مهاجرین افغانستانی شب گذشته در مناطق مختلف شهر مشهد، با قرائت دعای جوشن کبیر و بر سر گذاشتن قرآن، تا سحرگاه به شب زنده‌داری پرداختند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اولین شب از شب‌های قدر، مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد همراه با دیگر عزادران با حضور در حرم مطهر آستان ملکوتی امام هشتم به شب زنده‌داری پرداختند.

همچنین برخی از تشکل‌های دینی و فرهنگی مهاجرین در مساجد، حسینیه‌ها، مراکز دینی و فرهنگی آیین‌های ویژه این شب را با حضور گسترده خود برگزار و دست نیاز به سمت خالق بی‌نیاز گشودند و بهترین سرنوشت را از خالق هستی برای خود تمنا کردند.

مهاجرین افغانستانی شب گذشته در مناطق مختلف شهر مشهد، با قرائت دعای جوشن کبیر و بر سر گذاشتن قرآن از حضرت حق طلب عفو و رحمت کردند.

شب زنده داری مهاجرین افغانستانی در شب قدر مشهد

حضور نوجوانان و جوانان مهاجر در تمامی محافل دیشب بارز بود و  همگی با شب زنده‌داری و برپایی آیین‌های ویژه این شب دست دعا و نیایش به سوی خالق هستی دراز کردند.

«مجمع دینی فرهنگی محبان المهدی» یکی از مراکز دینی فرهنگی مهاجرین افغانستانی مقیم مشهد است که سالیان متمادی مراسم شب قدر را با حضور گسترده مهاجرین در منطقه طلاب مشهد برگزار می‌کند.

مراسم دیشب، که از طرف این مجمع با حضور بیش از 2 هزار نفر از مهاجرین در 2 سالن جداگانه ویژه خانم‌ها و آقایان برگزار شد تا نزدیک سحر ادامه پیدا کرد.

رضا رضایی مدرس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه و مدیر مجمع دینی فرهنگی محبان المهدی، سخنران این مراسم بود.

شب زنده داری مهاجرین افغانستانی در شب قدر مشهد

وی ضمن اشاره به اعمال و عبادات شب‌های قدر، گفت: برکات امشب چگونه به دست می‌آید؟ امشب شب اعطا است و خداوند متعال می‌خواهد به بندهگان خود همه چیز را عطا کند. ما فقط باید از خدا کمک بخواهیم. انسان سر تا پا نیاز است و تمام وجود خدا سخاوت و بی‌نیازی است و او فقط اعطا می‌کند و ما فقط نیاز داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اگر می‌بینیم که گاهی از جانب خدا اعطایی انجام نمی‌شود مانع از طرف انسان است. گاهی لیاقت و شایستگی در ما انسان‌ها نیست و الا خدواند نه بخیل است نه ضعیف و وعده‌های خداوند هم صادق است.

این مدرس علوم دینی در ادامه افزود: اولین چیزی که در این شب‌های قدر باید از خدا بخواهیم و باید امشب اصرار کنیم، رحمت خدا است.

وی ادامه داد: بهترین دلیلی که امشب پیش خدا داریم همان مهربانی خدا است. باید مدام در این شب گفت: «خدایا تو مهربانی». البته او نیازی به تصدیق ما ندارد؛ ما داریم اقرار می‌کنیم که تو مهربانی، تو کریمی تو رحیمی، من گرفتارم.

شب زنده داری مهاجرین افغانستانی در شب قدر مشهد

رضایی در ادامه با اشاره به فرازی از دعای جوشن کبیر افزود: این دعای جوشن کبیر را باید زمزمه کرد؛ خدایا وقتی به تو نگاه می‌کنم طمع پیدا می‌کنم برای خواستن و وقتی به خودم نگاه می‌کنم و به غفلت‌های خود می‌نگرم، به گناه‌های خود نگاه می‌کنم، می‌بینم که خیلی بیچاره هستم؛ ولی وقتی به رحمت تو نگاه می‌کنم خیلی امیدوار می‌شوم.

وی در ادامه همین بخش از سخنان خود یادآور شد: در این شب‌های رحمت، همه باید برویم درب خانه خدا و بگویم خدایا ما بنده تو هستیم و غیر از روی آوردن به درب خانه تو جای دیگری را سراغ نداریم.

وی ادامه داد: هر کسی که از نعمت‌های این ایام محروم شود و غفلت بورزد بیچاره است. باید در خواسته‌های خود مصصم باشیم و غفلت نکنیم و نگذاریم نفس اماره و شیطان ما را از راه حق دور کند.

وی افزود: نا امیدی از دام‌های شیطان است و هر که هستیم و هر چه کرده‌ایم نباید نا امید باشیم که الطاف خدا فروان است، شیطان با تمام قوا امشب ایستاده است تا ما را مایوس کند و اگر از رفتن به درب خانه هر کسی مایوس هستیم از درب خانه خدا نباید ناامید باشیم که خانه او خانه ناامیدی نیست و بندگان خدا اندکی هم نباید به بخشایش خداوند تردید کنند.

وی در ادامه با اشاره به شکر نعمت‌های خدا افزود: نعمت امنیت یکی از نعمت‎‌هایی است که باید قدر آن را دانست؛ در حالی که هم اکنون این امنیت از برادران و خواهران ما در بحرین، یمن، سوریه و عراق گرفته شده است و آنها در مقابل تکفیری‌ها و داعشی‌ها جانانه مقاومت می‌کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار