افول فوتبال پایه و جوانان در افغانستان

چه شد که به یک بارگی ستاره اقبال تیم‌های جوانان و تیم های پایه رو به افول رفت؟

افول فوتبال پایه و جوانان در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، روزگاری بود که فوتبال پایه و جوانان افغانستان گپی برای گفتن داشت. تیم ۱۶ سال افغانستان تا مرحله قهرمانی هم رسید که بعداْ به سبب استفاده از یک بازیکن بزرگ سن، از حضور در مرحله نهایی محروم گردید. تیم های ۱۶ سال و ۱۹ سال افغانستان در چندین مورد برای تیم های قوی مثل کویت، امارات، اردن یا یمن درد سر ساز شده اند. در فوتبال پایه نیز افغانستان در جشنواره های متعدد که سالانه برگزار می شوند یکی از مدعیان بوده است. فدراسیون فوتبال افغانستان همین چند روز پیش در صفحه فیسبوک خود نوشت که تیم ۱۴ سال افغانستان سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی را در این مسابقات دارد. اما چه شد که به یک بارگی ستاره اقبال تیم های جوانان و تیم های پایه رو به افول رفت؟

در یک سال اخیر، تیم های جوانان و تیم های پایه دستاوردی نداشته اند. نه تیم های ۱۶ سال و ۱۹ سال افغانستان توانسته اند در برابر حریفان سخنی برای گفتن داشته باشند و نه هم تیم ۱۴ سال افغانستان در جشنواره اخیر در تاجیکستان نمایش قابل قبولی داشته است. تیم ۲۳ سال افغانستان نیز که مسابقات بسیار عالی در مقدماتی ۲۳ سال آسیا داشت، به نظر می رسد اکنون وجود ندارد.

فدراسیون فوتبال کشور سال قبل یکی از مقامات اسبق خود را دوباره احضار کرد تا فوتبال جوانان را سر و سامان بخشد. اما متاسفانه آقای خالد دلاور در مدتی که دوباره به فدراسیون پیوسته و مسول بخش جوانان مقرر گردیده است، نتوانسته فوتبال پایه و جوانان را سر و سامان ببخشد. هیچ برنامه منظمی به این تیم ها وجود ندارد و به جز مسابقات مقدماتی ۱۶ سال و ۱۹ سال آسیا که سال گذشته برگزار گردیده اند، این تیم ها دیگر حضور فزیکی نداشته اند.

دلیل عمده افول فوتبال جوانان در عدم برگزاری مسابقات دوستانه و عدم اشتراک در مسابقات منطقوی و فرا منطقوی است. فدراسیون فوتبال اندک توجهی که دارد نیز معطوف تیم ملی است و به نظر می رسد فوتبال جوانان را از یاد برده است. فدراسیون فوتبال مرکز آسیا اخیرا تصمیم به برگزاری مسابقات ۱۹ سال میان کشورهای عضو کرده است. این مسابقات قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ برگزار گردد. این یک خبر خوب برای فوتبال جوانان کشور است. با این حال، تیم ۱۹ سال افغانستان نباید بی گدار به آب بزند و در عوض باید آمادگی های لازم را اتخاذ کند.

هم در تیم های داخل کشور و هم در خارج از کشور، بازیکنان جوان افغان زیاد هستند. فدراسیون فوتبال کشور باید با تعیین یک مربی کار کشته در راس تیم ۱۹ سال کشور از همین اکنون زمینه آمادگی این تیم را به مسابقات مرکز آسیا مهیا نماید. به همین ترتیب، افغانستان چند بازیکن بسیار خوب در رده سنی در باشگاه های اروپایی دارد که می تواند با استفاده از این فرصت از آنها استفاده کند. حضور این بازیکنان در رده سنی در آینده به درد تیم ملی نیز می خورد. مثال عمده چنین طرز استفاده در قبال روح الله اقبالزاده انجام شد. اقبالزاده اول در تیم ۲۳ سال افغانستان دعوت شد و سپس پایش به تیم ملی کشور باز گردید. بازیکنانی هم چون فرید سادات، میلاد عمر و علی کاظمی گزینه های مناسبی برای تیم ملی ۱۹ سال افغانستان هستند.

فوتبال‌نامه نوشت: تیم های مرکز آسیا در قسمت جوانان سرمایه گذاری خوبی انجام داده اند. تیم های آسیای مرکزی معمولاْ در مسابقات جوانان که در روسیه یا یکی از کشورهای مشترک المنافع برگزار می گردند اشتراک می کنند. ایران نیز یکی از مدعیان در رده جوانان است. روی همین دلیل، افغانستان نباید این مسابقات را دست کم گیرد و باید با تمام قوا و آمادگی در این مسابقات حضور پیدا نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.