اهدای نشان اعتماد در واقع نوعی اختیار سازی برای ما و نظارت بر بهبود کیفیت کالاها و مقابله با کالاهای غیر ایرانی است ، تا با این روش هویت صنایع دستی را احیا کنیم.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری روز جهانی صنایع دستی با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور و پویا محمدیان مدیر کل دفتر صادرات صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی با نامیدن ایران به عنوان یکی از فعالان بزرگ صنایع دستی در سطح آسیا و جهان گفت: بیستم خرداد ماه نمایشگاه صنایع دستی یک از بزرگ ترین برندهای صنایع دستی در حوزه ی آسیا و در سطح جهان است ، ایران پرچمدار صنایع دستی در دنیا است. امسال نیز بیست و پنجمین نمایشگاه ملی و چهارمین دوره ی نمایشگاه بین المللی صنایع دستی از بیستم لغایت بیست و پنجم خرداد ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود.

وی با محوریت اهداف نمایشگاه ادامه داد: در نمایشگاه امسال بحث گردهمایی، سخنرانی، تجلیل از پیشکسوتان عرصه‌ی هنر و صنعت، کارآفرینان، رونمایی از آثار فاخر، اعطای نشان اعتماد و ... در کنار رویکرد فروش مناسب از اهداف مهم است، در نمایشگاهی که پیش رو داریم با دیدگاه متفاوت از سالهای گذشته بحث بازار فروش از اولویت هایی است که پیش رو خواهیم داشت.

نامور مطلق با اشاره به رونمایی از اثر فاخر قلم زنی هنرمند بزرگ آقای علاقمندان در نمایشگاه صنایع دستی افزود: رونمایی از نشان اعتماد از دیگر برنامه‌هایی است که با رویکرد مطلوب کردن کیفیت کالاها، قیمت گذاری ها مناسب، بسته بندی و کنترل شرایط صنایع دستی به آن دسته از فروشگاه ها که استانداردهای کمی و کیفی را رعایت نمایند، اعطا می‌شود و آنها با نصب نشان اعتماد در فروشگاه خود میتوانند از مزایای آن بهره مند شوند ، این نشان تا حدودی بیانگر تائید کیفیت به لحاظ تولید داخلی و مرغوبیت بوده و به خریداران امکان میدهد تا در انتخاب خود اعتماد بیشتری داشته باشند .

وی مدیریت ایران در حوزه ی غرب آسیا را فرصتی مناسب دانست و اظهار داشت: با وجود درگیری های حوزه ی غرب آسیا و شرایط نامناسب امکان حضور پررنگ همه ی کشورها در نمایشگاه وجود نداشت اما این نمایشگاه و نشست های منطقه ای فرصت مناسب برای حضور و ارتباط هنرمندان منطقه است. نشست منطقه ای فضایی برای مدیریت بهتر در منطقه ی غرب آسیا ایجاد می‌کند، متاسفانه به لحاظ غنای صنایع دستی در اجلاس ها کمیسیون ها حضور مطلوبی نداشته ایم و در واقع همواره به لحاظ شخصیت حقیقی غایب بوده ایم و این در حالی است که مالزی و هند حضوری فعال حقیقی و حقوقی داشته اند.

معان صنایع دستی کشور با اشاره به محوریت نشست های منطقه ای گفت: تدوین دانشنامه‌ی غرب آسیا، همکاری تجاری با کشورهای غرب آسیا ، گفتمان سازی و ... از مهمترین اهداف نشست های منطقه ای است، ایران مهمترین کشور صنایع دستی غرب آسیا است و با تنوع زیاد امکان رشد و توسعه ی بیشتر دارد.

وی با اشاره به برنامه های استانی افزود : ساماندهی بهتر فعالیت ها در سطح استان ها ، برنامه ریزی های کلان ، برگزاری نمایشگاه در سطح استان ها و تجلیل از پیشکسوتان عرصه ی هنر و ... از جمله برنامه های استانی ما است .

نامور مطلق با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه ی صنایع دستی اظهار داشت : تحول جدی باید با گفتمان سازی انجام بگیرد، صدا و سیما و رسانه ها حوزه ی صنایع دستی را جدی تر دنبال کنند تا فرهنگ سازی و تجاری سازی در زمینه ی صنایع دستی به رشد اقتصادی کمک کند.

وی افزود: در نمایشگاه های گذشته بیشتر توجه ما بر فرهنگ سازی بوده است و به لحاظ اینکه خیلی برنامه مدار رفتار نکرده ایم زیاد موفق نبوده ایم ، اما امسال با تخصیص  بودجه ای حدودا پنج برابر سال های گذشته به بحث تجاری سازی با رویکرد ویژه پرداخته ایم ، امیدواریم نهادهای مختلف با ما همکاری کنند تا این حوزه ی هویتی ، اشتغال زا و ارز آور و در یک کلام اقتصاد مقاومتی به جایگاه مطلوبی دست یابد ، صدا و سیما سال گذشته مساعدت خوبی در زمینه ی تبلیغات داشت  و تیزرهای مناسبی پخش شد ولی امسال به لحاظ نامه نگاری های فراوان هنوز پاسخ مناسبی دریافت نشده است .

معاون صنایع دستی کشور به رویکرد حمایت از تولید و فروش در کنار هم تاکید کرد و گفت : در نمایشگاه امسال برآنیم تا رکورد فروش را تغییر دهیم ، امسال بر خلاف سال های گذشته در کنار غرفه هایی که بصورت رایگان در اختیار هنرمندان و صنعتگران قرار میگرفت ، تعدادی غرفه ی دیگر بصورت پولی در اختیار افراد قرار گرفت ، در بیست و چهار نمایشگاه گذشته هزینه ی دولت بیش از درآمد هنرمند و صنعتگر بود ، اما سال گذشته این رقم به نفع هنرمندان تغییر کرد و درواقع درآمد حاصله بیشتر از هزینه ی انجام گرفته بود و امسال قصد داریم با تبلیغات مناسب درآمد را افزایش دهیم .

وی ادامه داد : امسال در نمایشگاه صنایع دستی به دنبال تشویق خلاقیت و برند سازی هستیم ، به دنبال کالایی هستیم که به همراه ارتباط با سنت ، کاربری مناسب ، پاسخگویی به نیازهای روز و ... باشد و از چنین کالایی استقبال میکنیم و جوایزی هم برای چنین نوآوری در نظر میگیریم ، همواره به دنبال حمایت از صنایع دستی هستیم که به لحاظ بی توجهی کمرنگ شده و آن را احیا میکنیم مانند هنر زربافت و در پی جایگزین کردن هنر و صنایعی هستیم که شاید امروزه کاربردی ندارد مانند کلنگری و ...

نامور مطلق افزود : با اینکه ایران جزء سه کشور اول در زمینه ی تولیدات صنایع دستی است ، اما در حوزه ی فروش جزء سی رتبه ی اول هستیم و این آمار نشان  میدهد که باید در زمینه ی فروش بیشتر تمرکز کنیم ، راه اندازی فروشگاه های مجازی به عنوان قدمی در این راستا بوده است و امسال با ایجاد فروشگاه های سیار که در واقع اتوبوس صنایع دستی است به بحث فروش با نگاه متفاوتی نگاه میکنیم و امیدواریم با برنامه هایی که در دست داریم صنایع دستی ققنوس وار احیاء شود .

وی در ادامه در خصوص حمایت از استانهای محروم در نمایشگاه صنایع دستی گفت : با یک قاعده ی کلی به استانها نگاه نکرده ایم و برای استانهای محروم تمهیدات ویژه ای اندیشیدیم و به لحاظ اینکه حدود یک ماه پیش مسئولیت برگزاری نمایشگاه به دلیل انصراف میراث فرهنگی استان تهران به دلیل مشکلات بودجه به ستاد واگذار شد نهایت تلاش را در جهت ساماندهی مطلوب و افزایش کمی کیفی نمایشگاه انجام دادیم .

نامور مطلق به اعتراض برخی هنرمندان مبنی بر پرداخت وجه بابت برخی غرفه های و تحریم نمایشگاه افزود : به لحاظ اعتراضات برخی از افراد مبنی بر شرایط امسال نمایشگاه طی نشستی با آنها به رایزنی پرداختیم و عده ای پس از درک رویکرد ها از بحث غرفه های غیر رایگان استقبال کردند به نحوی که تعداد درخواست ها بسیار بیشتر از تصور بود و عده ای دیگر به ما قول مساعدت در برگزاری هر چه مطلوب تر نمایشگاه را دادند و در نهایت تعدادی از متقاضیان به نمایشگاه های شهرداری که در همین زمان برگزار میشود جذب شده و چه خوب بود اگر این نمایشگاه ها از سوی شهرداری و وزارت راه  و  ترابری  بیشتر و وسیع تر برگزار میگردید .

وی اظهار داشت : ما در حوزه ای که باید بر آن  نظارت داشته باشیم اختیار لازم نداریم ، نشان اعتماد در واقع نوعی اختیار سازی برای ما و نظارت بر بهبود کیفیت کالاها و گاها" مقابله با  کالاهای غیر ایرانی است ، با این روش برآنیم تا گردش مالی صنایع دستی را بالا برده و هویت صنایع دستی را احیا کنیم .

نامور مطلق به خوزستان به عنوان استان ویژه در نمایشگاه اشاره کرد و گفت : بحث در مورد برخی از مشکلات در حوزه ی صنایع دستی به زمان خاص و شرایط ویژه نیاز دارد ، بیمه و مستمری هنرمندان و یا بودجه های تخصیصی باید در جایگاه خود بحث شود .

وی افزود: دومین حراج صنایع دستی قرار است هفتم مرداد ماه برگزار شود. حراج اول به دلیل برخی ملاحظات در سکوت خبری انجام شد ، اما برخی از متولیان حراج بزرگ تهران در مورد حراج صنایع دستی مذاکراتی انجام داده اند همچنین طرح پیاده روی صنایع دستی در خیابان ویلای تهرای که در دولت قبل مطرح شد در حال پیگیری و بررسی است .

پویا محمدیان مدیر کل دفتر صادرات صنایع دستی با توضیحات تخصصی تر در زمینه‌ی نمایشگاه گفت: نمایشگاه صنایع دستی امسال بیستم خرداد ماه در سالن های 8 ، 9 و 27 به عرضه ی کالاهای سی و یک استان کشور می‌پردازد ، این نمایشگاه شامل 305 غرفه ی 12 متری است که برای 90 تا از این غرفه ها از غرفه داران به ازاء شش روز نمایشگاه مبلغ 762 هزار تومان دریافت میشود ، ثبت نام برای تخصیص غرفه ها به غرفه داران بصورت الکترونیک انجام شده است.

وی افزود : امسال به هیچ نهاد و ارگان ، سازمان ، بانک و یا کمیته ی امداد و بهزیستی غرفه ی رایگان اختصاص نداده ایم ، حتی یکی از بانک ها که مبلغ قابل توجهی جهت جوایز و هدایا پرداخت نموده بود نیز از این قاعده مستثنی نبوده است ، این سیاست باعث ایجاد فضایی برای ارتباط مستقیم تولید کنندگان با صادر کنندگان است.

مدیر کل دفتر صادرات صنایع دستی در ادامه گفت: شکل جدید نمایشگاه امسال با استقبال بی نظیری مواجه شد به نحوی که امکان پاسخگویی به حجم درخواست هنرمندان و صنعتگران برای غرفه ها را نداشتیم ، تخصیص مبلغ فوق باعث افزایش درآمد و توسعه صنعتگران و صنایع دستی و ایجاد رقابت سالم خواهد شد .

وی به رویکرد جدید تبلیغات در نمایشگاه امسال اشاره کرد و افزود : با نامه نگاری های متفاوت که با وزارتخانه ها ، اتاق های بازرگانی ، بانک ها ،  مناطق آزاد ، تاجران خارج از ایران ، شورای عالی ایرانیان و ... انجام داده ایم ، نهایت تلاش خود را برای استفاده از پتانسیل های ممکن بکار برده ایم ، حتی با پزشکان و جراحان که در کنار انجام کنگره های خود بحث یادبودها را دارند رایزنی کرده ایم تا از تولیدات صنایع دستی کشور برای این مقاصد بهره گیرند .

محمودیان نمایشگاه صنایع دستی را بزرگترین رخداد سالانه صنایع دستی خطاب کرد و گفت : تبلیغات در سطح شهر آغاز شده است و امسال بحث فروش سیار در اتوبوس ها که قبلا در استان مرکزی موفقیت امیز انجام گرفته بود در کنار بازارچه ها و غرفه های صنایع دستی برای استفاده ی هرچه بیشتر از امکانات و پتانسیل ها به کار میبریم ، همچنین در نمایشگاه کلینیک مشاوره در زمینه ی بازریابی ، صادرات ، بازار سازی ، فروش و ... دایر میباشد که به صورت رایگان به کسانیکه مایل باشند خدمات میرساند .

وی افزود : در راستای کیفی سازی و بهبود کالاها کمیته ی فنی از فردا در نمایشگاه دایر میباشد ، علاوه بر آن امسال از هنرمندان و کارشناسان خارج از سازمان دعوت کرده ایم تا بر کمیت و کیفیت نمایشگاه ناظر باشند تا با نگاهی فراتر به عملکرد خود نظارت کنیم .

مدیر کل دفتر صادرات صنایع دستی با اشاره به کشورهایی که امسال میهمان نمایشگاه هستند ادامه داد : امسال به کشورهای  لبنان ، جمهوری آذربایجان ، هند ، کویت ، الجزایر ، ترکیه ، تاجیکستان و ... در نمایشگاه صنایع دستی غرفه اختصاص داده شده است و با وجود زمان اندک و بودجه ی محدود سربلند هستیم که با رویکرد افزایش فروش در کنار فرهنگ به نمایشگاه امسال پرداخته ایم و تمام زوایای این نمایشگاه از اعداد و ارقام ، بودجه و ... کاملا روشن ، شفاف و واضح است و این روند شفاف سازی تا انتهای نمایشگاه باقی خواهد بود .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.