در ایران ماه های اخیر کوشیده است با بهبود روابط خود در سطح بین المللی، از فرصت های جدید بهره برداری کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: حسن روحانی با ورود به جایگاه ریاست جمهوری ایران، تغییرات بسیاری در سیاست های خارجی تهران ایجاد کرد و روابط ایران را با کشورهای خارجی در سطح قابل توجهی گسترش داد.

در ماه های اخیر کشورهای اروپایی علاقه بسیاری به گسترش روابط با ایران نشان داده اند و میزبان بسیاری از دیپلمات های این کشور شدند.

محمدجواد ظریف مدتی پیش در مصاحبه ای در خصوص با اهمیت روابط ایران با سایر کشورها در زمینه های اقتصادی و امنیتی صحبت کرد. ایران برای دست یابی به این هدف و گذر از موانع احتمالی ایجاد شده از سوی دولت آمریکا باید زمینه فعالیت های خود را گسترش دهد و با کشورهای بیشتری همکاری داشته باشد.

قرار بود ظریف اوایل امسال با یک هیئت اقتصادی بزرگ به آمریکای لاتین سفر کند؛ اما با افزایش تنش ها میان ایران و عربستان سعودی، این سفر به تاخیر افتاد. قرار است ظریف این سفر را در ماه آینده انجام دهد. در همین حال برنامه وزیر امور خارجه ایران برای بازدید از منطقه آسیا-اقیانوسیه در ماه ثابت ماند. 

یک مقام ارشد ایرانی که ظریف را در سفر به منطقه آسیا-اقیانوسیه که ظریف را در این سفرها همراهی کرد گفت: "هدف اصلی ایران در این سفرها گسترش روابط اقتصادی با سایر کشورها بوده است. به همین دلیل این سفرها به منظور اعلام قابلیت های ایران و تشویق سایر کشورها برای افزایش توجه به بازار ایران بوده است."

این دیپلمات که با شرط ناشناس ماندن با المانیتور صحبت کرده است، اظهار کرده ایران در این سفر در زمینه های گردشگری، هتل داری، ماهیگیری، انرژی، نفت و گاز با کشورهای مقصد صحبت کرده و تلاش کرده تا توجه آن ها  را در این زمینه ها جلب کند. 

با این حال مشخص است که کشورهای نیوزیلند و استرالیا در این سفر هدف مهم تری برای ایران محسوب می شدند، چرا که آن ها از نظر درآمد و فناوری  در سطح بسیار بالاتری نسبت به بسیاری از کشورهای آسیای شرقی قرار دارند. 

بازدید ظریف از استرالیا، اولین بازدید یک وزیر خارجه ایرانی در دو دهه محسوب می شد. 
یک دیپلمات که با شرط فاش نشدن نامش با المانیتور صحبت کرده، گفته: " در استرالیا، ایران علاوه بر مذاکره در خصوص با مساله مهاجران، در مورد زمینه های فناوری مختلف همانند صنعت آب و استفاده از بیابان نیز گفت و گو کردند و هر دو طرف به افزایش همکاری ها علاقه مندی نشان دادند."

با این حال این کشورها هنوز در خصوص با ورود به بازار ایران اطمینان ندارند. یکی از دلایل اصلی این تردیدها انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که در آن بسیاری از کاندیداها توافق هسته ای ایران را تهدید کرده اند. ظریف اظهار کرده است رفتار ایران خود به تنهایی می تواند باعث خنثی شدن تهدیدهای آمریکا شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار