خط ریلی روسیه تا افغانستان طرحی است که به نتیجه رسیدنش نه تنها پیوندهای اقتصادی و تجاری افغانستان را تقویت می‌کند، بلکه فصل جدیدی برای تمامی کشورهای اورآسیا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، فراهم آوردن زمینه‌هایی برای ارتقای مبادلات و ترانزیت یکی از موضوعاتی است که سال‌هاست پیرامون تقویت بخش اقتصادی در افغانستان مطرح است. به اذعان اکثر کارشناسان اقتصادی و فعالان حوزه حمل‌و‌نقل،  بهینه‌ترین راه ممکن برای ارتقای همکاری‌های مبادلاتی افغانستان با کشورهای آسیای میانه، بهره‌مندی از خط‌ آهن و توسعه اتصالات ریلی با کشورهای همسایه است.

پیش از این زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در فکر گسترش داد و ستد کشورهای واقع در حوزه آسیای مرکزی بود؛ افغانستان همواره به‌عنوان کشوری که در کانون اتصالات ترانزیتی و ریلی میان این کشورها  قرار داشت مورد توجه بود.

////

بی‎تردید می‎توان گفت اجرایی شدن خط ریلی روسیه تا افغانستان، موجب تقویت پیوندهای اقتصادی و تجاری در منطقه اورآسیا خواهد شد. با توجه به این‌که این روزها گفتگوها برای اجرای طرح خط‌ آهن روسیه به افغانستان پررنگ‌تر شده، به مطالبی در بیان اهمیت بهره‌مندی افغانستان از صنعت راه‌آهن و مزایای متعدد اجرایی شدن این پروژه برای همسایگان آن، اشاره می‌کنیم.

*تاریخچه خط‌ آهن در افغانستان

////

احداث خط‌ آهن در افغانستان به حدود 130 سال قبل بازمی گردد. چراکه به‌دلیل واقع شدن در مسیر راه ابریشم مسیری طلایی برای پیوند کشورهای آسیای مرکزی به آن‌سوی کشور چین به‌شمار می‌رود و برخورداری افغانستان از راه‌آهن به‌عنوان کشوری که در میانه مسیر تجاری آسیا قرار دارد، همواره حائز اهمیت بوده است.

به‌دلیل اهمیت جایگاه افغانستان در جغرافیای آسیای میانه، مسئولین این کشور تصمیم به توسعه خط‌ آهن مرزی خود گرفتند که شروع این اقدام با احداث خط‌ ریلی جدید بین ازبکستان و افغانستان، کلید خورد. پروژه احداث خط‌ آهن از جمله برنامه‌های بلندمدت و استراتژیک برای افغانستان به‌شمار می‌رود که درهمین راستا بانک توسعه آسیایی از سال 2002 تاکنون بیش از دومیلیارد دلار را در بخش‌های مختلف و ازجمله توسعه راه‌آهن به کابل کمک کرده است.

*خطوط ریلی، ارزان‌ترین طریق تجارت منطقه‌ای 

////

تأکید می‌شود که با ایجاد خطوط جدید ریلی در کشورهای هم مرز افغانستان از جمله کشور چین، ارزان‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین طرق اتصال تجارت‌کابل به بازارهای جهانی محقق خواهد شد. به لحاظ کارشناسی نیز احداث راه‌آهن سراسری افغانستان، دریچه‌های جدید و البته روشنی را به روی تجارت این کشور خواهد گشود و به‌علاوه مسیرهای سهل‌الوصولی را برای تمامی کشورهای واقع در خطه جغرافیایی مهم راه ابریشم فراهم خواهد کرد. 

 *خط‌ ریل روسیه- افغانستان و مشکلات پیش‌رو

////

یکی از کشورهایی که از آغاز نگاهی خاص و پیگیرانه به این مسئله مهم و البته حیاتی به‌لحاظ تجاری داشت، روسیه است. چرا که روسیه همواره درپی ارتقای دسترسی‌های مبادلاتی و تجاری به قاره‌آسیا و به‌ویژه غرب آسیا از راه‌های دریایی و زمینی بوده است.

خبرگزاری اسپوتینگ نیز اعلام کرده که اجرای طرح راه آهن روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در شهر دوشنبه بررسی می‌شود. این مسیر ریلی با عبور از افغانستان ضمن بهره‌مند کردن کابل از مزایای متعدد بازرگانی و تجاری، ضامن پیوند ترانزیتی- ریلی بسیاری از کشورهای منطقه نیز خواهد شد. اما مشکلی که در این میان وجود دارد، مسئله هزینه‌بر بودن طرح مذکور است، براساس برآوردهای اولیه انستیتوی اقتصاد و رشد حمل و نقل روسیه،  هزینه اجرایی شدن این پروژه 10الی 11 میلیارد دلار خواهد بود که درواقع همین هزینه سنگین، یکی از موانع اصلی اجرایی شدن خط‌ آهن روسیه به افغانستان می‌باشد.

*همگرایی اوراسیا، دیگر مولفه مثبت خط‌ آهن روسیه- افغانستان

////

پر واضح است که اجرایی شدن خط‌ آهن روسیه به افغانستان شکل‌جدیدی به ساختار روابط کشورهای منطقه با یکدیگر خواهد داد. از سوی دیگر خط ریلی تاجیکستان با دور زدن ازبکستان می‌تواند به دنیای تجاری خارج پیوند خورده و به‌علاوه با کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان نیز روابطی اقتصادی را برقرار کند.
 
با نهایی شدن و اجرای این پروژه ریلی، علاوه بر گشایش فصلی جدید در ارتقای دادو ستدهای افغانستان، راه‌های مواصلاتی فراوانی نیز میان کشورهای آسیای مرکزی با مسکو پدید می‌آید؛ عاملی که موجب پیوند کشورهای آسیایی به روسیه به عنوان اتحادیه اقتصادی اورآسیا خواهد شد.


انتهای پیام/ 

گزارش از وحید امیدی‌موحد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار