نماینده استان ایلام گفت: از مسئولان حوزه محیط زسیت درخواست دارم تا فکری اساسی برای حل مشکل گرد و غبار استان ایلام که از کشورهای همسایه غربی برمی‌خیزد، داشته باشند.

فکری اساسی برای حل مشکل گرد و غبار استان ایلام داشته باشید
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عبدالله عیدی‌نیا نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها در سی‌ و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌هاکه امروز(پنج شنبه) برگزار شد، با بیان اینکه این استان دارای 460کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و 10شهرستان است، اظهار داشت:‌ شهرستان‌های سیروان، ملک‌شاهی و بدره از جمله شهرستان‌های تازه تأسیس شده است، با اینکه هنوز ادارات و نهادها به طور کامل در آن ها مستقر نشده‌اند و تنها نام شهرستان‌ را به یدک می‌کشند.

وی افزود: مردمان مرز نشین استان ایلام با وجود داشتن ذخایر عظیم زیرزمینی در حوزه‌های نفت، گاز و همچنین رو زمینی حوزه‌های سد، پایانه گمرک و بازارچه مرزی هنوز واژه محرومیت را یدک می‌کشند.

نماینده استان ایلام اضافه کرد:‌ امیدواریم به همت دولت تدبیر و امید در ماه‌های باقی مانده واژه سنگین و محروم از استان ایلام جدا و حذف شود.

 عیدی‌نیا با بیان اینکه استان ایلام در زمان جنگ تحمیلی محافظ و مدافع جان و مال ایرانیان بوده است و در توزیع اعتبارات مورد کم لطفی وبی‌مهری مرکز نشینان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این استان با وجود داشتن پالایشگاه و گاز و نفت و در حالی که جمعیت استان کم‌تر از 600هزار نفر است، اما جوانان برای امرار معاش و گذران زندگی به استان‌های صنعتی سفر می‌کنند و ماه‌ها دور از خانه و خانواده گذران عمر می‌کنند.

وی با درخواست از وزیر نفت مبنی براینکه فکری به حال نیروهای غیربومی و غیرمتخصص شاغل در حوزه‌های نفتی آذر و چنگوله کند، افزود: چرا که در این استان جوانانی هستند که مدارک و تجارب بالایی دارند، اما بیکار هستند.

نماینده استان ایلام با بیان اینکه هر روز در پیچ و خم جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی این استان شاهد کشته و زخمی شدن هم ‌استانی‌هایمان هستیم، تأکید کرد: در یک جمله باید بگویم جنگ تحمیلی هنوز در استان ایلام تمام نشده است.

عیدی‌نیا ادامه داد: بدون تردید باید بگویم بخش عظیمی از مردمان استان ایلام چشم امید به 45هزار تومان یارانه دارند، چراکه قوت آنها فقط نان است.

وی اضافه کرد: امروزه آردهای ستاره‌دار و مرغوب را به مرکز نشینان می‌فرستند و‌ آردهای بی‌کیفیت را به خبازان ما تحویل می‌دهند، به همین دلیل خوردن نان مناسب هم برای مردم این استان به آروز مبدل شده است.

نماینده استان ایلام با اشاره وضعیت نامناسب و نابسمان بهداشت در استان ایلام افزود: حجوم ریزگردها آسایش را از مردمان این استان گرفته، چرا که با کوچکترین گرد‌ و غبار که از کشورهای همسایه غربی‌مان برمی‌خیزد، ادارات و مراکز برخی از شهرستان‌های ایلام را به تعطیلی می‌کشد.

عیدی‌نیا ادامه داد: نیاز است مسئولان حوزه محیط زیست فکری اساسی برای برطرف شدن این مشکل داشته باشند.

وی گفت: از وزیر نیرو درخواست دارم تعرفه برق گرمسیری شهرستان مهران را از 6ماه به 9ماه افزایش دهد، چراکه همگان شاهدند گرمای طاقت‌فرسای مهران گاهی به مرز 60درجه سانتی‌گراد هم رسیده است.

نماینده استان ایلام  یادآور شد: سد چنگوله که بعد از 30سال بالاخره کلنگ‌زنی شد اما پس از چند ماه از آغاز فعالیت‌ اجرایی آن دوباره تعطیل شد و کورسوی امید کشاورزان منطقه را ناامید کرد.

وی خطاب به وزیر صنعت و معدن تجارت گفت: ‌شهرک‌های صنعتی در استان ایلام یا تعطیل شده و یا در مرز ورشکستگی قرار دارند، به همین منظور درخواست داریم با تزریق وام‌های چند بهره و با نظارت بیشتر این شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شوند تا اشتغال در این استان‌ها از سر گرفته شود.

عیدی‌نیا با بیان اینکه مردم این استان تقاضا دارند با طرح مناطق آزاد تجاری در مرزهای کشور موافقت نمایند، گفت: آن دسته از نمایندگانی که در دوره گذشته با این طرح‌ها مخالفت کردند خوشبختانه رای اعتماد از مردم نگرفتند، به همین دلیل از نمایندگان فعلی این مردم در مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم که با این طرح موافقت کند.

وی بیان داشت: استان ایلام امروزه به عنوان دروازه عتبات عالیات است و افتخار دارم که سالانه بیش از 3میلیون زائر مرز بین‌المللی مهران را برای خروج انتخاب می کنند، چراکه ایلام امن‌ترین و نزدیک‌ترین مرز به عتبات عالیات محسوب می‌شود.

نماینده استان ایلام از قالیباف شهردار تهران و همچنین منطقه 5تهران و استاندار استان مرکزی که سنوات گذشته به شهرداری مهران و مدیریت شهرستان‌ کمک کرده‌اند تشکر کرد و گفت:‌ امسال با همکاری استان‌های لرستان، اصفهان و مرکزی به زوار امام حسین(ع) کمک خواهیم کرد.

عید‌ی‌نیا با تأکید بر اینکه ویرانه‌های بجا مانده از زلزله مورموری و آبادانان و دهلران هنوز تأمین نشده است، گفت: وعده‌های مسئولان فقط تسکینی بود بر آمار آوارگان، به همین دلیل این حکایت همچنان پا بر جاست و چه بسیارند مردمانی که خانه‌ و کاشانه آنها زیر آوار به جا مانده و همچنان منتظر همت بالای مسئولان هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار