معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آب آشامیدنی استان از 60 حلقه چاه و 6 رشته چشمه تأمین می شود.

به  گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سید یعقوب فرجی با اشاره به مشکلات افت شدید منابع آب زیرزمینی و تأمین آب برخی مناطق شهری افزود: ساماندهی مصرف بالای 90 درصدی آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی و صنعت یکی از مهم ترین راهکارهای حفظ منابع آب است.

وی با بیان اینکه سفره آب زیرزمینی در برخی مناطق استان از جمله دشت امام زاده جعفر گچساران بیش از 18 متر و دشت دهدشت 8 متر افت داشته است، اجرای طرح های آبیاری بارانی در بخش کشاورزی را مورد تأکید قرار داد.

فرجی تصریح کرد: آب آشامیدنی استان از 60 حلقه چاه و 6 رشته چشمه تأمین می شود که یکی از چاه های آب این شرکت به دلیل افت مخزن در سال جاری از مدار خارج شده است.

وی گفت: شهرهای یاسوج و مادوان به دلیل افزایش جمعیت با تنش آبی مواجه هستند و برای رفع این مشکل اجرای طرح تأمین آب از منابع سطحی در برنامه کاری آبفای شهری قرار دارد.

فرجی به لزوم صرفه جویی مردم در مصرف آب آشامیدنی با توجه به بروز خشکسالی ها و کاهش منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و افزود: در نیمه ماه نخست سال جاری 15 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در استان مصرف شده است.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آبفای کهگیلویه وبویراحمد میزان تولید آب در این مدت را 20 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: سال 94 از 37 میلیون مترمکعب آب تولیدی 28 میلیون متر مکعب مصرف شده است.

شرکت آب وفاضلاب کهگیلویه وبویراحمد دارای 146 هزار و 315 مشترک است.

بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد سالانه 285 میلیون مترمکعب از 2 هزار و 500 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق این استان برداشت می شود.

تأمین بیش از 90 درصدی آب کشاورزی، آشامیدنی و صنعتی کهگیلویه و بویراحمد از منابع زیرزمینی درحالی است که سالانه حدود هفت میلیارد مترمکعب روان آب از این استان خارج می شود.

کهگیلویه بویراحمد 10 درصد منابع آب کشور را در خود جای داده است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.