علی پیران، خوشنویس برجستهی قرآنی در خصوص همنشینی هنر خوشنویسی با قرآن کریم به خبرنگار
حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: با دقت در خلقت خوشنویسی میبینیم خوشنویسی اسلامی با کتابت وحی شروع شد و شأن و منزلت خوشنویسی از ابتدا به این خاطر بود که آیات الهی با آن نوشته میشد.
وی افزود: بعد از دسترسی و تدبر هنرمند در ثقل اکبر یا همان قرآن کریم بهترین کار خلق آثار هنری است. آثاری پر محتوا که هم خود فرد و هم دیگران از آن لذت بصری برده و به تفکر در اثر تشویق شوند.
این هنرمند ادامه داد: برکت آیات قرآنی به حدی است که وقتی جمعی از خوشنویسان شهر آمل به محضر استاد علامه حسنزاده آملی مشرف شدند ایشان به نقل از استاد علامه حسنزاده آملی خاطرنشان کردند: آیات الهی را با قلم و نی بنویسید و به منزلتان بزنید که لطافت قلم با مفاهیم بلند عرفانی آثار بسیار مطلوبی در زندگی شما خواهد داشت و این یعنی کاربردی شدن هنر خوشنویسی.
وی با ذکر اینکه افتخار من این است که بیش از 95 درصد آثار خوشنویسیام قرآنی بوده گفت: جذابیت احادیث و مفاهیم مذهبی برای هنرمند به شناخت و معرفت وی بستگی دارد. هنرمندی که فقط الفبای خوشنویسی را بداند و شروع به خلق اثر نماید ممکن است خط کافی را نبرد ولی هنرمندی که شناخت داشته باشد حتی بیش از دیگران از اثر بهره خواهد برد.
وی افزود: آیات قرانی که من مینویسم آن چنان به زیبایی در ذهنم حک میشود که در تمام بزنگاههای زندگی و یا در مجالس قرآنی که حضور دارم به ذهنم خطور کرده و راهنمایی مسیر میگردند.
این هنرمند خوشنویس خاطرنشان کرد: ورود به مسیر قرآنی و انس با اولیات الهی انسان را در مسیر رشد و هدایت قرار میدهد. چه بسا هر بار که آیات الهی را از دیده بگذرانی و اثری معنوی خلق کنی حقیقت نهفته در متون قرآنی برایت آشکار میگردد و رفتهرفته با قرآنی مأنوس میشوی.
وی افزود: متأسفانه تولید آثار با محتوای مذهبی در حال حاضر فردی است در حالی که باید با حمایت بیشتر مسئولین گلچینی از آیات قرآن کریم را تیتر کرده روی آنها کار کنیم و در تابلوهای هنری ارائه دهیم تا در زندگی مردم کاربردیتر شوند. همین طور که در هر موضوعی از ضربالمثلهای قدیمی استفاده میکنیم با برنامهریزی دقیقتر میتوان کاری کرد که آیات الهی در موقعیتهای مختلف بر سر زبانها باشد.
وی در پایان با اشاره به اینکه مفاهیم قرانی نمایش بسیار خوبی در هنر خوشنویسی داشته است افزود: خوشنویسی کلاسیک هنوز طرفداران خاص خود را دارد اما هیچگاه نمیتوان گفت جایی برای ابداع و خلاقیت وجود ندارد و هنوز میتوان با نگاهی تازه و ترکیب بندی بدیع آثار قرآنی جدیدی خلق کرد.
انتهای پیام/