حضور، زنانگی و دختران معاصر در نمايشگاه «آن من»

زن معاصر در پی آن است که خود مسائل مربوط به خود را انتخاب کند و بر آن اثر گذار باشد.

آذین رستمی نقاش، هنرمند و فعال حوزه فرهنگی در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمي گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران در مورد برگذاری نمایشگاه نقاشی «آن من » گفت: نقاشی های ارائه شده در این مجموعه، آثاری هستند که جهت پرداختن به مسائل محدود کننده بانوان از تکنیکی تلفیقی و برگرفته از تصویرسازی، بهره برده اند. به این گونه که در این آثار می توان عناصر سنتی را دید که در قالبی معاصر عرضه شده اند و برای غنای آن از داستان های کهن  نیز بهره گرفته شده است، علاوه بر آن بخشی از این مجموعه آثاری هستند که در مجموعه «عاشقانه » متولد شده اند و بن مایه ای برای این نمایشگاه هستند .

وی افزود : بن مایه خیال انگیز این آثار افکار یک دختر معاصر است که در کنار ترکیب فضای عاشقانه داستانی همچون لیلی و مجنون یک کل واحد را به نمایش گذاشته است . تک چهره موجود در ثار نماینده ای است از زنان و دختران ایران که با شخصیتی معاصر ، گاه در داستان خسرو و شیرین شیرینی و گاه در داستان لیلی و مجنون تلخی قصه آن را روایت می کند .

رستمی در ادامه اظهار داشت : به نظرم اثر «این شیرین شیرین نیست » بهترین اثری است که توانایی ابراز مفاهیم بنیادین این نمایشگاه را دارد . 

این هنرمند با اشاره به وی‍‍ژگی های این اثر گفت : این اثری است با اشاره ای کنایی به داستان شیرین و فرهاد که در قالبی معاصر ارائه شده است . شیرین این قصه شیرینی است که از هویت خود فاصله گرفته است و این شیرین دیگر شیرین نیست ، با این نگاه که گاهی دختر معاصر شرایطی را که در آن قرار دارد قبول ندارد و به دنبال آن است که یک خود جدید را تولید کند! در این اثر آن خوی مردانه ای که در وجود دختر معاصر متولد شده به چالش کشیده می شود . 

همچنین این هنرمند با اشاره به اثر «آن من » افزود : در این اثر می توان تلاشی برای پیدا کردن چهره واقعی زنان را دید ، این مسیر با بهره گیری از عناصر نوستال‍ژیک ،بازی کودکانه ، فرهنگ و نمادهایی از نگارگری طی شده است . 

رستمی در ادامه گفت : علاوه بر علاقه شخصی ام که می خواهم به روایت مسائل و مشکلات معاصر بپردازم ، خود را در قبال فرهنگ و گذشته سرزمینم مسئول می دانم و از این رو است که این احساس مسئولیت خود را گاه با استفاده از داستان هایی کهن و گاه با استفاده از عناصر تصویری زمان های دور ، نشان می دهم . 

وی در پایان خاطر نشان کرد : آنچه در میان آثارم به خوبی مشهود است رویکرد و نگاهی است که به زن امروز در جامعه داردم . زن معاصر می خواهد خود باعث اتفاقی باشد که در مورد وی رقم می زنند .

گفتنی است:  تکنیک ارائه شده در این آثار رنگ روغن است اما به گفته این هنرمند در ابتدا قرار بود که این آثار با استفاده از اکرلیک اجرا شوند ، اما از آنجایی که در این آثار نیاز به نشان دادن صمیمیت بود . این تکنیک به رنگ روغن تغییر یافت و در قالبی همانند تصویر سازی نقاشی شد . 

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار