رئیس سازمان میراث فرهنگی در نشست خبری مطرح کرد:

برخورد با تخلفات آژانس‌های توریستی/خدمات 500 هزار نوروز بان بی نوروز / ارائه‌ی پرونده‌ مفسده اقتصادی به سازمان بازرسی

«مسعود سلطانی فر» در نشست خبری سازمان میراث فرهنگی از برخورد با آژانس‌های مسافرتی متخلف خبر داد.

به  گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، در نشست خبری که امروز صبح در محل این سازمان برگزار شد با اشاره به دو کشوری که در ایام نوروز میزبان ایرانیان است، گفت: فصل ازدحام سفر از ایران به این کشورها فصل پر ازدحام مسافران این کشورها نیست ولی  افزایش بی دلیل خدمات رفاهی بدون ارتقای این خدمات باعث بالارفتن هزینه‌ها می‌شود. 

وی در خصوص برخورد با آژانس‌های  مختلف که هزینه‌های زیادی را برای سفر و خدمات دریافت می‌کنند بیان کرد: به نکته خوبی اشاره شده است مسلما تخلفات ا ین تورها با برخورد ما مواجه خواهد شد چون خدمات رفاهی با هزینه‌ها هماهنگی ندارد.  

وی در خصوص خدمات برای مسافران بیان کرد: 500 هزار نفر تمام ایام نوروز خود را در راه خدمت به مسافران نوروزی سپری می‌کنندکه من نام آنها را نوروز بانان بی نوروز می‌گذارم. 

سلطانی فر با تشکر از اصحاب رسانه بخاطر همکاری در پوشش خبری اخبار مربوط به میراث فرهنگی بیان کرد: سال 93 از لحاظ مختلفی سال سختی بود چون با نا بسامانیهای متعددی مواجه بودیم و در حوزه برنامه‌یزی و رسیدگی به اهداف سازمان با وجود محدودیت منابع و امکانات سعی کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم اگرچه با حوزه های مختلف این سازمان و اهداف عالی فاصله داریم اما قدمهای اولیه در ایجاد زیر ساختها و زیر بناها و ایجاد همگرایی و هماهنگی بین بخشهای از هم گیسخته‌ی این سازمان برداشتیم. 

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای میراث فرهنگی بیان کرد: با تلاش همکارانم در تهران و شهرستانها و با وجود مشکلات عدیده توانستیم در بحث بناها و مناطق و اماکن تاریخی به دستاوردهای خوبی برسیم. 

سلطانی فر با اشاره به استرداد 349 قلم اشیای تاریخی که مربوط به منطقه خردین بوده است بیان کرد: این اشیا 35 سال در توقیف موزه بلژیک بود که ما با منازعات فراوان در دادگاههای بین المللی توانستیم آنها را بازگردانیم نکته‌ای که تا بحال اطلاع رسانی نشده بود این بود که زمانی که حکم نهایی را گرفتیم و تصمیم بازگشت اشیا را داشتیم مدعیان حقوقی اروپایی اقداماتی علیه این استراد انجام دادند و اگر وقفه 48 ساعته در بازکشت انجام می‌شود چه بسا این اشیا به شکل توقیف با قی می‌ماند. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی در  ادامه اظهار داشت: ثبت جهانی شهر سوخته در اجلاسی که به میزبانی قطر بود و مربوط به سازمان یونسکو انجام شد و همچنین ثبت جهانی پرونده نوروز که یکی از دستانوردهای مهم در زمینه میراث فرهنگی کشورمان بود. 

وی با اشاره به بحث تشکیل هیئت امنای مناطق تاریخی عنوان کرد: برای 7 پایگاه جهانی توانستیم هیئت امنا تشکیل دهیم که با توجه به انرژی و ظرفیت اماکن و مناطق تاریخی تشکیل هیئت امنا لازم و ضروری بود تا بحال 8 هیئت  امنا در این زمینه تشکیل شده است. 

وی با اشاره به بهره برداری موزه بزرگ خراسان بیان کرد‌: این پروژه در  حالت طبیعی تا سال 95 به طول می‌انجامید اما توانستیم آن را در فرصت کوتاهتر به نتیجه برسانیم. 

وی با اشاره به بازسازی طبقه دوم موزه ملی ایران اظهار داشت: طبقه دوم موزه ملی حدود 15 سال بطور متروکه در آمده بود ولی با بازسازی طبقه دوم این بنا که ظرف 5-4 روز آینده به بهره برداری خواهد رسید می‌توانیم در ایام نوروز پذیرای بازدید کنندگان باشیم. 

موزه دوره اسلامی هم تا هفته میراث فرهنگی یعنی 28 اردیبهشت مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و پژوهشگران و باستان‌شناسان می‌توانند از آن دیدن کنند طبقه زیرین موزه ملی ایران نیز که تاکنون به عنوان انباری استفاده می‌شده در حال تکمیل و بازسازی و انشاا... با بازسازی این محیط ظرفیت بازدیدگان را تا 4 برابر افزایش خواهیم داد. 

سلطانی فر با اشاره به موزه‌های اولویت دار میراث فرهنگی اشاره کرد: موزه یزد ، موزه شیراز، کرمانشاه تا دو سال  آینده به بره برداری خواهد رسید موزه اهواز نیز که  با استانداری این استان در حال مذاکره هستیم تا پایان سال آینده آماده خواهد بود همچنین پرونده خیابان لوت پرونده بادگیرها و پرونده قنات برای ثبت جهانی تکمیل و ارسال شده است. 

وی با بیان اینکه فعالیت شوراهای فرهنگی از حالت تعلیق درآمده است گفت: سالها بود که این شوراها فعالیت نداشته‌اند اما فعالیت آنها از امسال آغاز شده است و عملکرد خوبی داشته‌اند در این شوراها کارگاه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تکمیل مجموعه پنلوپه بیان کرد: مجموعه پنلوپه شامل 4 جز بوده که 3 جز آن در ایتالیا و 1 جز در ایران است که قرار است جزی که در ایران است به ایتالیا ارسال شود و پس از نمایش عمومی همراه 3 جز دیگر به ایران بازگردانده شود. 

سلطانی‌فر با اشاره به افزایش یگان حفاظت از میراث فرهنگی بیان کرد: پیگیری‌ها برای افزایش یگان حفاظت ادامه دارد و اگر بخواهیم این افزایش انجام گیرد باید انجمن‌ها را که در قانون برای حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی موظف به انجام وظیفه هستند گسترش دهیم. 

وی درخصوص صنایع دستی بیان کرد:قرار است به بخش صنایع دستی 90 میلیارد تومان بودجه اختصاص یابد و با استفاده از این تسهیلات کارگاه‌های صنایع دستی را که تعطیل یا در معرض تعطیل بودند راه اندازی می‌کنیم در بحث صادرات صنایع دستی با ر شد قابل توجه 50 درصدی مواجهیم اما ظرفیت کشور بالاتر از این مقدار است که ما به آن می‌پردازیم. 

سلطانی‌فر در ادامه اظهار داشت: در 7 نمایشگاه بین‌آلمللی در سال 93 شرکت کرده‌ایم که انشاءالله در سال آینده به 12 نمایشگاه خواهیم رسید. 

چالش عمده ما در صنایع دستی بحث بازرگانی و فروش بوده است که در 7 استان با راه اندازی خانه‌های صنایع دستی توانمندی را به 20 تا 25 مورد افزایش می‌دهیم. 

وی با بیان اینکه سیستم اتوماسیون مکاتبات اداری در سازمان میراث فرهنگی راه اندازی شده است گفت: راه اندازی این سیستم برای چابک سازی و سرعت انجام مکاتبات اداری منظور شده است در چند ماه اول تعداد زیادی از پرسنل را آموزش داده‌ایم و تا حدود زیادی آثار راه اندازی آن را مشاهده کرده‌ایم. در زمینه ساماندهی نیروی انسانی نیز به چالش بزرگ سازمان میراث فرهنگی بود با برقراری تعادل در بخش نیروی انسانی مشکل را تا حدود زیادی برطرف کردیم. 

سلطانی‌فر عنوان کرد: کاخ موزه نیاوران، گلستان و سعدآباد در تهران و همچنین مسجد جامع و حمام فین کاشان به بلیت الکترونیکی مجهز شدند که بزودی این بحث در تمام اماکن میراث فرهنگی گسترش می‌یابد. 

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌های بخش گردشگری گفت: اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است که یکی از آنها راه اندازی فاز اول پرتال جامع گردشگری است که طی ماه‌های آینده با محتوای بهتر و کاملتر ارائه خواهد شد. 

وی افزود: در بحث گردشگری هم در 7 نمایشگاه بین‌المللی شرکت داشته‌ایم که مهمترین آنها برلین و اسپانیا بوده‌اند. در برلین فضایی که به ایران تعلق داشت 8 برابر سال گذشته بود و در نهایت قرفه ایران جزء 10 قرفه برتر نمایشگاه شد. 

وی با اشاره به تصویب دستورالعمل حفظ امنیت گردشگری بیان کرد: با تصویب این آیین نامه امنیت گردشگران خارجی در ایران به خوبی تأمین می‌شود و با طرح ساماندهی خانه مسافر در سال آینده خدمات بهتری در این زمینه انجام خواهد شد. 

سلطانی‌فر با اشاره به تکمیل و راه اندازی هتل‌ها و تأسیسات گردشگری گفت: تاکنون 165 پروژه به سیستم بانکی معرفی شده است و برای تأسیس هتل‌ها بودجه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که 1146 میلیارد تومان مجموع بودجه است. شرکتی به نام توسعه گردشگری در سال 93 با پرونده‌ای که پیش روی ما گذاشته بود بیشترین وقت ما را به خود اختصاص داد. این شرکت توسعه گردشگری مالک 73 درصد هتل‌های گروه لاله است و ما در این مورد در 2 پرونده بخصوص منازعات حقوقی سنگینی داشتیم. 

وی افزود: یکی از این منازعات باعث شد حکم 138 میلیارد تومانی علیه سازمان میراث فرهنگی صادر شود. ما در سال 93 در دو جبهه مختلف  توانستیم یک حکم به نفع سازمان میراث فرهنگی و دولت بگیریم و قیمت شرکت توسعه گردشگری که قبلا ادعا می‌شد نصف میزان بدهی است مشخص شد که دو برابر این میزان بوده و از واگذاری این شرکت جلوگیری کردیم. من این پرونده را به عنوان یک پرونده مفسده اقتصادی به سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات اداری، بازرسی بیت مقام معظم رهبری و کمیسیون اصل 90 مجلس ارائه کردیم و در این مورد تمام مراجع قضایی و سیاسی کشور درگیر هستند که با حفظ حقوق دولت و ملت بوده است. 

سلطانی فر در خصوص پرنده الواح هخامنشی و اشیای چغامیش بیان کرد: رسیدگی به این پرونده‌ها بسیار زمان بر و پر هزینه بوده است اشیا چغامیش تا پایان سال 94 به کشور باز می‌گردد ولی الواح هخامنشی چون بحث پیچیده تری دارد با پیگیری‌های مداوم ما به نتیجه خواهند رسید ولی زمانبر است. 

وی در خصوص بدهی سازمان میراث فرهنگی به سازمان حج و زیارت گفت: اخیرا با قاضی عسگر و اوحدی مدیران سازمان حج و زیارت مذاکرات خوبی داشتیم که در زمینه گسترش گردشگری بوده است که امیدواریم همکاری ها در زمینه گردشگری مذهبی نتیجه خوبی داشته باشد. در خصوص مبلغ بدهی سازمان میراث فرهنگی به حج و زیارت باید بگویم که سازمان آمادگی پرداخت بدهی را دارد و این بدهی مربوط به یک سال است البته در جلسه ای که با مدیران سازمان حج و زیارت داشتیم به موضوع بدهی اشاره‌ای نشد. 

وی با اشاره به طرح "توریست کارت ملی" بیان کرد: این کارت برای گردشگران خارجی در نظر گرفته شده است که از 20 فروردین صادر خواهد شد و به این شکل خواهد بود که ارز از گردشگر دریافت می‌شود و با تبدیل به ریال در کارت وارد می‌شود تا توریست بتواند کارهای خود را انجام دهد؛ یک کارت داخلی هم برای گردشگران داخلی در نظر گرفته شده که نقدی نیست و به صورت اعتباری خواهد بود. این کارت به کارمندان اداری دولت و بخش خصوصی داده می‌شود تا 5 برابر حقوق ماهیانه آنها گردش مالی خواهد داشت که بین 6 ماه تا 1 سال می‌توانند آن را به طور قسطی پرداخت نمایند. 

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تقویت درآمدهای غیر نفتی  گفت: رویکرد خوبی که در این زمینه وجود دارد و فرموده‌های رهبر برای تقویت بخش‌های غیر متکی به نفت را در نظر خواهیم داشت با سرلوحه قرار دادن بیانات رهبر و تاکیدات رئیس جمهور در زمینه گردشگری باید این بخش را تقویت کنیم و مشکلات را به نقاط قوت تبدیل کنیم. 

سلطانی‌فر در خصوص لغو روادید ایرانیان از طرف کشورهای خارجی گفت وزارت امور خارجه به عنوان متولی اصلی تنظیم روابط کشور مصلحت نمی‌داند که لغو روادید را به صورت یکطرفه داشته باشیم، مسافران کشورهای دیگر برای سفر به ایران مشکل روادید ندارند اما مردم ما باید در صف‌های طولانی چند روز منتظر مجوز باشند. ضمن اینکه تحریم‌های ناعادلانه و غیر قانونی علیه کشور ما موسسات را در انجام وظیفه با محدودیت کرده است. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر دریافت بودجه هتل استیناف گفت: تا امروز از بودجه مصوبه 50 میلیاردی 35 میلیارد توسط این پروژه دریافت شده است و 15 میلیارد ان طی روزهای اخیر با تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی تصویب خواهد شد.

خبرنگار ایسنا بیان کرد که امیری مدیر پروژه استیناف در گفتگو با خبرگزاری ایسنا منکر دریافت پول شده است و به دستور سلطانی فر ارتباط تلفنی با امیری برقرار شد و برای اطلاع خبرنگاران تلفن روی بلندگو قرار گرفت امیری در پاسخ به سلطانی فر بیان کرد 35 میلیارد از 50میلیارد دریافت شده است. 

وی در خصوص سوال خبرنگاری مبنی بر دفن شهدا در میدان نقش جهان اصفهان خاطرنشان کرد: اماکن مختلف فرهنگی و تاریخی که ثبت ملی و جهانی شده باشند با محدویت‌هایی مواجه هستند و چگونگی بهره برداری از آنها با نظر مقام معظم رهبری خواهد بود، ما باید ملاحظات جهانی و داخلی را در نظر بگیریم. 

وی در پایان با اشاره به همکاری کنسولگری ایران در کشورهای اروپایی گفت: با وجود محدودیت ‌ها سرعت صدور روادید برای ایرانیان بالا بوده است. 

طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی با اشاره به رفع مشکلات در زمینه ایران شناسی در کشورهای دیگر گفت مسلما با قطع ارتباط در سالهای متمادی کرسی‌ها مختلف از دست رفته است اما سازمان میراث فرهنگی در صدد بدست آوردن از دست رفته‌هایش است که یکی از آنها جشن عید نوروز در یونسکو است که با هماهنگی‌های انجام شده در 27 فروردین در سازمان یونسکو برگزار می‌شود. 


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار