عشوری گفت: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی به عنوان محل استقرار مدیریت و مانیتورینگ شبکه ملی علمی کشور در نظر گرفته شده است.

شبکه علمی کشور از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت و سرویس‌ها در پژوهشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

در ابتدای این همایش علیرضا عشوری رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور با بیان ظرفیت‌های این سازمان گفت: سازمان‌ پژوهش‌های علمی و صنعتی با دارا بودن هفت پژوهشکده تخصصی بزرگترین مرکز رشد کشور و دارای تجربه برگزاری جشنواره‌های جوان و خوارزمی است که می‌تواند پشتیبان فناوران و پژوهشگران کشور باشد.

وی ادامه داد: در حوزه فناوری اطلاعات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی کشور از دهه 70 با ایجاد نسل اول شبکه علمی کشور متولی این پروژه کلان فناوری بوده و امروز اجرای نسل سوم داده و اطلاعات را به عهده دارد، در حقیقت سازمان به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارنده پروانه اپراتوری شبکه علمی کشور در سازمان تنظیم مقررات رادیویی است.

عشوری با اشاره به اینکه نسل سوم داده و اطلاعات مبتنی بر فیبر نوری است، گفت: این حجم عظیم هماهنگ با سرعت رشد نیازهای علمی دانشگاهی طراحی شده و البته همچنان در حال توسعه است، شبکه علمی کشور از ارکان اصلی شبکه ملی اطلاعات است که خود از برنامه‌های دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

عشوری افزود: مرکز داده سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی علاوه بر ارائه خدمات متداول به عنوان محل استقرار مدیریت، مانیتورینگ و برخی از سرویس‌های شبکه ملی علمی کشور در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی با بیان اینکه این سازمان در تعامل با سازمان فناوری اطلاعات به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: از 2 سال قبل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی تصمیم گرفت با برگزاری همایشی ملی حول موضوع حساس مراکز داده ضمن گردآوری تمام متخصصان و کارشناسان این حوزه حرکتی در راستای رفع چالش‌ها و ارائه راهکارهای فناورانه انجام دهد، امروز در حالی شاهد دومین همایش ملی مراکز داده، زیرساخت‌ها و سرویس‌ها هستیم که نخستین دوره آن تیرماه سال گذشته توسط دفتر فناوری اطلاعات و شبکه علمی کشور و پژوهشکده برق و فناوری این سازمان با استقبال باشکوه و فراتر از حد انتظار برگزار شد.

عشوری یادآور شد: در تلاشیم دومین دوره از این همایش موفق‌تر از دوره قبل باشد و شاهد ارائه دستاوردهای بیشتر و اخذ مجوزهای لازم و پنل‌های جنبی باشیم، امید است این همایش ارائه دهنده آخرین دستاوردها و نتایج علمی و فناوری به متخصصان مراکز داده باشد.

همکاری سازمان های فناوری اطلاعات و  پدافند غیرعامل برای یکسان‌سازی استانداردها

در ادامه، غلامرضا محمدخانی دبیر این همایش هم در سخنانی با اشاره به حضور نهادهای موثر در حوزه فناوری اطلاعات، گفت: امروز شاهد تعامل دو نهاد نظارتی سازمان فناوری اطلاعات و سازمان پدافند غیرعامل برای یکسان‌سازی استانداردها هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای مراکز داده کشور باشیم.

وی با بیان اینکه در وزارت علوم یک انجمن علمی برای پیشبرد توانایی‌های مراکز داده طراحی شده است، گفت: در تلاش هستیم دومین دوره همایش ملی مراکز داده با موفقیت بیشتری همراه باشد و استانداردهای علمی لازم را در خصوص امنیت اطلاعات و داده کسب کند، حدود 20 کارگاه و پنل تخصصی در این همایش برگزار خواهد شد.

محمدخانی یادآور شد: امیدواریم با حضور نخبگان علمی و متخصصان حوزه فناوری داده به دستاوردهای موثری در خصوص رفع چالش‌ها در زمینه مراکز داده دست یابیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار