كميته داوری اتاق مشترك ايران و افغانستان تشكيل می‌شود

رئيس اتاق مشترك ايران و افغانستان در ولايت خراسان رضوی گفت: واردات خراسان رضوی از افغانستان در سه ماهه نخست امسال ۱۸۲ درصد افزايش يافته است.

كميته داوری اتاق مشترك ايران و افغانستان تشكيل می‌شود
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمود سيادت در كارگروه توسعه صادرات ولايت خراسان رضوی، عنوان كرد: عمده واردات خراسان رضوی كنجد است كه به عنوان يكی از كالاهای مورد نياز ولايت و ايران ۹۰ درصد واردات كالای خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

وی صادرات اين ولايت را ۲۱۹ ميليون دلار اعلام و اظهار كرد: خراسان رضوی بيشترين صادرات خود را به افغانستان دارد و سهم اين كشور از واردات كالاهای ايرانی ۵۴.۶ درصد است.

رئيس اتاق مشترك ايران و افغانستان با بيان اينكه كاهش صادرات به تاجيكستان يكی از عوامل افزايش صادرات به افغانستان است، تصريح كرد: سهم واردات خراسان رضوی نسبت به افغانستان از افغانستان ۹۹.۸ درصد بوده و بدين ترتيب تمامی واردات كالا از افغانستان در گمرك دوغارون انجام گرفته است.

وی در مورد مشكلات توسعه روابط اقتصادی با افغانستان، يادآور شد: امور كنسولی، مسائل اقامتی و سرمايه‌گذاری تجار افغانستانی در ايران، ترانزيت، بيمه و ضمانت كالای صادراتی مسائلی هستند كه بايد برای ايجاد روابط بيشتر بررسی شده و برطرف گردند.

سيادت با بيان اينكه تجار افغانستانی براي سكونت در ايران با مشكلات زيادی روبه‌رو هستند، اظهار كرد: روابط ايران و افغانستان به هيچ عنوان بر طبق روابط بين‌المللی شكل نگرفته و همين موضوع باعث درگير‌های مختلف در بين تجار ايرانی و افغانستانی شده است.

وي ادامه داد: برای برطرف كردن اين مشكلات ايجاد يك كميته داوری اتاق مشترك ايران و افغانستان در دستور كار قرار گرفته است.

رئيس اتاق مشترك ايران و افغانستان از تشكيل كارگروه‌های تخصصی برای بررسی مسائل صادراتی ايران به افغانستان خبرداد و اعلام كرد: حضور نماينده بخش خصوصی و دولتی ولايت‌های مرزی در تعاملات دو جانبه ايران- افغانستان و كميته‌های مشترك يكی ديگر از اقداماتی است كه می‌تواند باعث افزايش صادرات به افغانستان و كاهش مشكلات شود.

وي رقبای ايران در افغانستان را پاكستان، چين، هند، تركيه و تركمنستان اعلام كرد و افزود: ايران اگر می‌خواهد اين بازار را از دست ندهد بايد از تجار خود حمايت‌های لازم را به عمل بياورد.

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار