«محسن رنجبر» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تبلیغات مهم‌ترین ابزار موفقیت در صنعت گردشگری است

مدیر کل مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: رشد و توسعه‌ی اقتصادی جامعه در ایران با بیشترین آثار فرهنگی، مذهبی و گردشگری منبع بالقوه‌ای در رشد اقتصادی کشور است.

محسن رنجبر، مدیر کل مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران پیرامون نقش میراث فرهنگی در جذب توریست گفت: امروزه گردشگری فراتر از یک صنعت، راهکاری برای توزیع عادلانه اقتصاد در سطح جامعه است، منابع مالی به دست آمده از محل گردشگری می‌تواند در کل منطقه تقسیم و موجب رونق اقتصادی کل کشور گردد. توریست صنعتی خدماتی و انسان محور است، لذا ارائه خدمات مناسب در کنار تبلیغات در رشد صنعت توریست تأثیر زیادی دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که هر توریست مبلّغی برای گردشگران دیگر است، آموزش افرادی که در بخش‌های مختلف خدمات رسانی می‌کنند بسیار مهم است، از معرفی جاذبه‌های توریستی تا بخش‌های حمل و نقل، رستوران‌ها، اماکن فرهنگی، اقامتگاه‌ها تا سایر مراکز مرتبط باید افراد آموزش دیده و مناسب به کار گذارده شوند.

وی در خصوص نحوه‌ی تبلیغات جاذبه‌های توریستی عنوان کرد: تبلیغات مهمترین ابزار موفقیت در دنیا به ویژه در گردشگری است، تبلیغات که مبتنی بر ارزش‌ها و به نحو صحیح انجام گیرد تا در دراز مدت تأثیر خود را بر رشد صنعت توریست بگذارد.

در یک عبارت می‌توان گفت تبلیغات هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری بنیادی و بلند مدت است. از آنجایی که هر توریست قبل از انتخاب و ورود به یک کشور مطالعه‌ای در مورد جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، میراث ملموس و غیر ملموس آن کشور انجام می‌دهد، بنابر این معرفی و تبلیغ مناسب در ترغیب توریست نقش مهمی دارد.

رنجبر در ادامه در خصوص نحوه تبلیغات اظهار داشت: در سطح کلان با تکیه بر سیاست‌های داخلی و خارجی، تولید اقتصادی نقش زیادی دارد، لذا معرفی جاذبه‌های کشور موجب افزایش گردشگر و تولید اقتصادی بیشتر می‌شود. باید در تبلیغات از سلیقه‌گرایی بپرهیزیم، روش‌های نوین و بدیع، گویا و رسا به صورت مکتوب و غیر مکتوب حتی در دنیای مجازی بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: بنابر این تلاش در زمینه‌ی بازاریابی و تبلیغات از تولید و فروش نقش بیشتری در اقتصاد دارد، کشوری که در عرصه گردشگری، توسعه یافته و درک صحیحی از نیاز مخاطب دارد در اغنا بخشیدن به صنعت توریست موفق‌تر است. میراث فرهنگی هر کشور شامل بوم‌شناسی فرهنگی، گردشگری میراث، موزه‌ها، محوطه‌های مذهبی و میراث ناملموس است که در واقع آداب و رسوم و شیوه زندگی است. کشور ایران تاکنون هفده اثر ثبت شده در فهرست یونسکو دارد که بایستی در کنار حفظ و نگهداری آنها، تلاش بیشتری برای معرفی آنها صورت گیرد.

وی در مقایسه کشور ما با سایر کشورها در زمینه‌ی آثار فرهنگی- گردشگری ادامه داد: ایران جزو پنج کشور اول جهان از جهت تنوع جاذبه‌های گردشگری است، دارای یک میلیون سایت فرهنگی، هفده اثر ثبت شده در فهرست یونسکو، 302 جاذبه‌ی زیست محیطی و همچنین عضو پروژه جاده ابریشم است.
در صنعت توریست از نظر جایگاه درآمد هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم و امیدواریم که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال 1404 به رقم 20 میلیون نفر توریست در سال نزدیک شویم.

وی ادامه داد: اما در مقایسه با کشورهای خاورمیانه در رتبه چهارم گردشگری هستیم، در حالی که بیشترین جاذبه‌های میراث فرهنگی از آن ماست، از نظر تعداد توریست برآوردی که برای سال 1392 داشتیم رقم 7 میلیون نفر بوده، در صورتی که آمار رقم 4 میلیون و 800 هزار نفر را نشان می‌دهد و این رقم در کشو ترکیه 37 میلیون و 700 هزار نفر بوده است.

وی تصریح کرد: توسعه گردشگری در جامعه باعث خودباوری در منطقه می‌شود و در شکل‌گیری و هویت جامعه نقش مهمی دارد، رابطه‌ی معنوی، فرهنگی که بین جامعه‌ی میهمان و میزبان ایجاد می‌شود در سراسر دنیا انعکاس یافته و تصویری از کشور میهمان ایجاد می کند که می‌تواند در رشد صنعت توریستی تأثیر‌گذار باشد.

وی پیرامون اقدامات انجام شده در حوزه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: از آنجایی که آموزش در همه‌ی عرصه‌ها نقش تعیین کننده ای دارد لذا دو کارگاه آموزشی ویژه کارکنان ستادی در حوزه معاونت گردشگری و دوره‌های توانمند سازی در 31 استان به طور همزمان از اواخر بهمن ماه به مدت 18 روز به نیروهایی که به نوعی با گردشگری ارتباط دارند، آموزش می‌دهد.

همچنین طرح‌هایی با عناوین ساماندهی خانه مسافر، اقامتگاه بوم‌گردی برای خدمات با کیفیت، کارگاه تسهیل روادید گردشگری، تفاهم نامه‌ی فعالیت و آموزش مجازی گردشگری، تورهای آشنایی با گردشگری، آیین نامه‌های طرح  گردشگری دریایی، تدوین و تصویب طرح امنیت گردشگران خارجی، همایش‌های مختلف با رویکرد فرهنگ‌سازی و توسعه‌ گردشگری و ...، در راستای اغنای میراث فرهنگی و گردشگری در دست اقدام است.

وی در پایان با تأکید بر تبلیغات مناسب اظهار داشت: تکیه بر معرفی مناسب و به دور از سلیقه‌گرایی همچنین نگهداری و توسعه میراث فرهنگی و گردشگری در کنار سایر اقدامات نقش مهمی در توسعه صنعت توریست دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار