در نشست مجمع نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر مطرح شد؛

ضرورت حل آسیب‌های اجتماعی در پایتخت/ تعامل مجلس با شورای شهر در حل مشکلات

نمایندگان مجلس در دیدار با اعضای شورای شهر بر حل آسیب‌های اجتماعی در تهران و مشکل آلودگی هوا تاکید کردند.

ضرورت حل آسیب‌های اجتماعی در پایتخت/ ضرورت تعامل مجلس با شورای شهر در حل مشکلاتبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست اعضای مجمع نمایندگان استان تهران عصر امروز (دوشنبه، 12 مهرماه) با اعضای شورای شهر برگزار شد.

در این نشست محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به وجود مشکلاتی چون بافت فرسوده، حاشیه‌نشینی و چالش های اجتماعی در پایتخت گفت: اگر از این چالش‌ها غافل شویم در آینده دچار بحران‌های خطرناکی خواهیم شد. همچنین بحث ترافیک در پایتخت به صورت یک موضوع لاینحل مانده که هنوز به راه‌حل اساسی برای رفع این مشکل دست پیدا نکردیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از امور خدماتی و شهری در پایتخت باید به شورای شهر واگذار شود البته شوراهای شهر و روستا از دولت هفتم و هشتم در کشور شکل گرفت و یکی از وظایف شورا پیگیری و حل مشکلات شهری می‌باشد، در حال حاضر با توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی برخی موارد مانند خدمات شهری و در حوزه مخابرات باید به شورای شهر واگذار شود و در این موضوع هیچ منعی وجود ندارد.     

وی با تاکید بر بازنگری در وظایف شوراهای شهر و روستا تصریح کرد: فراکسیون امید آمادگی دارد تا در واگذاری همه خدمات شهری به شوراهای شهر اقدامات اساسی را انجام دهد و در این رابطه دولت تنها در بخش حاکمیتی ورود کند.

در این جلسه رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه پارلمان‌های محلی و مجلس باید با همکاری و تعامل در حل مشکلات پایتخت تلاش کنند، گفت: طرح‌ها و لوایح بسیاری از سوی شورا و از طریق شورای عالی استان‌ها به مجلس آمده است که نمایندگان باید در تصویب این طرح‌ها و لوایح اقدامات قابل قبولی را انجام دهند.

مهدی چمران افزود: قانون شوراها و مسائل مربوط به آن نقایص فراوانی دارد که باید اصلاح شود، از سال 84 تاکنون، 80 طرح به مجلس از طریق شورای عالی استان‌ها ارسال شده است که حدود 25 طرح به تصویب رسیده، تعدادی رد شده و حدود 15 تا 16 طرح نیز در مجلس در نوبت بررسی قرار دارد.

وی تاکید کرد: تصویب این طرح‌ها همکاری نزدیک و صمیمی نمایندگان مجلس را می‌طلبد.

چمران با بیان اینکه شورا با مجلس در همه شرایط ارتباط و تعامل خوبی داشته است، گفت: مهم ترین مشکل در حال حاضر اختلاف نظر بین دیدگاه مجلس و اعضای شورا در مورد شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال حاضر تنها کار نظارت را انجام می‌دهند، گفت: شوراها ارکان تصمیم‌گیری نیز می‌باشند و طبق اصل 102 و 103 قانون اساسی استانداران و فرمانداران موظف هستند که مصوبات شوراها را رعایت کنند. همچنین طبق اصل 100 قانون اساسی همه امور شهری باید با نظارت شوراها انجام شود اما در حال حاضر تنها نظارت بر امور شهرداری‌ها را به شوراها دادند.

چمران ادامه داد: بافت فرسوده، ترافیک، مسائل محیط زیست و حمل و نقل ریلی از مهم‌ترین مشکلات پایتخت است و در مجلس گذشته جلسات مختلفی با نمایندگان برای حل این مسائل برگزار شد که ما امیدواریم این جلسات در این دوره نیز برگزار شود.

در ادامه این جلسه تقی‌پور به عنوان سخنگوی شورای شهر تهران گفت: برای حل مشکلات پایتخت باید کار مطالعاتی و اقدامات کارشناسی انجام شود و شورای شهر در حال حاضر دارای مشکلات قانونی است که این مشکلات به دست مجلس حل خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران افزود: اعضای شورا نسبت به لایحه مدیریت یکپارچه شهری که مراحل بررسی خود در دولت را می‌گذرانند نقد داشته و امیدواریم در مجلس دهم تصمیم‌گیری‌های مهم و قابل قبولی در بحث مدیریت شهری اتخاذ شود.

وی گفت: برای حل مشکل ترافیک راه‌حل‌های خوبی وجود دارد و حل مشکل حمل و نقل ریلی نیازمند همت نمایندگان و مسئولان می‌باشد و باید بار سنگین ترافیک را با توسعه حمل و نقل ریلی کاهش داد.

در ادامه این جلسه بهروز نعمتی با تاکید بر اینکه حل مشکل حمل و نقل نیازمند یک همت بزرگ است، گفت: روزانه بالغ بر 3 میلیون نفر از شهرهای اقماری وارد تهران می‌شوند که بار ترافیک را زیاد کرده و رهایی از این مشکل نیازمند توسعه حمل و نقل شهری می‌باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت در خصوص حمل و نقل ریلی و مترو شهرستان اسلامشهر مصوبه ای را صادر کرده و 400 میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده است اما شهرداری به عنوان متولی اصلی این امر تاکنون کاری را صورت نداده است.

وی با تاکید بر اینکه تامین منبع مناسب در بودجه سال آینده برای این موضوع ضروری است، تصریح کرد: توسعه فضاهای فرهنگی و زیباسازی شهر نیز باید توسط شورا مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در این جلسه غلامرضا انصاری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران گفت: مصوبه‌ای در مجلس نهم در ارتباط با تعداد اعضای شورا تصویب شد و با توجه به پیگیری لایحه مدیریت یکپارچه شهری تقاضا داریم نمایندگان در قالب طرحی در تعداد اعضا و اختیارات شورا تجدیدنظری داشته باشند.

مصطفی کواکبیان نیز در این جلسه گفت: نمایندگان به طور حتم منتظر لایحه دولت در بحث مدیریت یکپارچه شهری و لایحه جامع انتخابات نمی‌مانند و در قالب طرحی بحث مدیریت بهداشت و درمان را به پارلمان‌های محلی پیگیری خواهد کرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: اعضای شورای شهر باید از بحث تحقیق و تفحص از املاک نجومی شهرداری استقبال کنند نه اینکه با طرح مواردی نمایندگان مجلس را متهم به دخالت در این موضوع کنند.

در ادامه این جلسه دنیامالی یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای حل مشکلات تهران پیشنهاد می‌شود که کمیته‌های چندگانه میان شورا و نمایندگان مجلس شکل گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: بدهی دولت به شهرداری یکی از مشکلات امروز این نهاد می‌باشد که در بحث توسعه مترو و بهره برداری از حمل و نقل ریلی اثر بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر در پایتخت بحث سهمیه‌بندی در مناطق چندگانه برای پذیرش دانشجو می‌باشد که برای رفع این مشکل باید به سمت محل تولد فرد متقاضی در مراکز آموزش عالی حرکت کرد.

همچنین در این جلسه جواد فتحی با اشاره به معضل ترافیک، آلودگی هوا، بحران های اجتماعی و بافت فرسوده در پایتخت گفت: انتظار می‌رود شورا به بحث شفافیت بودجه مصرفی در پایتخت ورود کند زیرا دیوان محاسبات تاکنون نظارتی بر بودجه تهران نداشته اما مردم گلایه‌هایی در این زمینه دارند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر اصلاح روال‌های اداری شهرداری تهران است زیرا روال فعلی منجر به مفسده است و بارها مشاهده شده که برای ساخت یک ساختمان باید به شهرداری مبالغی برای پیگیری مشکل پرداخت شود.

وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگر ساختمان‌های مجلل شهرداری در تهران است که در این رابطه نیز مردم انتقادها و گلایه‌هایی را مطرح کردند.

اسماعیل دوستی به عنوان عضو دیگر شورا گفت: متاسفانه نمایندگان استان تهران فکر می‌کنند نمایندگان کل کشور هستند و به حل مشکلات پایتخت توجهی نمی‌کنند اما حساسیت نمایندگان باید نسبت به استان تهران افزایش پیدا کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: در پایتخت 500 مدرسه فرسوده وجود دارد، همچنین بیمارستان‌های فرسوده بسیاری نیز فعالیت می‌کنند از سوی دیگر به 4 هزار تخت بیمارستانی نیز نیازمند هستیم که این مشکلات در هیچ یک از استان‌های کشور با این شدت دیده نمی‌شود.

در ادامه علیرضا رحیمی گفت: ایجاد یک کمیسیون مشترک بین نمایندگان مجلس و شورا ضروری است و باید این کمیسیون مصوبات قانونی داشته باشد، همچنین کمیته‌های مختلفی در مجمع نمایندگان تهران و شورا می‌توانند در دوره‌های زمانی کوتاه مدت جلسات بسیاری را برای حل مشکلات پایتخت برگزار کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مهم‌ترین اقدام در این جلسات باید حول دستورکار مناسب برای بررسی موضوعات و خروجی قابل قبول از جلسات باشد.

در این جلسه فاطمه دانشور گفت: حل آسیب‌های اجتماعی بدون همکاری شورا، شهرداری و مجلس به نتیجه نمی‌رسد و در این خصوص باید قوانین متناسب با پدیده‌های جدید اجتماعی تصویب شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: غفلت در حوزه آسیب‌های اجتماعی باعث شده در بسیاری از موارد با خلاء قانونی و یا قوانین مبهم روبه‌رو شویم بنابراین در کمیسیون اجتماعی و قضایی مجلس باید کارگروه اختصاصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود.

وی با انتقاد از عدم جذب نیرو در بهزیستی تصریح کرد: ساختار بهزیستی متناسب با رشد آسیب‌های اجتماعی نیست.

در این جلسه فاطمه ذوالقدر گفت: یکی از مهم ترین مشکلات پایتخت نبود امکانات لازم برای تردد معلولان و جانبازان است که باید شورا به این موضوع توجه کند. همچنین هیچ اقدام فرهنگی در باغ موزه هایی که در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار می‌گیرد انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مرتفع سازی و بلندمرتبه سازی در کوچه‌های باریک پایتخت قابل قبول نبوده و در صورت وقوع زلزله مشکلات بسیاری برای شهر به وجود می‌آید.

همچنین حافظی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از تهدیدهای اصلی پایتخت آلودگی هواست و در حال حاضر 50 هزار زن مبتلا به سرطان سینه در پایتخت زندگی می‌کنند که سالی 10 هزار نفر به این تعداد افزوده می‌شود.

وی گفت: 10 هزار سرویس توسط خودروهای دیزلی از ساعات پایانی شب صورت می‌گیرد که فعالیت این خودروهای دیزلی نقش مهمی در افزایش آلودگی هوا دارد.

در این جلسه میرزایی گفت: نظارت شورا بر عملکرد شهرداری اسفبار است و عدم نظارت شورا بر شرکت‌های خاص به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی افزود: تبدیل شهر به خرید و فروش باعث شده برای 30 میلیون مترمربع در سال 92 و 93 پروانه ساخت صادر شود.

شاکری نیز در این جلسه گفت: برای پویا بودن جلسات میان اعضای شورا و نمایندگان مجلس باید حداقل 5 اقدام به نتیجه برسد، همچنین از نمایندگان تقاضا می‌شود با تهران‌گردی، از نزدیک با مشکلات پایتخت آشنا شوند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: معابر شهری برای تردد معلولان و جانبازان باید ساماندهی شود.

محمود صادقی در ادامه جلسه گفت: ایجاد سازوکار مناسب برای ارتباط و فعال کردن کمیسیون‌های مشترک ضروری است بنابراین 4 کارگروه مجمع نمایندگان می‌توانند متناظر با کمیته‌های شورا در زمینه حل مشکلات پایتخت فعال شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حفظ بافت سنتی و تاریخی تهران تصریح کرد: شفافیت بودجه تهران ضروری است زیرا شهرداری‌ها طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از گلوگاه‌های اصلی فساد شناخته شدند و در این نهاد مسائل شفاف نیست بنابراین تقاضا می‌شود شورا برای تحقیق و تفحص از شهرداری با نمایندگان همکاری کند.

در این جلسه محمدعلی وکیلی نیز گفت: پایتخت با پیگیری چند مسئله ساماندهی نمی‌شود زیرا حل مشکلات زیر پوستی پایتخت باید مشمول قانون خاص شده و با قوانین فعلی، تهران را نمی‌توان اداره کرد.   

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در برنامه پنجساله ششم تهران به شکل برجسته دیده شود البته در مجلسی که حساسیت‌های ضد پایتختی وجود دارد پیگیری این مسائل سخت است اما می‌توان با سلسله مقدماتی آن‌ها را به سرانجام رساند.

وی تاکید کرد: تهران باید در ردیف 4 مسئله اولویت‌دار کشور قرار گیرد.

همچنین در این جلسه بادامچی گفت: مخاطرات شدیدی تهران را تهدید می‌کند، 7 میلیون متقاضی کار در کشور وجود دارد که درصد بسیاری از آن در تهران زندگی می‌کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: از سال 85 تا 90 برای توسعه کشور، 16 میلیارد تومان منبع نیاز داشتیم اما این رقم در حال حاضر به 200 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

وی بر ضرورت تشکیل 2 کارگروه میان شورا و نمایندگان مجلس تاکید کرد.

در این جلسه احمد مسجد‌جامعی با تاکید بر اینکه در جلسات باید نمایندگان استاندار و شهردار هم حضور یابند، گفت: با تعامل و همکاری میان دستگاه‌ها می‌توان مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در برنامه ششم باید فصلی برای شورا و مدیریت شهری در نظر گرفته شود البته بسیاری از فسادهای مالی شهرداری ناشی از درآمدهای ناپایدار است که مجلس باید برای تامین درآمد پایدار شهری برنامه‌ریزی کند.

وی گفت: قوانین اجازه نمی‌دهد که شورا بر شهرداری نظارت داشته باشد.

در ادامه جلسه فاطمه سعیدی، داود محمدی و فریده اولادقباد با تاکید بر حل مشکل آلودگی هوا، ترافیک و آسیب‌های اجتماعی تصریح کردند: آسیب اجتماعی در تهران شرایط قابل قبولی نداشته و حل مشکل اعتیاد باید جدی گرفته شود، همچنین سیمای شهر تهران با تکدی‌گری حالت مناسبی نداشته و شورا باید برای رفع این مشکل اقدام اساسی انجام دهد.

شایان ذکر است این نمایندگان بر حل مشکلات آموزش و پرورش در شهر تهران نیز تاکید کردند.

همچنین هاشم‌زایی نیز با انتقاد از اینکه فساد در تمامی دستگاه‌ها نهادینه شده است، گفت: طی چند ماه گذشته فسادهای بسیاری مطرح شده است این در حالی است که پرونده‌های 40 هزار و 50 هزار میلیاردی بسیاری بایگانی شده است بنابراین برای حل مشکلات باید ملی فکر کنیم و تحت تاثیر مسائل جناحی قرار نگیریم.

پیرهادی نیز در این جلسه تاکید کرد: اقدامات قابل قبولی در پایتخت صورت گرفته و نباید غیر منصفانه با این موضوع برخورد شود.

وی افزود: 99 درصد مسائل شهری غیرسیاسی است و باید به این موضوع توجه کرد.

در این جلسه طیبه سیاوشی گفت: هر دستگاهی در تهران مشغول فعالیت‌های عمرانی است اما این فعالیت‌ها دیده نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: در منطقه شمیرانات و حسن‌آباد دیده شده که مردم هیچ ارتباطی با شورا ندارند بنابراین این ارتباطات میان دستگاه‌ها، نمایندگان مجلس و شوراها در حل مشکلات راهگشا است.

در ادامه جلسه سالاری عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر 71 درصد جامعه شهری شده و درصد زیادی از افراد در 13 کلانشهر بزرگ زندگی می‌کنند، همچنین اینکه سکونتگاه‌های بسیاری در اطراف شهر در حال ساخت است که باعث افزایش جمعیت شده است.

وی گفت: در برنامه ششم لایحه مدیریت شهری باید تعیین تکلیف شود.

در پایان جلسه رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: کمیته‌ها میان شورا و مجلس باید ساماندهی شود و در برنامه ششم نمایندگان باید به موضوع مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: فرماندار ری به دنبال این است که اسم شهرداری تهران را به تهران، ری تجریش تغییر دهد که از نمایندگان مجلس تقاضا می‌شود با این موضوع مخالفت کنند.

همچنین عارف در پایان این جلسه گفت: بخشی از مشکلات با تعامل میان نمایندگان و شورا حل می‌شود بنابراین کمیته‌های تخصصی میان شورا و مجلس باید مستقل و جدا از دوره‌های مجلس و شورا باشند.

رئیس مجمع نمایندگان تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مسائل سیاسی در فراکسیون امید و مشکلات تهران در مجمع نمایندگان بررسی می‌‌شود و ما امیدواریم که برگزاری این جلسات به صورت فصلی ادامه پیدا کند

گفتنی است، در این نشست محسن سرخو، الهه راستگو و قناعتی بر حل مشکلات پایتخت با همکاری مجلس تاکید کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار