قزوین ؛

آغاز دور دوم آزمایش بیماران دیابتی در روستاهای قزوین

رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از آغاز اجرای دور دوم آزمایش بیماران دیابتی در روستاهای شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ علیرضا خوانساری افزود: مرحله دوم این طرح از پنجم دی ماه سال جاری از مرکز بهداشتی درمانی ناصرآباد آغاز و در تمام روستاها با اعزام تیم نمونه گیر انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله برای تمام بیماران دیابتی زیر پوشش مراکز بهداشتی درمانی روستایی تابعه مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین انجام خواهد شد.

خوانساری، اندازه گیری قند خون و اندازه گیری هموگلوبین گلیکوزیله را از روش های کنترل دیابت عنوان کرد و ادامه داد: اندازه گیری قند خون، بازتابی از میزان گلوکز خون در طی چند ساعت گذشته است، اما برای پی بردن به میزان متوسط قند خون در هشت هفته از شاخصی به نام هموگلوبین گلیکوزیله استفاده می شود.
وی پایش کنترل دیابت را بسیار مهم دانست و گفت: نوع دوم این بیماری، غیرواگیر است و تعداد زیادی از افراد جامعه به آن مبتلا هستند که متاسفانه البته نیمی از آنان از بیماری خود آگاهی ندارند.


خوانساری با تاکید بر اینکه نداشتن علامت را نباید به عنوان نشانه کنترل قند خون در نظر گرفت، بلکه باید بیماران را به خود پایشی تشویق کرد، گفت: نحوه، روش و تناوب زمان پایش، بستگی به نوع درمان، امکانات منطقه ای و دسترسی به امکانات و وضعیت بیمار دارد.


وی خاطرنشان کرد: در نهایت به منظور دستیابی به استانداردی برای مراقبت پزشکی از افراد مبتلا به دیابت، اندازه گیری میزان هموگلوبین گلیکوزیله، حداقل شش ماه یک بار در دیابت نوع دو پیشنهاد می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.