مراسم اختتامیه نمایشگاه و همایش«نماز در آیینه میراث فرهنگ ایران» برگزار شد.

ایرانیان از نخستین مللی بودند که در آثار فرهنگی خود خدا را نیایش کردندبه گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، مراسم اختتامیه نمایشگاه و همایش نماز در آیینه میراث فرهنگی ایران که 29 اردیبهشت همزمان با میلاد رسول‌اکرم (ص) آغاز و تا 13 خرداد مصادف با تولد منجی عالم بشریت در موزه‌ی ملی ایران برقرار بود، با هدف پرداختن به گوشه‌ای از آثار هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری و فرهنگی از دیرباز مانده بود در حوزه نماز و با کوشش و هم‌اندیشی فرهیختگان فرهنگ و هنر ایرانی با حضور مسعود سلطانی‌فرد معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی و حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون امور مجلس ریاست جمهوری و جمعی از صاحب‌نظران و متولیان میراث فرهنگی برگزار شد.

مسعود سلطانی‌فرد معاون رئیس جمهور ضمن تبریک میلاد دوازدهمین اختر تابناک ولایت و درود بر روح حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذاری جمهوری اسلامی ایران و آرزوی طول عمر برای مقام معظم رهبری گفت: برگزاری این همایش تلاشی جمعی و حرکتی فرهنگی بوده که امید است تداوم یابد، ایرانیان از نخستین مللی بودند که در آثار فرهنگی خود خدا را نیایش کردند هنر ایرانیان سرشار از توجه به خداوند است زبان و هنر ایرانی اسلامی سرشار از حمد و تصویر خداوند است و اندیشمندان جهان از طریق هنر و زبان ایرانی با خداوند آشنا می‌شوند.

وی افزود: در ایران شعر، معماری، موسیقی، نقاشی و هنرهای اصیل زبان نیایش است، در چنین فضایی بافته‌هایی چون جا نماز، سجاده و فرش به زبان نیایش تبدیل می‌شود.

سلطانی‌فرد ضمن تشکر از عناصر خارج از سازمان و درون سازمانی در برقراری این همایش گفت: در آیات مختلف قرآنی مضامین اصیل و عبادی نمایان است، کوشش و تلاشی که بین این دو مناسبت خجسته در موزه‌ی ملی برابر دیده‌ی مردم قرار گرفت، گوشه‌ای از ماهیت روحانی مستتر در میراث فرهنگی ایرانیان است، اما هنوز راهی طولانی در درک میراث فرهنگی، زبان، هنر و ادبیات داریم.

در ادامه حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون امور مجلس ریاست جمهوری ضمن تبریک میلاد حضرت مهدی (عج) به شیفتگان آزادی و گرامی‌داشت مناسبت‌های ملی و انقلابی و تسلیت رحلت جان‌گداز امام خمینی (ره) گفت: در نیمه خرداد امید است شاهد پایان انتظار و طلوع امام عصر باشیم، نماز وجه مشترک عبادی همه آیین‌ها است وکامل‌ترین نماد و نمایش بندگی خداوند است و شاید بتوان گفت نماز قبل از آمدن ادیان الهی و عبادت‌های آسمانی همزاد با زندگی بشر بوده است.

وی افزود: نیایش و دعا حتی در زمان غار نشینی به معنای کرنش در مقابل خداوند همراه انسان بوده است کشش قلبی به سمت عبادت امری فطری است که باعث خلق آثار فرهنگی و معماری در طول تاریخ است، فطری بودن خداپرستی و معاش و جاودانگی انسان پس از تولد به رفتار همه‌ی انسان‌ها در ادوار سرزمین‌های مختلف اشاره می‌کند.

انصاری با تاکید بر فطری بودن عبادت در انسان افزود: معابد بزرگ به جا مانده و بقایای شهرهای سوخته و مدفون شده تجلی روح پرستش‌گر انسان است و گویای این مطلب است که همه‌ی انسان‌ها جاذبه‌ی درونی به خداجویی دارند، انبیا آمده‌اند تا این کشش درونی انسان را در مسیر درست هدایت کنند.

وی افزود: نماز در اسلام کامل‌ترین جلوه‌ی پرستش است، در همه‌ی ادیان محراب نماز و سجده وجود دارد ولی در دین اسلام عالی‌ترین جلوه‌ پرستش خداوند نماز است، مساجد به عنوان محل برگزاری این پدیده‌ی فطری است، بزرگترین مراکز گردشگری دنیا از نیایش شکل گرفته است.
انصاری با تاکید بر جلوه‌ی نماز در میراث فرهنگی ادامه داد: در دنیا معابد، دیرها، مساجد و کلیسا‌ها به عنوان مکان‌های پرستش خداوند از دیرباز مد نظر بوده است بزرگترین معابد عبادی جهان، مسجد‌الحرام، مسجد‌الرسول، مسجد‌الاقصی، مسجدقبا، همگی بر پایه‌ی معنویت و اسلام شکل گرفته‌اند، پیامبران با بدو ورود به هر منطقه یک مرکز عبادتگاه ایجاد می‌کردند حضرت ابراهیم و پسرش اسماعیل در وادی بی‌آب و علف با ایجاد جاذبه‌ای معنوی، مادی و گردشگری بنیاد برکت را قرار داد.

وی افزود: سفیر ایرانی سلمان جزو اولین اسلام‌گرایان زمان پیامبر (ص) بود، ایرانیان در عین حفظ زبان خود پس از اسلام هنر را در اختیار اسلام گذاشتند، نام‌گذاری میراث در بستر نماز به بیان تاثیر نماز در میراث فرهنگی اشاره دارد و باید گفت میراث فرهنگی در بستر نماز توسعه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ظرفیت فرهنگی بالای کشور باعث پیوند جوانان با گذشته می‌شود باید دیدگاه خشک مابانه در دین را کنار گذاشته و با پیروی از اسلامی‌که کوچه‌ی بن‌بست ندارد و پر از شاه‌راه برای رسیدن به خداست، جامعه را در مسیر میراث فرهنگی و رشد گردشگری سوق دهیم.

معاون امور مجلس ریاست جمهوری افزود: امروزه در هجوم آشفتگی ذهنی جامعه بی‌هویت شده‌ایم، باید ایرانیان از روزن عشق به انبیا بهترین بناها را بسازند، مرقد امام رضا (ع) خانه‌ی دل مردم است ترس همه‌ی هنرها باید در آن تجلی یابد، لذا فلسفه‌ی ساخت گنبد‌ها و مساجد دل مردم است پس باید با بهترین کیفیت انجام شود. 

در خاتمه بیانیه‌ی مشترک هیئت داوران نمایشگاه و همایش در بخش‌های اشیاء موزه‌ای، مقالات، همایش علمی، عکس، صنایع دستی و فیلم قرائت شد و این نکته خاطرنشان شد که بایستی در مسجد سازی بازنگری صورت گیرد، امروزه کارگاهای تولید گنبد و گلدسته‌ی پیش‌ساخته ناشی از عدم درک درست از میراث غنی مذهبی است و جا دارد به جلوه‌های هنر ایرانیان در ساخت مسجد توجه کرده و مساجد را زیباتر و مطلوب‌تر طراحی کرد. 

مراسم فوق با عطای لوح تقدیر و تندیس جشنواره و تشکر ویژه از متولیان و دست‌اندرکاران همایش به ویژه سمیع‌الله حسینی مکارم معاون توسعه‌ی مدیریت سازمان میراث فرهنگی خاتمه یافت.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار