صنایع دستی به عنوان عنصر مهمی در توسعه ی اقتصادی کل کشور و بالاخص مناطق روستایی و محروم است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مسعود سلطانی فر معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی ضمن تبریک این روز به هنرمندان و هنردوستان گفت: با عزم و اراده ی ویژه  در جهت حرکت به سمت رونق و توسعه ی اقتصادی پس از سالها تحریم قدم برمیداریم ، مقام معظم رهبری با رویکرد اقتصاد مقاومتی نگاهی نو در عرصه ی اقتصاد جامعه ایجاد کرد و برنامه های رئیس جمهور در جهت خروج از شرایط رکود اقتصادی  همه و همه نوید بخش آینده ای بهتر است.

وی افزود: تلاش های دولت در چهارچوب  اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال، افزایش رفاه عمومی و ... با عزم و اراده ی مجلس شورای اسلامی همسو گشته و مطمئنا" این رویکرد و هماهنگی میتواند کشور در در جهت رشد و توسعه پیش ببرد وامیدواریم در آینده شاهد بهبود اقتصاد و توسعه ی کشور باشیم و نوید بخش پایان روزهای سختی و آینده ای خوش خواهیم بود.

سلطانی فر به محدودیت های ناشی از تحریم و کاهش درآمد نفت نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: امیدواریم برای نسل جدید کشوردر سطوح مختلف و در همه ی مناطق  شرایط بهتری را فراهم کنیم، صنایع دستی از جمله پتانسیل هایی است که به لحاظ تنوع و کیفیت میتواند به رشد اقتصادی کمک کند، تا به حال اقدامات زیادی صورت گرفته است اما با غنای صنایع دستی کشور ظریفت ده برابر بیشتر از آنچه تا کنون انجام داده ایم را خواهیم داشت.

معاون ریاست جمهوری رشد 40 درصدی صادرات در سال 92 را گامی مثبت در جهت توسعه ی حوزه ی صنایع دستی عنوان کرد و گفت: در بخش های بازرگانی اقداماتی نظیر بازارچه های محلی، استانی، ملی و  برگزاری نمایشگاه های بین المللی انجام شده است و طی دو سال گذشته توانسته ایم به توسعه ی کارگاه های صنایع دستی کمک کنیم و تعدادی از این کارگاه ها را ایجاد کنیم اما باید در سال 94 و 95 بیشتر از قبل تلاش کرده و به رشد این حوزه همت گماریم.

وی در ادامه به بخش خصوصی که از همه ی هستی خود در خلق یک اثر هنری مایه میگذارند اشاره کرد و افزود: اولین محوری  که قصد داریم روی آن متمرکز شویم افزایش کیفیت صنایع دستی ایران است، همانگونه که جزء یه قدرت اول در حوزه ی صنایع دستی هستیم باید در کیفیت هم برترین باشیم و باید در کنار کیفیت به مقوله ی نوآوری نیز توجه ویژه کنیم، برخی از صنایع دستی مربوط به ده ها و صده های گذشته هستند و لازم است در عین حفظ و احترام به آنها به تولیدات به روزتر و منطبق بر خواست جامعه و برگرفته از نبوغ و خلاقیت بپردازیم.

سلطانی فر ادامه داد: بر این باور هستیم که با کمک بخش خصوصی و کمک سازمان ها و ... میتوانیم به شکوفایی برسیم، پارسال در 7 نمایشگاه خارج از کشور شرکت کرده ایم و باید با برنامه ریزی مناسب این رقم را در سال جاری به حداقل 12 نمایشگاه ارتقاء دهیم، همچنینن تعداد نمایشگاه های داخلی را از 600 به عدد 1000 و بیشتر افزایش دهیم و باید طوری برنامه ریزی کنیم که تولید کنندگان در کمترین زمان بتوانند به بهره وری دست یابند و شعار ما در یک جمله این است که باید صنایع دستی را بیشتر از گذشته باور کنیم و جدی بگیریم.

بهمن نامور مطلق با تکیه بر تاکیدی و پیوندی بودن جلسه گفت: صنایع دستی دوره‌ی بدی را سپری کرده است، دوره‌ی مدرنیته، مروج همگرایی شدید و یکسان‌سازی افراطی بود لذا صنایعی مانند هنر و صنعت دچار تحول شد، با یک الگوی واحد غربی آدم‌ها نیز شبیه‌سازی شدن و به همین خاطر زندگی روز به روز توهی‌تر و ملال‌آورتر شد، استمرار این وضعیت موجب شد تا جوامع مخاطرات آن را دریابند و به فکر دگرگونی درآیند و در این راستا دوره‌ی مدرنیته رو به افول نهاد و پست‌مدرن آغاز شد.


وی افزود: عصر نوین عصر فرهنگ است، همه‌ی بخش‌های زندگی انسان معاصر در این راستا متاثر گشت، کشورهایی که زودتر متوجه این تغییرات شدند در حوزه‌ی صنایع دستی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کردند و توانستند پس از حدود دو دهه میوه‌های نهال زودرس این حوزه‌ را برداشت کنند.

نامور‌مطلق در خصوص فعالیت‌های دولت تدبیر افزود: ریشه‌های این فرد کهن‌سال در سرزمین پر برکت ما آنقدر عمیق است که هرگز خشک نمی‌شود و آنقدر استعداد داریم تا برافراشته ترین درخت صنایع دستی جهان شویم کم‌کم توجهات به سوی صنایع دستی جلب شده و مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید  جدی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در این راستا حرکت‌های قابل توجهی انجام شده است، اعطای تسهیلات بانکی، جلوجگیری از سقوط صنایع دست، گسترش انواع بازارهای سنتی و نمایشگاهی، تشویق صاحبان خلاقیت، احیای تعدادی از هنرهای سنتی و ... از جمله‌ی این اقدامات است .

معاون صنایع دستی در ادامه با اشاره به درخواست هنرمندان گفت: از مهم‌ترین درخواست‌های این قشر جامعه تثبیت وضعیت بیمه و مستمری هنرمندان است، همچنین برنامه محور شدن حوزه‌ی صنایع دستی، توجه به نقش صادرات در شکوفایی صنایع دست، حمایت دولت از بخش فروش و حمایت رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی از دیگر خواسته‌های آنان است.

وی افزود: امروز در زمان و مکان تضاد‌ها زندگی می‌کنیم، غرب آسیا که نشست صنایع دستی آن این چند روز برگزار می‌شود در آتش می‌سوزد، برای کنار گذاشتن خشونت‌ها راه‌های زیادی وجود دارد که مهم‌ترین آن گفتگو میان ملت‌ها است، مبادلات فرهنگی انسان‌ها را به هم نزدیک می کند و سوء تفاهمات را کم می‌کند لذا تا دیر نشده نگرش‌ها و استراتژی‌ها را  باید تغییر داد و به یادآورد که گاهی زود دیر می‌شود.

توجه به اقتصاد خلاق از پتانسیل های رشد جامعه  است
حسن طایی معاون اشتغال وزارت کار، رفاه و امور اجتماعی در  ادامه مراسم گفت : کم توجهی به اقتصاد خلاق یکی از دلایل عمده ی رشد اقتصادی کم به لحاظ تزریق منابع مالی است ، درصد زیادی از رشد اقتصادی از حوزه ی صنایع دستی خلاقانه است .

وی افزود : صنایع دستی باید مدام نو شود تا همواره کاربردی و پویا بماند ، در واقع صنایع دستی در ماهیت خود نیازمند نو شدن هستند ، بهینه ساختن و نوآور ، داشتن چشم انداز مناسب و کاربردی و ... از خصوصیات صنایع دستی است ، هنرمندان در بطن کار، کلید توسعه ی اقتصادی هستند .

طایی به تعریف خلاقیت پرداخت و گفت : خلاقیت مجموعه ی چیزهایی است که میدانیم برای رسیدن به چیزهایی که میخواهیم ، خلاقان باید 4 خصوصیت داشته باشند ، استقلال ، خودجوشی ، الهام گیری و منحصر بفرد بودن ، وقتی اعتماد به نفس در زمینه ی هنری با این ویژگی ها ترکیب شود خروجی مطلوب حاصل میشود .

معاون اشتغال وزارت کار ، رفاه و وامور اجتماعی به فاکتورهای بهبود وضعیت صنایع دستی اشاره کرد و افزود : سلیقه شناسی ، بازار شناسی ، فاکتور شناسی ، تجاری سازی ، برند سازی ، تداوم رشد و نوآوری از عوامل بهبود وضعیت صنایع دستی است ، امروزه صنایع دستی به عنوان نماد ملی و هویت ملی ما در مقابل سایر تمدن ها است ، صنایع دستی به لحاظ ماهیت جزء کسب و کارهایی است که با سرمایه اندک امکان بهره وری برای افراد زیادی را فراهم میکند .

وی افزود : با حمایت از کسب و کارهای خانگی میتوانیم به بهبود معیشت و زندگی هنرمندان خانگی کمک کنیم ، هنرمند بازاریاب و مدیر فروش نیست و بعضا از این مقولات سررشته ای ندارد لذا ما باید از تمام امکانات خود استفاده کنیم و بازار را در راستای بهبود شرایط هنرمند ارتقا دهیم .

کشور هند 85 درصد بازار پارچه های دستباف را در اختیار دارد
همچنین پریسا دهدشتی رئیس موسسه بین المللی جام میراث جهانی با بیان خاطره ای از شیرین معاصر گفت : سعی داریم  به امر احیاء پارچه های کهن ایران اهتمام ورزیم ، همانگونه که در کتاب گریشمن از پارچه های ایران تعریف شده است ایران سرشار از پارچه های نفیس است که متاسفانه امروزه تعداد هنرمندانی که در حوزه ی پارچه های دستباف فعال هستند فقط بیست هزار نفر است .

وی افزود : انقلاب صنعتی با صنعت نساجی آغاز شد و شاید بزرگترین ضربه به پارچه های دستباف نیز از انقلاب صنعتی آغاز شد ، ما از دوره ی صفویه به بعد با نزول هنر نساجی مواجه شده ایم ، اما در این زمینه نا امید نیستیم و در پی راهکارهای احیاء سنت پارچه های دستباف هستیم و از روش های گوناگون در این حوزه استفاده میکنیم .

دهدشتی با اشاره به نساجی به عنوان صنعت خلاق اذعان داشت : کشور هند 85 درصد بازار صنایع دستی در حوزه ی پارچه را از آن خود کرده است و کشورهای بنگلادش ، سریلانکا ، کشورهای اقیانوس هند و ... نیز تلاش های خوبی کرده اند ، ایران با داشتن 23 گونه پارچه ی دستباف که از لحاظ نقش ، طرح ، جنس ، بافت و ... متفاوت هستند در زمینه ی  ایجاد بازارهای جهانی پتانسیل خوبی دارد .

وی در ادامه به لزوم تلاش برای استفاده از 15 درصد باقیمانده ی سهم بازار جهانی در حوزه ی پارچه ی دستباف اشاره کرد و گفت : در راستای افزایش سهم در بازارهای جهانی سند استراتژیک تهیه کرده ایم و برای تولیدات پارچه با مشکلاتی نظیر مواد اولیه مواجه بوده ایم که با رایزنی های متعدد با وزارت صنعت و معدن و ... در حال افزایش و ارتقا کمی و کیفی هستیم .

احمد اسماعیل سعیدی رئیس سراکسین صنایع دستی مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی با تاکید بر لزوم توسعه‌ی همکاری‌های بین‌المللی بالخس در غرب آسیا گفت: 85 درصد سطح بازارهای جهانی در حوزه‌ی صنایع دستی پرشده است، باید در زمینه‌ی آموزش، آشنایی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها، بازاریابی و رفع موانع موجود در بدست آوردند 15 درصد باقی مانده بکوشیم.

وی افزود: 9 دوره‌ی گذشته جای سراکسیون صنایع دستی و فرش ایرانی خالی بوده است، یکی از دغدغه‌های من این است که بتوانم با همت مردم گام بلندی در تشکیل سراکسیون بردارم. سعیدی به مشکلات حوزه‌ی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: آماده هستیم از دیدگاه نظارت و پیشنهادات در خصوص آموزش و ارائه‌ی تحصیلات به جایگاه مکتوبی دست‌یابیم، برای ایجاد یک شغل در کشور بیش از 100 میلیون سرمایه لازم است اما برای صنایع دستی سرمایه‌ی 3 تا 10 میلیون برای اشتغال‌زایی بیش از یک نفر کفایت می‌کند، این راهکار می‌تواند بهترین فرصت برای خروج از بحران بیکاری و اشتغال‌زایی باشد.

وی ادامه داد: هنر در صنایع دستی زنده است لذا برای توسعه‌ی هنر نیاز به حمایت داریم باید همت کنیم تا آنچه در بضاعت داریم بکار بگیریم و در این خصوص لازم است زمینه‌ای برای هماهنگی بین سازمان فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی فراهم شود تا از فرصت‌های هر دو سازمان در کنار هم بهره‌گیریم.

پیشکسوتان عرصه ی صنایع دستی معرفی شدند
تجلیل از فعالان و هنرمندان پیشکسوت عرصه ی هنرهای سنتی و صنایع دستی از دیگر برنامه بزرگداشت این روز در نمایشگاه بین المللی بود.

14 نفر از هنرمندان و فعالان در حوزه ی صنایع دستی با حضور مسعود سلطانی فر معاون ریاست جمهوری، بهمن نامور مطلق معاونت صنایع دستی، غدا هیجاوی رئیس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی، محمد اسماعیل سعیدی رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی،... لوح افتخاردریافت کردند.

در رشته ی هنر قفل سازی یداله نیکزاد، زری بافی و گلابتون سازی و احیاء ترمه ی کاشان مهدی شمس علی ،احیاء زیورآلات سنتی تکتم فاضل، حوله بافی فاطمه ذاکران، چوب و خراطی و ترکه چینی یاسر یامی، فلزکاری سعید کیانی، مدیریت خانه ی منوچهری کاشانی به لحاظ رواج هنرهای سنتی صبا منوچهری، مدیر کل استان خوزستان افشین حیدری، کار آفرین برتر استان تهران محسن چابک، رئیس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی غدا هیجاوی، مدرس برتر هنرهای سنتی دانشگاه هنر بهرام نفری، مدیریت بانک سپه کامبد تقوی نژاد به لحاظ تامین حجم بالای جوایز بانک از حوزه ی صنایع دستی، مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید و مهر رضا اصغر نوراله زاده، خبرنگارمنتخب  حوزه ی هنرهای تجسمی مسعود ملکی لوح موفق به دریافت لوح شدند.

گنبد مسجد شیخ لطف اله اصفهان به دست استاد علاقمندان قلمکاری شد
از دو اثر قلم زنی استاد حسین علاقمندان که از هنرمندان حوزه ی صنایع دستی است و از ده سالگی قلم زنی را نزد دایی خود آموخته و حدود هشتاد و اندی سال از عمر وی میگذرد رونمایی شد.

این دو اثر زیبا که در مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی با حضور با حضور مسعود سلطانی فر معاون ریاست جمهوری، بهمن نامور مطلق معاونت صنایع دستی، غدا هیجاوی رئیس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ، محمد اسماعیل سعیدی رئیس فراکسیون صنایع دستی مجلس شورای اسلامی، آقای شاه میوه، آقای حافظ پرست، آقای شریف زادگاه و ... مقابل دیده حاضرین قرار گرفت ظروف ملقمه هستند که در یکی از آنها گنبد مسجد تاریخی شیخ لطف ا... اصفهان به تصویر کشیده شده و دیگری مزین به کتیبه ی ترجیع بند با ابیات زیبایی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار