نفع کلیه کشورهای عضو این اتحادیه مذاکره می کنیم.
 
طبعا کشورهای عضو، آن اجزاء و قسمتهایی را که برایشان از اهمیت برخوردار است نیز مطرح می کنند. تجربه ما در مورد اقتصاد آلمان نشان می دهد که هر توافقنامه ای که اتحادیه اروپا آن را به تصویب رسانده است در نهایت برای کره (جنوبی) و نیز آلمان و در کل برای اتحادیه اروپا فرصتهای شغلی بیشتری را به ارمغان آورده است. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار