یک استاد دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

الگو برداری از معماری غربی تناسبی با شرایط کشور ما ندارد/ معماری بومی نداریم

سیدمهدی درهمی گفت: در کشور ما راهبرد معماری وجود ندارد یعنی ما معماری بومی نداریم.

سید مهدی درهمی، کارشناس مسائل شهر سازی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران با اشاره به فقدان راهبرد معماری بومی در کشور گفت: در کشور ما الگو برداری از معماری وارداتی غربی تناسبی با شرایط دما و جغرافیایی کشور ندارد. 

وی افزود: در معماری غربی خانه‌ها با پنجره‌های بزرگ و تعداد زیاد طراحی می‌شوند در حالیکه ما زمستان سرد و تابستان گرم داریم و این نوع طراحی با شرایط دمایی فصول سال هماهنگی ندارد. 

وی ادامه داد: چون ما فاقد راهبرد معماری در کشور هستیم و بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب که بارها فرموده‌اند معماری ما بومی نیست باید بگویم که نه معماری از سالهای گذشته داریم نه در سالهای اخیر توانسته‌ایم آن را ایجاد کنیم. 

درهمی با بیان اینکه موضوع مورد بحث فقدان استراتژی معماری در کشور مطرح است عنوان کرد: این کاستی باید برطرف شود بررسی شو دکه ما چگونه به یک طرح و محصول مناسب در معماری کشور برسیم و چگونه آن را نهادینه کنیم. 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: نمونه برداری‌های غلط و ناقص از معماری غرب داشته‌ایم و باید به این نتیجه برسیم که چگونه معماری بومی خودمان را در جامعه نفوذ دهیم. البته می‌توان به شکل نظام و قانونمند در طراحی ساختمان‌ها در جامعه این طرح را بکار برد و چون از طریق نظام‌های مهندسی و قانونی است در جامعه اجرا و کاربردی شود. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: کشور ما دارای معماری بوده است اما به محض مواجهه با مدرنیزه شدن طراحی معماری شهری ما الگو‌های خود را رها کرده و به الگوهای ارداتی غرب چسبیده‌ایم. بحث این است که چگونه پاسداشت از معماری متناسب با شرایط کشورمان را ایجاد کنیم که همیشه کاربرد داشته باشد و دیگر با آمدن طرح‌های جدید غربی به آن سو کشیده نشویم. 

وی سه گام را برای رسیدن به این موضوع مهم مطرح کرد و گفت: 1. تدوین راهبردهای بومی و ملاحظه نیازهای فرهنگی علمی و اجتماعی، 2. طراحی استراتژی نفوذ از طریق اعمال قوانین معماری و شورای شهر سازی ونظام مهندسی و گام سوم فرهنگ سازی برای استقرار این موضوع در جامعه نشان دادیم که مواجهه با معماری غربی ما را از خود بیخود می‌کند. 


انتهای پیام/ 

برچسب ها: معماری ، شهرسازی ، بومی ، محلی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار