به گزارش
حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، این طرح یکی از آرزوهای دور و دراز برجای مانده در چارچوب ایجاد راه های ارتباطی بیشتر و فراتر از مرزها، هنوز هم در دستور کار است؛ اما هزینه سنگین آن یکی از موانع اصلی اجرا عنوان شده است.
روسیه نو و شوروی سابق از گذشته در صدد گسترش دسترسی های تجاری و ترانسپورتی به مناطق مختلف جهان بویژه آسیایی و خاورمیانهای از مسیرهای دریایی و زمینی بوده که رسیدن به آب های گرم خلیج فارس و مسیر ریلی چند مقصدی به افغانستان مهمترین این طرح ها است.
امروز خبرگزاری های روسی، از روی دست گرفتن بررسی های جدید روند مربوط به اجرای طرح راه آهن با مسیر روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه گزارش داده اند.
در این گزارش آمده است که این خط آهن سودآور خواهد بود؛ اما برخی کارشناسان بر این باورند که هزینه زیاد اجرای طرح ممکن است مانع مشارکت سرمایه گذاران شود.
مقام های رسمی تاجیکستان نیز با احتیاط زیاد پروژه جدید راه آهن را ارزیابی می کنند. گفته می شود که نخست پیشنهادهای معین چهار کشور مسیر طرح و سرمایه گذاران بالقوه ارزیابی شده و بعد از آن پروژه بررسی خواهد شد.
خاورمیانه نوشت: بر پایه محاسبات اولیه، اجرای این پروژه با توجه به مناطق کوهستانی بین 10 تا 11 میلیارد دالر هزینه خواهد داشت.
انتهای پیام/