بدنبال سفر غیرمنتظره وزیر خارجه مصر به تل‌آویو، پارلمان این کشور قصد دارد وی را احضار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ الحیات نوشت: در پی سفر غیرمنتظره وزیر خارجه مصر به تل‌آویو، پارلمان این کشور قصد دارد وی را برای توضیح درباره علل این سفر احضار کند. 

روزنامه الحیات چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود در گزارشی نوشت: سفر روز گذشته سامح شکری، وزیر خارجه مصر، به اسرائیل واکنش‌های گسترده‌ای در قاهره به همراه داشت. نمایندگان پارلمان مصر اعلام کردند شکری را به مجلس احضار خواهند کرد تا از علل این سفر ناگهانی و نتایج آن مطلع شوند. 

این روزنامه در ادامه با اشاره به سفر روز گذشته شکری به سرزمین‌های اشغالی نوشت: این، نخستین سفر وزیر خارجه مصر به اسرائیل از سال 2007 میلادی محسوب می‌شود. وزارت خارجه مصر این سفر را مهم توصیف و اعلام کرد هدف از این سفر پیشبرد روند صلح فلسطین-اسرائیل و بررسی چند پرونده مربوط به ابعاد سیاسی روابط دوجانبه و اوضاع منطقه است. 

شکری در این سفر با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مذاکرات طولانی داشت و چندین پرونده مربوط به ابعاد سیاسی روابط دوجانبه و اوضاع منطقه را بررسی کرد. 

پیش از این احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر، اعلام کرده بود در این سفر محور مذاکرات مسئله فلسطین، نحوه به جریان انداختن قطعنامه‌های بین المللی، توافقنامه‌ها و تفاهماتی که دو طرف پیش از این به آن دست یافتند، ترسیم مبانی و فاکتورهای تقویت اعتمادسازی بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به منظور آماده کردن فضای مناسب برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم بین دو طرف با هدف رسیدن به راه حل جامع و عادلانه‌ای که به نزاع پایان می‌دهد و هدف تشکیل کشور مستقل فلسطین را در مرزهای سال هزار و نهصد و شصت و هفت میلادی به پایتختی شرق قدس محقق می‌کند، خواهد بود. 

ابوزید افزود سفر شکری به اسرائیل در زمانی مهم صورت می‌گیرد؛ زیرا این سفر پس از آن صورت گرفت که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، خطاب به مقامات فلسطینی و اسرائیلی، رسیدن به راه حل جامع و عادلانه را برای مسئله فلسطین به گونه‌ای که رویای تشکیل کشور مستقل برای فلسطین و صلح و امنیت را برای اسرائیل به واقعیت تبدیل کند، مهم دانست. 

سخنگوی وزارت خارجه مصر این سفر را با مذاکرات شکری در رام الله در روز بیست و نهم ماه ژوئن، برگزاری همایش ویژه روند صلح که سوم ماه ژوئن گذشته در سطح وزیران در پاریس برگزار شد و انتشار گزارش کمیته بین المللی چهارجانبه مرتبط دانست و خاطرنشان کرد سفر به اسرائیل در زمانی صورت گرفت که کشورهای منطقه و جهان سرگرم تلاش برای ترغیب فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به ازسرگیری مذاکرات و پیشبرد روند صلح از طریق قرار دادن مجدد مسئله فلسطین در کانون توجه کشورهای جهان هستند. 

منابع متعدد معتقدند این سفر با سفر نتانیاهو به آفریقا و پرونده انتقال لاشه هواپیمای مصری که ماه ژوئن گذشته در دریا سقوط کرد و بخش‌هایی از آن در سواحل اسرائیل پیدا شد، مرتبط است. 

انیسه حسونه، عضو کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان مصر، گفت این کمیسیون از شکری خواسته است هفته آینده برای بررسی پرونده‌های مهم از جمله بحران در روابط مصر و ایتالیا، تشدید مسئله جولیو ریجینی، سفر نتانیاهو به کشورهای حوزه رود نیل در آفریقا و سفرش به اسرائیل در مجلس حضور پیدا کند. 

حسونه خاطرنشان کرد این سفر را در چارچوب رویکردهای عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر برای رسیدن به راه حل عادلانه و قطعی برای مسئله فلسطین می‌داند. وی افزود دو طرف پیش از این سفر درخصوص حل و فصل عادلانه و جامع مسئله فلسطین گفت‌و‌گوهایی انجام داده‌اند و این امر از گشایش در این پرونده حکایت دارد. 

از سوی دیگر مصطفی بکری، نماینده پارلمان مصر فاش، کرد پارلمان از این سفر که پس از سفر نتانیاهو به آفریقا و مذاکراتش با کشورهای حوزه رود نیل صورت گرفت، غافلگیر شد. وی افزود قطعا هدف از این سفر اطلاع یافتن از نتایج سفر نتانیاهو به آفریقا و پیگیری تحولات سرزمین‌های اشغالی است. بکری تاکید کرد در چنین مواردی که یک سفر به صورت ناگهانی و غیرمنتظره صورت می‌گیرد، وزیر خارجه باید در مجلس حضور پیدا کند و علل و نتایج این سفر را توضیح دهد. 

عماد جاد، نماینده دیگر پارلمان مصر، این سفر را عادی توصیف کرد و گفت به این سفر هیچ اشکالی وارد نیست. وی با بیان اینکه مصر و اسرائیل در زمینه‌های متعدد با یکدیگر همکاری دارند، گفت سفر نتانیاهو به آفریقا عاملی مهم در تعیین زمان این سفر بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار