راه‌اندازی شرکت دانش بنیان توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور وحمایت مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران از 5 طرح پژوهشی مهم ترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در هفته ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فناوری منتشر شد.

استقرار 73 واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری سمنان 
حمید اسماعیلی جلالی، رئیس پارک علم و فناوری سمنان با اظهار کرد: تعداد کل واحدهای فناور مراکز رشد پارک علم و فناوری سمنان 273 مورد است که از این تعداد 73 واحد فناور و شرکت در پنج مرکز رشد.

تغییر جهت جدی فرهنگی با کمک نیروی انسانی 
دکترسورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری و المپیاد علمی دانشجویی کشور در سال 94 بیا ن کرد: در حال حاضر کشور در تغییر جهت جدی در حوزه‌های فکری ، فرهنگی و ... است اما بیشتر مشکلات پایه‌های اقتصاد دانش‌بنیان پایه‌های فرهنگی است. ما باید به جای نگرانی از افت قیمت نفت و منابع دیگر به فکر نیروی انسانی کشور باشیم و نیروی انسانی را سرمایه فرض کنیم و در نتیجه در اقتصاد باید تغییر جهت جدی فرهنگی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: اگر به این موضوع برسیم که نیروهای انسانی‌، نیروی نجات بخش کشور هستند فرهنگ مردم و به تبع آن روند اقتصادی در کشور تغییر می‌کند و همچنین ارتباط بین صنعت و دانشگاه بر‌قرار می‌شود در واقع این مساله باید رویکرد اصلی ما قرار بگیرد.

آمادگی هر چه بیشتر ورود محصولات نانویی به بازارهای بین‌المللی 
 سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از عرضه‌ی بیش از 300 محصول نانویی در کشور خبر داد و گفت: 300 محصولی که تولید کشور هستند،‌در بازار عرضه می‌شوند به این معنی که حتی یک فناوری محصول هم از خارج از کشور وارد نشده است.

سرکار خاطر نشان کرد: برخی محصولات به کشورهای دیگر نیز صادر شده‌اند اما به علت جایگاه مطلوبی که از نظر تکنولوژی و  تنوع محصولات دارا هستیم، این موضوع گسترش می‌یابد و با به عرضه گذاشتن گسترده‌تر محصولات در نمایشگاه‌های بین‌المللی، توانمندی‌های متخصصان کشور را با قدرت هر چه تمام‌تر‌ به رخ می‌کشیم.

پیش‌بینی توسعه‌ی پارک فناوری پردیس تا هزار هکتار 
مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس گفت: در پارک فناوری پردیس بیش از 280 شرکت فناور و دانش‌بنیان مشغول فعالیت هستند و این پارک‌ها در 60 هزار هکتار توسعه پیدا کرده‌اند و همچنین نزدیک به 3 هزار نفر در این شرکت‌ها فعالیت می‌کنند.

معافیت مالیاتی برای آزمایشگاه‌های خصوصی عضو شبکه فناوری‌های راهبردی 
رضا اسدی فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد:آزمایشگاه‌های خصوصی هم می‌توانند عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی شوند و بر اساس برآورد انجام شده تاکنون 20 درصد از آزمایشگاه‌های عضو شبکه  فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری خصوصی هستند تعداد این آزمایشگاه‌ها برابر با 37 آزمایشگاه است.

توسعه سواحل مکران دریایی در برنامه ششم توسعه 
اکبر محمدی رئیس کارگروه مطالعات و برنامه ریزی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی اظهار کرد: توسعه سواحل مکران و شناسایی ظرفیت‌های آن‌ها یکی از سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: از این رو ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی با مطالعه و ارزیابی ظرفیت‌های دریایی سواحل مکران به شناسایی این ظرفیت‌ها می‌پردازد.

تجمیع مراکز سلول‌های بنیادی خون‌ساز و بانک‌های خون بند ناف در آینده‌ای نزدیک 
امیر علی حمیدیه رئیس ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود :دفتر شبکه ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز و بانک‌های خون بند‌ناف با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در گذشته چندین مرکز به صورت پراکنده فعالیت می‌کردند ولی در حال حاضر این مراکز با یکدیگر تجمیع شده‌اند.

راه‌اندازی شرکت دانش بنیان توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور 
بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: ایرانیان مقیم خارج به انواع فناوری‌های خارجی دسترسی دارند و بهتر است در راستای توسعه کشور از سوی آن‌ها اقداماتی در کشور صورت گیرد بنابراین ایرانیان مقیم خارج می‌توانند با دانشجویان ایرانی مقیم، یک شرکت دانش‌بنیان در داخل کشور راه‌اندازی کنند.

وی ادامه داد: ایرانیان مقیم خارج از کشور مهم‌ترین عامل سرمایه گذاری خارجی به شمار می‌روند و بسیاری از آنها تمایل دارند که با صندوق نو‌آوری و شکوفایی همکاری کنند و طرح ارائه دهند.

حمایت از دستاوردهای فناورانه حوزه دریا 
محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی گفت: دستاورد‌های فناورانه حوزه دریا به شرطی مورد حمایت این ستاد قرار می‌گیرد که از پیش برای آنها برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده باشیم.

حمایت مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران از 5 طرح پژوهشی 
نصرت الله‌ ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اظهار کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران در آخرین نشست خود ضمن بررسی 15 طرح داوری شده با پشتیبانی مادی و معنوی از 5 طرح پژوهشی موافقت کرد.

وی ادامه داد: طرح‌های تصویب شده در زمینه ایمونولوژی، مقاومت‌های دارویی در برابر قارچ‌ها، بیوتکنولوژی، فرمولاسیون واکسن ویروسی خاص و دارو رسانی با روش نانو ذره است.

تجاری سازی 7 طرح فناورانه جهاد دانشگاهی با حمایت معاونت علمی 
امیر توکلی رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: با توجه به اینکه سازمان جهاد دانشگاهی در تمام دانشگاه‌های دولتی واحدهای فعالی برای اجرای طرح‌های فناورانه دارد و از آنجا که در سیاست‌های این سازمان تجاری سازی طرح‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو ارائه حمایت‌های اعتباری در تسریع فرآیند تجاری سازی این طرح‌ها ضروریت دارد.

وی تاکید کرد: تا‌کنون از 21 طرح فناورانه جهاد دانشگاهی 7 طرح به تائید رسیده‌اند تا با حمایت معاونت علمی به مرحله‌ی اجرا برسند.

حمایت دولت از سرمایه گذاران خارجی در صنعت هواپیمایی کشور 
اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و ترابری در پنجمین همایش توسعه صنعت هوایی و فرودگاهی کشور با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری در زمینه صنایع هوایی اظهار داشت: به طور کلی زمینه‌های زیادی برای همکاری و سرمایه گذاری شرکت‌های ایرانی و ... در ایران وجود دارد و همچنین مراکز خدمات رسانی می‌توانند در زمینه ساخت فرودگاه‌ها و دیگر تسهیلات با توجه به قوانین و مقررات جدید سرمایه گذاری کنند.

تجاری سازی علم با ایجاد مناطق ویژه فناوری 
جعفر توفیقی دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با ایجاد مناطق ویژه فناوری در صنعت نفت می‌توان تجاری سازی علم را تحقق بخشید بنابر‌این به این مناطق نظام نوآوری بخشی اطلاق می‌شود.

وی ادامه داد: مناطق ویژه فناوری می‌توانند تجاری سازی علم را تحقق بخشند با ایجاد چنین مناطقی می‌توانیم ایده تجاری سازی و نتایج علم و ایده تا ثروت را محقق کنیم.

دانش‌آموزان پروازهای آموزشی تجربه می‌کنند
یعقوب انتصاری دبیر کمیته هوانوردی عمومی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی گفت: برای توسعه هوانوردی عمومی 37 برنامه مشخص در زمینه پروازهای تفریحی، آموزشی برای دانش‌بنیان علاقه‌مند به صنعت هوانوردی در نظر گرفته‌ایم.

اختصاص 60 میلیارد تومان معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته
سید محمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان اظهار داشت: سال 92 حدود 6 میلیارد تومان معافیت مالیاتی به شرکت‌های دانش بنیان تعلق گرفته است و این رقم در سال 93 به حدود  60 میلیارد تومان افزایش یافته است.

تسهیلات مالی ویژه برای صادرات شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود
علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: امکان بهره مندی شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات ویژه حمایت از صادرات و خدمات دانش بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی فراهم شده است.

ساخت پرینتر سه بعدی با قابلیت بازاریابی
سید محمد اسماعیل جلالی رییس پارک علم و فناوری سمنان بیان کرد: ساخت پرینتر سه بعدی در پارک علم و فناوری قطعی شده است و مراحل اجرا را می‌گذراند. کاربرد این پرینتر در صنایع پزشکی، ساخت مدل مرجع برای انواع روش‌های ریخته‌گری، بهینه‌سازی و بازاریابی است و با توجه به زمان کوتاه نمونه‌سازی در این پرینتر کارخانه‌ها و کارگاه‌های ریخته‌گری سنتی برای ساخت قالب اولیه از این پرینتر استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار