کمتر از 20 روز دیگر تا آیین باشکوه اربعین باقی مانده، حال و هوای شهر ایلام و مسیرهای منتهی به نقطه صفر مرزی مهران و کشور عراق خاص و دل انگیز است.

به  گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛رئیس کمیته پشتیبانی اربعین استان ایلام از فراهم بودن زمینه برای حضور پرشور مردم در همایش بزرگ اربعین خبر می دهد و می گوید: با توجه به تجربه چند سال اخیر و محدودیت حضور مردم در حج امسال شمار افراد دلداده و عاشق ائمه برای حضور در همایش اربعین چشمگیر پیش بینی می شود.

حشمت اله عسگری اظهار کرد: با همکاری و تعامل مدیران دستگاه های اجرایی، بانک ها، خیرین، مردم شریف استان و همچنین همراهانی از استان های مختلف کشور تمهیداتی اندیشیده شده تا برای اسکان و پذیرایی از زائرین مشکلی به وجود نیاید.

وی از آمادگی هلال احمر، بسیج و سپاه، و نیروی انتظامی، راهداری، بانک ها، دانشگاه ها به ویژه دانشگاه علوم پزشکی در بخش درمان، بهداشت، پشتیبانی امور دام در بخش تامین مواد غذایی، شرکت غله در بخش تامین نان و نانوایی سیار و سایر دستگاه ها خبر داد.

وی تاکید کرد: مهران به عنوان یکی از کانون های پرتردد استان، آبروی ایلام است و همه برای معرفی و شناخت بیشتر استان به زائرین و همچنین خدمتگزاری به عاشقان حسینی از دل و جان مایه می گذارند.

وی اضافه کرد: تمهیداتی اندیشیده شده تا با راه اندازی پارکینگ بزرگ برکت که گنجایش بیش از 200 هزار خودرو را دارد ، زوار بتوانند به راحتی خودروهای شخصی خود را در پارکینگ بگذارند.

عسگری گفت: بدون شک تامین مواد غذایی و اسکان برای خیل عظیم زائران به ویژه در بازگشت از آئین اربعین و احتمال نامساعد بودن هوا کار بسیار سختی است اما با این حال همه تمهیدات لازم برای اسکان و پذیرایی از زائران با کمک خیرین و هیاتهای مذهبی کشوری و مقامات و مردم شریف استان و مجموعه نهادها و دستگاه ها اندیشیده شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که امسال در اربعین زائرین و عاشقان حسینی بدون مشکل و با رضایت کامل استان ایلام را ترک کنند.

رئیس ستاد مردمی اربعین حسینی (ع) ایلام نیز از استقرار و حضور هیاتها، خیرین و علاقمندان حسینی برای برپایی موکب در مرز مهران و کشور عراق خبر داد.

سید محمد علوی فر اظهار کرد: هیاتهای مذهبی زنجان، قم، شمیرانات، مشهد مقدس، آستان قدس، بنیاد برکت، بنیاد علوی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بانک ها، دستگاه های غیر دولتی و جمع زیادی از خیرین در 10 ایستگاهی که در مهران ایجاد شده اقدام به برپایی بیش از 250 موکب می کنند.

وی افزود: تمهیدات لازم برای تامین مواد غذایی و آشامیدنی، پتو و اسکان زائران در مدارس مهران،سرویس بهداشتی سیار، زائرسراها، قرارگاه ها و ... فراهم شده است.

وی یادآور شد: همچنین در بحث تامین نقدینگی بانک ها، ارز، تامین بهداشت و سلامت زائران، حفظ امنیت، انتقال و جابجایی و ... نیز با هماهنگی مجموعه استان و مقامات کشوری برای رضایت بیشتر مردم هماهنگی به وجود آمده است.

علوی فر پیگیری لازم برای تامین آب، برق و گاز مورد نیاز موکب ها نیز خبر داد و گفت: با توجه به نشست های مکرر رییس ستاد اربعین و کمیته های ذیربط تجهیزات مورد نیاز آنها تامین شده است.

وی از خیرین و مردم خواست که نذورات و کمک های دولتی و غیر دولتی را به ستاد مردمی اربعین واگذار کنند تا به سهولت در اختیار زائران قرار بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری با توجه به پیش بینی افزایش آمار زائران حسینی در ایام اربعین و تردد آنها از مرز مهران در استان ایلام بتوان خدمات مناسبی به این افراد ارائه کرد.

وی از زائران خواست که از طریق مراکز مجاز اقدام به تهیه روادید کنند و برای سفر اربعین علاوه بر داشتن لباس مناسب و گرم، ماسک، غذاهای خشک و سبک نیز به همراه داشته باشند و از طریق کاروان های معتمد برای حضور در این همایش حاضر شوند.

 فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز از تامین امنیت توسط نیروی های امنیتی ایران و عراق خبر داد و گفت: با توجه به حضور داعش در عراق تمهیدات لازم برای خنثی سازی هرگونه توطئه ای اندیشیده شده است.

سردار قاسم رضایی اظهار کرد: ساز و کارهای خوبی در این مرز برای عزیمت زائران فراهم شده و تنها بخش جزیی در زمینه جاده های ارتباطی، اطراف پایانه و منطقه قرنطینه باقی مانده و همچنین در سمت عراق مواردی مشاهده شد که امیدواریم این موارد با همکاری طرف عراقی سریع تر بر طرف شود.

وی با بیان اینکه امسال تردد در مرزها ساده تر می شود، افزود: در آستانه این همایش بزرگ جهان اسلام همانند سال های گذشته امیدواریم هیچ حادثه و اتفاقی رخ ندهد.

وی اضافه کرد: مرزها در شلمچه، چزابه و مهران دارای محدودیت هایی است لذا اگر عموم مردم سفرهای خود را در فاصله زمانی بیشتری تنظیم کنند هم زائران با سهولت بهتری تردد می کنند و هم مسئولان و ماموران راحت تر خدمات رسانی می کنند.

سردار رضایی گفت: با هماهنگی که بین مرزبانان ایران و عراق ایجاد شده یک عملیات مشترک با مفهوم مشترک خواهیم داشت تا تردد زائران در کمال امنیت و آرامش انجام شود.

فرمانده گارد منطقه سه عراق نیز در حاشیه این بازدید از آمادگی مرزبانی عراق برای همکاری با مرزبانی ایران در جهت تامین امنیت زائران اربعین خبر داد.

سرلشکر ظافر نظمی گفت: نشست ها و بازدیدهای میدانی از زیرساخت های اربعین در مرزهای 2 کشور بعمل آمد و برای این کنگره بزرگ جهانی از مهران تا کربلا و نجف امنیت کامل را برقرار خواهیم کرد و مشکل خاصی در این خصوص نخواهیم داشت.

مسئولان هر گروه و موکبی با برپایی داربست ها و نصب چادرها و ذخیره آذوقه و مواد غذایی و پرچم ها و پارچه نوشته ها سعی در مهیا شدن برای پذیرایی از خیل زائران و عاشقان حسینی (ع) دارد.

هرچه از جاده در مسیر نقطه صفر مرزی به جلوتر می روی بیشتر نصب پارچه نوشته و تابلوها و پرچم های رنگی و سیاه توجه ات را جلب می کند و بر مشامت بوی کربلای حسینی می رسد و دلت پر می گیرد تا آستان مقدس یک ضریح شش گوشه و تل زینبه، تاریخ و واقعه کربلا پیش چشمانت رد می شود.

امروز همان روز است و کربلا همان سرزمین، فرسخ ها را به سرعت می پیمایی و خودت را تا انتهایی ترین روز واقعه و آخرین نقطه جغرافیایی واقعه کربلا می رسانی، زوزه باد صدای 'هل من ناصرنی ...' را در گوشت زمزمه می کند و اشک نی نی چشمانت را پر می کند و شرمگین تر از آب فرات به جریانش ادامه می دهد.

حالا در این روزهای قرار گرفتن در آستانه اربعین بازار روادید سفر زیارتی عتبات عالیات داغ داغ می شود و هر کسی خود را مهیای سفر در سرزمین جانان می کند.













انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.