یک روزنامه صهیونیستی نوشت: کشورهای سنی هیچ اقدامی علیه گروه داعش که خودش یک گروه سنی است، انجام نمی‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه جروزالم پست، چاپ فلسطین اشغالی نوشت: گروه تروریستی داعش را نمی‌توان به‌دست کشورهای عربی شکست داد. سنی‌ها، که شیعیان و متحدانشان را بزرگ‌ترین تهدید علیه خود قلمداد می‌کنند، هرگز برای شکست داعش قیام نخواهند کرد. اکنون چند ماه است که جت‌های جنگنده عربستان سعودی و اردن در عملیات هوایی ائتلاف آمریکاییِ ضدداعش شرکت نکرده‌اند.

نویسنده این مقاله نوشت اختلافات میان سنی و شیعه در سراسر منطقه بسیار عمیق است و اکثر کشورهای سنی‌نشین، گروه داعش را نوعی سنگر در برابر پیشرفت‌های ایران و متحدانِ شیعه ایران در منطقه تلقی می‌کنند. پیشنهاد اخیر دو سناتور برجسته جمهوری‌خواه آمریکایی به نام‌های جان مک‌کین و لیندسی گراهام، که اخیرا به شهر اربیل در شمال عراق سفر کرده‌اند، مبنی بر این که ارتشی صدهزار نفری از نیروهای عمدتا مصری، عربستان سعودی و ترک تشکیل شود و برای ریشه‌کن کردن گروه تروریستی داعش به داخل سوریه اعزام شوند، پیشنهادی غیرواقع‌بینانه است. 

این روزنامه در ادامه نوشت: وقتی کشورهای عربی حتی در حملات هوایی علیه داعش شرکت نمی‌کنند، چگونه می‌توان از آنان انتظار داشت نیروهای زمینی خود را برای شکست گروه داعش به سوریه اعزام کنند؟ 

اگر از سیاستمداران آمریکایی همچنان اصرار داشته باشند که باید نیروهای زمینیِ متشکل از سربازان کشورهای منطقه برای شکست گروه داعش به سوریه اعزام شوند، شاید بتوان گفت تنها نیروهایی که برای این کار داوطلب خواهند شد، نیروهای ایرانی و متحدان شیعیِ آن خواهند بود، که اگر چنین کنند، قطعا تحت رهبری آمریکا آن را انجام نخواهند داد و از اینرو، شکست داعش در سوریه نه‌تنها به سرنگونی بشار اسد،‌ رئیس جمهور این کشور، منجر نخواهد شد، بلکه منتهی به ادامه بقا و قدرت گرفتنِ بیش از پیش وی در سوریه نیز خواهد شد.

این روزنامه مدعی شد: آنچه که به‌نظر می‌رسد مقامات آمریکایی به خوبی درک نکرده باشند، تنفر عمیق میان سنی‌ها و شیعیان است که مانع هرگونه عملیات حقیقی و موثر کشورهای سنی‌نشینِ عربی علیه گروه داعش می‌شود. سلفی‌ها در کشورهای عربی رسانه‌های تصویری و اینترنتی را برای حملات لفظی به شیعیان راه‌اندازی کرده‌اند و رویکرد آنان رویکردی بسیار تحریک‌آمیز و خشونت‌طلبانه است. با وجودِ این، دولت‌های کشورهای عربی تعهد یا تلاش خاصی برای مقابله با این پدیده‌ی تبلیغاتیِ ضدِ شیعی از خود نشان نمی‌دهند.

هارولد روهد، محقق برجسته در اندیشکده "گیت استون" در نیویورک گفت: شیعیان در طول تاریخ همواره در اقلیت بوده‌اند و از اینرو، اغلب مورد تهاجم سنی‌ها قرار می‌گرفتند. این در حالی است که از دهه 1970 میلادی به این طرف، نوعی احیای مجدد در شیعه به‌وجود آمد و گویی جانی تازه به شیعیان دمیده شد. از آن پس، شیعیان در ایران، عراق و لبنان قدرت گرفتند و متعاقبا به دنبال قدرتی بزرگ که از آنان حفاظت کند، می‌گشتند. اکنون روسیه این نقش محافظ را برای ایران و همچنین علوی‌ها در سوریه ایفا می‌کند. علوی‌ها نیز به اندازه‌ی شیعیان، از تهاجم سنی‌ها به جوامعِ خود می‌ترسند. چین نیز تا حدی به حمایت از شیعیان پرداخته است زیرا دولت چین از افراط‌گراییِ سنی‌های بومیِ این کشور بیم دارد.
 
هارولد روهد افزود: ما اطلاع دقیقی از شمار شیعیانی که در کشورهای سنی‌نشین زندگی می‌کنند نداریم، زیرا کم وانمود کردن تعداد شیعیان در کشورهای سنی‌نشین در راستای منافع و اغراض دولت‌های این کشورها است. از سوی دیگر، کشورهای عربی (سنی) در ارائه آمار سنی‌هایی که در این کشورها زندگی می‌کنند، مبالغه و بزرگنمایی می‌کنند.
کشورهای سنی‌نشین، به ویژه عربستان سعودی، بیش از آن‌که تمایل به شکست گروه داعش داشته باشند، تمایل دارند با استفاده از گروه‌های شورشیِ غیرداعشی، بشار اسد و حامیانش را در سوریه شکست دهند. سنی‌های عراق نیز دو دسته‌اند: اول، آن دسته که احساس می‌کنند غیر از گروه داعش و پذیرش حکومت آن، هیچ گزینه یا راه چاره‌ی دیگری ندارند و دسته‌ دوم از سنی‌های عراقی کسانی هستند که از مناطق تحت کنترل داعش در این کشور گریخته‌اند و بعضاً به یکی از گروه‌های شیعی یا کرد برای جنگ علیه داعش پیوسته‌اند.

از اینرو، اگر آمریکا نمی‌خواهد از نیروهای زمینی شیعی برای شکست گروه داعش در سوریه استفاده کند، تنها راه چاره‌ی دیگری که - با توجه به اکراه کشورهای سنی از اعزام نیرو برای مبارزه با داعش - برای غرب باقی می‌ماند، استفاده از سربازان غربی و اعزام نیروهای زمینی از کشورهای غربی (به منطقه) برای شکست داعش، خواهد بود.

انتهای پیام/
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۴
عزیزان من هیچ یک از کارهایی ک داعشی ها انجام میدن مورد تایید حتی ی بچه هم نیست، چ برسه به پیروان سنی و امام شافعی
لطفا تسنن رک بد نام نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۴
فضای فتنه دنیاروگرفته
یاالله بصیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۱۳ آذر ۱۳۹۴
خوب کشورهای شیعی کاری انجام بدهند این گله نداره
آخرین اخبار