مقامات انگلیس قصد دارند با امضای کنوانسیون 1954 لاهه در خصوص محافظت از میراث فرهنگی جهان، راهی به سوی غارت آثار باستانی سوریه و عراق بیابند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  تلگراف؛ انگلیس و فرانسه دارای مشهورترین موزه‌های آثار باستانی در جهان هستند و هر یک برای تصاحب نایاب‌ترین و ارزشمندترین آثار تاریخی به ثبت رسیده در جهان، با دیگری رقابت دارد. انگلیس تنها کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل است که کنوانسیون 1954 لاهه مبنی بر حفاظت از میراث فرهنگی را امضا نکرده بود؛ اما به زودی با امضای این معاهده به جمع کشورهایی خواهد پیوست که در تلاش‌اند میراث جهانی در خطر سوریه و عراق را نجات دهند.

"جان وایتینگ‌دال،" وزیر فرهنگ انگلیس، اعلام کرد نشستی در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار می‌شود و در آن تهدیدهای متوجه آثار تاریخی در سوریه و عراق شامل شهر باستانی پالمیرا که در کنترل نیروهای داعش است مورد بررسی قرار می‌گیرد.

"نیل مک گرگور،" مدیر موزه انگلیس، پش‌تر از وزیر فرهنگ این کشور خواسته بود با امضای کنوانسیون 1954 به حفاظت از گنجینه‌های فرهنگی جهان کمک بیشتری کند و از متخصصان آموزش دیده باستان‌شناسی انگلیسی برای مرمت آثار تاریخی در معرض خطر و غارت شده استفاده کنند.

" گرگور" در این باره گفت: تصویب کنوانسیون 1954 حفظ میراث فرهنگی مانعی برای داعش در غارت اماکن باستانی مانند پالمیرا نیست؛ اما این اقدام حاکی از تعهد دولت نسبت به حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی است.

دولت انگلیس همچنین وعده داده است منابع مالی برای حفاظت از میراث فرهنگی کشورهای درگیر جنگ اختصاص دهد. میزان این بودجه ماه آینده اعلام خواهد شد.

وزیر فرهنگ انگلیس در ادامه مدعی شد: از دست دادن میراث فرهنگی یک کشور در واقع تهدیدی برای هویت آن کشور است. دانش و تخصص متخصصان ما کمک خوبی برای این میراث در معرض خطر محسوب می‌شود. معتقدم انگلیس مسئولیتی اساسی در حفظ میراث فرهنگی کشورهای دیگر دارد و اتفاقات اخیر نیز به این ضرورت تأکید می‌کند.

برخی از محققان و علاقه‌مندان آثار تاریخی و فرهنگی در خاورمیانه نگران هستند، لندن با بهانه حفاظت از آثار باستانی سوریه و عراق، آنها را به انگلیس منتقل کرده و دیگر امکان پس‌گرفتن این آثار وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار