فیلیپ گوردون: کنگره آمریکا مانع حصول توافق هسته‌ای نمی‌شود

مشاور سابق دولت باراک اوباما تصریح کرد کنگره آمریکا مانع حصول توافق هسته ای با ایران نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، «فیلیپ گوردون»  هماهنگ کننده سابق سیاستهای خاورمیانه (غرب آسیا) در کاخ سفید در گفتگو با این شبکه گفت:« منطقه خاورمیانه  (غرب آسیا) در حال از هم پاشیدن است. جنگها و مناقشه ها در سوریه و یمن و لیبی در جریان است. سوال مطرح این است که این وضع منطقه ناشی از شکست و ناکامی آمریکا است. 

وی افزود: «درحال حاضر هم آمریکا هدایت تلاش‌ها برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران را برعهده دارد. بدون این نقش آفرینی آمریکا ، این کارها امکان پذیر نبود. آمریکا به شدت درمنطقه درگیر است. نگرانی من این است که رئیس جمهور بعدی آمریکا بخواهد دقیقا برعکس رئیس جمهور پیشین اقدام کند.»

وی در ادامه  افزود:« رهبری آمریکا به معنای آن است که با دیگران همکاری کند. باید برای رهبری کارهای بیشتری انجام داد؛ اما این به معنای آن نیست که از نیروی قهری علیه ایران استفاده شود یامنطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه اعمال شود. رئیس جمهور اوباما می گوید منظور از رهبری این است که همه گزینه ها مطرح باشد و درصورت  لزوم از  زور استفاده شود.»

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه گفت:« همه ما دوست داریم نیروهای میانه روی آموزش دیده و مجهز در میدان عمل در سوریه حضور داشته باشند. باید صادقانه بگویم اگر سرنگون شدن بشار اسد به گونه ای ناصحیح رخ بدهد، بزرگترین کابوس خواهد بود. »

مجری شبکه پرسید: شاید میراث دولت اوباما تلاش برای رسیدن به توافق با ایران است. آیا به نظرشما، حرکت اوباما در این مسیر، بزرگترین قماری است که او در عرصه سیاست خارجی به آن روی آورده است؟

گوردون در پاسخ گفت:«من کلمه قمار را به کار نمی برم. تصمیم گیری در این خصوص بسیار دشوار است. ما خواهان آن هستیم که مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شویم. ایران مسلح به تسلیحات هسته ای تهدیدی برای همسایگانش و اسرائیل خواهد بود و می تواند سیاستهای توسعه طلبانه را در سیاست خارجی خودش دنبال کند و مانع از کارهایی شود که ما می خواهیم.»

وی در ادامه مدعی شد:« اگر ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند ممکن است کشورهای دیگر نیز بخواهند در  همین مسیر حرکت کنند. می توان به صورت دیپلماتیک این کار را انجام داد یا اینکه می توان تاسیسات نظامی ایران را به صورت نظامی هدف حمله قرار داد..»

مجری شبکه پرسید: این برداشت درباره سیاستهای اوباما در منطقه وجود دارد که این سیاستها ضعیف است. نتانیاهو نیز همین نگاه را دارد. نتانیاهو توانست در کنگره آمریکا نیز حاضر شود و استدلالهای خود را در این خصوص مطرح کند که چرا توافقی که از آن صحبت می  کند خطرناک است. نتانیاهو حتی به کاخ سفید در این خصوص اطلاع رسانی نکرد. این وضع ، گویای آن است که باراک اوباما از چه احترامی برخوردار است؟

گوردون در پاسخ گفت:«نخست وزیر اسرائیل، سیاستهای اسرائیل را تعیین می کند و او می تواند تصمیم بگیرد که در این خصوص رایزنی کند و با کنگره آمریکا نیز تعامل داشته باشد. او می تواند این کارها را انجام بدهد.»

مجری شبکه پرسید: اما خود شما گفته اید وقتی شنیدید نخست وزیر اسرائیل بدون هماهنگی با کاخ سفید می خواهد در کنگره سخنرانی کند، باور نمی کردید چنین اتفاقی رخ بدهد اما این اتفاق رخ داد. این وضع گویای چیست؟

گوردون در پاسخ گفت:«به صراحت گفته ام که این رویه، پروتکل عادی ما نیست. اما اگر نخست وزیر اسرائیل احساس می کند این مسئله، تهدیدی برای موجودیت اسرائیل  است می تواند دیدگاههای خود را بیان کند گرچه ما معتقدیم نگاه او اشتباه است»

وی در ادامه گفت:« باآنکه کنگره آمریکا از بسیاری جهات منتقد توافق هسته ای است، تصمیم گرفته است این توافق را تضعیف نکند و با شما شرط می بندم که در مسیر توافق هسته ای مانع تراشی نخواهد کرد.»

وی افزود: «اگر توافقی مطرح باشد که براساس آن، سانتریفیوژهای ایران جمع شود و ذخایر مواد شکافت پذیر این کشور از بین برود و امکان حضور بازرسان در ایران فراهم شود، فکر نمی کنم کنگره بخواهم پا پیش بگذارد و چنین توافقی را متوقف کند.»




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار