مناظره خصوصی سازی با حضور مدیران عامل سابق سرخابی ها

"مخالف و موافق" هردو به توافق و تفاهم رسیدند

امروز واعظ آشتیانی مدیرعامل سابق استقلال و عباس انصاری فر همتای پرسپولیس اش با حضور در محل باشگاه خبرنگاران خصوصی سازی را کنکاش و نقطه نظراتشان را بیان کردند.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران آنچه که انتظار از این مناظره با حضور یک مخالف یعنی واعظ آشتیانی وانصاری فرد به عنوان موافق واگذاری می رفت در طول مسیر گفتگو تغییر یافت واز نگاه ما در اواسط راه به یک مفاهمه تبدیل شد و این می تواند معانی زیادی داشته باشد.

به هر حال کدام باور و ایده توانست در این موضوع غالب شود تا موافق هم چرخش 180 درجه ای به سمت مخالف داشته باشد پس از خواندن متن کامل متوجه خواهید شد.

*عده‌ای بر این باور هستند که زمان خصوصی‌سازی سرخابی‌ها فرا رسیده اما گروهی معتقدند هنوز باید سرخابی‌ها دولتی اداره شوند نظر شما چیست؟

واعظ آشتیانی:
باید عنوان کنم که باید از منظر مدیریتی به این بحث نگاه کنیم. من علاقه‌ای ندارم به من بگویند که در ورزش هستم به واژه دکتر که بکار گرفته شد چندان راضی نبودم من در مقطعی شرایطی به وجود آمد و در عرصه ورزش فعالیت کردم امیدوارم که بحث خصوصی‌سازی مفید و موثر باشد.

انصاری‌فر:
من از اینکه به این مناظره دعوت شده‌ام خوشحالم و امیدوارم که نکته نظراتی که در این خصوص یعنی واگذاری سرخابی ها اعلام می‌کنیم مفید بوده باشد.

*با توجه به این که فرایند خصوصی‌سازی موجبات اصلاحات اقتصادی خواهد شد و اینکه باری از روی دوش دولت برداشته می‌شود شما بفرمایید که آیا این زمان زمان مناسبی برای واگذاری بوده است یا نه؟

انصاری‌فر:
بحث خصوصی‌سازی و اینکه واگذاری به بخش خصوصی‌ در دنیا کاملا موسوم و متداول بوده است و همیشه یک سری کشورها الگو بوده‌اند ولی این کشورها با ارائه برنامه خوب مدرن و مفصل خصوصی‌‌سازی را به بهترین شیوه انجام داده‌اند اما مهم اینکه خصوصی‌سازی در این مقطع به چه چیزی بوده و آیا در این مقطع خوب بوده باید عنوان کنم متاسفانه در مبحث خصوصی‌سازی بحث سیاسی مطرح شد به این منظور مجلس را در این امر دخالت دادند این کار در زمان حضورم در پرسپولیس و راه‌آهن نیز بوده اما چون برنامه‌ و هدفی نداشته تحقق نیافت. من به آقایان گفتم مشکل شما این بوده که فاقد برنامه هستید زیرا شناختی از پرسپولیس استقلال و تیم‌های دیگر نداشته و ندارند و حرف زیاد بوده ولی عمل کم و ناچیز. همیشه مدیری که سرکار آمده شناختی نداشته و گفته تیم با 40 میلیون هوادار در حالی که 5 هزار هوادار به استادیوم می‌آمد. مبحث دیگر بحث کیفیت فوتبال بوده. عدم ارتباط مابین هوادار و باشگاه از دیگر مشکلات بوده و تا این وضع ادامه یابد خصوصی‌سازی معنایی ندارد و به نظر من 3 سال باید در این تیم هزینه صورت گیرد، شرایط ساختاری را برقرار کنند و در مستطیل سبز نتیجه بگیرند تا تیم خصوصی شود. من موافق خصوصی‌سازی هستم اما به شرط فراهم کردن شرایط موجود. در غیر این صورت مخالف خصوصی‌سازی هستم. حرف می‌زنیم اما عملی در کار نیست عملیاتی نمی‌شود.

واعظ آشتیانی:
در پاسخ به این سوال شرایط خصوصی‌سازی مهیا هست یا نه باید عنوان کنم این نکته بسیار مهم بوده. مقام معظم رهبری نیز بر واگذاری به خصوصی‌سازی توجه فراوانی داشته است اما باید بستر فرهنگی برای واگذاری وجود داشته باشد. بدون به وجود آمدن بستر فرهنگی اتفاقی به وقوع نمی‌پیوندد. ما حتی در بحث کشاورزی، داد و ستد به یک گستردگی بزرگ فرهنگی نیاز داریم، زمانی آموزش و پرورش به صورت دولتی نبوده به شکل سنتی دنبال شده است. امروزه دنیا به سمت جلو حرکت کرده، فرهنگ‌ها متعالی شده، اشتغال بوجود آمده، تکنولوژی متحول شده اس.ت من اعلام می‌کنم ما نیازمند به بسترسازی هستیم کشوری که از صنعت و تولید داخلی حمایت نکند نمی‌تواند در ورزش موفق باشد. شما می‌دانید کشوری که در بخش تولید نتواند حامی داشته باشد چگونه می‌تواند اقتصاد ورزشی‌اش را تقویت کند. متاسفانه مشکل ما این بوده که با بحث کارشناسی بیگانه‌ایم. مدیر تیم‌های ما سلیقه‌ای است و هیچ هدفمندی خاصی ندارند ما باید ورزش همگانی را محقق سازیم، مشتریان ورزش همگانی را افزایش دهیم زیرا اگر در زیرساخت‌های ورزش‌های همگانی هزینه شود نشاط و توسعه افزایش می‌یابد ورزش همگانی بستر تفریح و نشاط را فراهم کرده و نیاز به دارو را کم کرده و کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد. باید از پیر جوان در این راستا استفاده شود و زمانی این بستر فراهم شد سلامتی و تندرستی بوجود آمده و کاهش عوارض ناشی از بی‌میلی و بی‌رغبتی بوجود  آمده و پول به سمت ورزش جریان می‌یابد. به نظرمن کشوری که از صنعت و تولیدات داخلی خود حمایت و پشتوانه نداشته باشد و به ورزش همگانی توجه نکند و اگر بخواهد در راه خصوصی‌سازی گام بردارد به بیراهه کشیده می‌شود و به ناکجا‌آباد خواهد رفت. به نظر من دولت باید از صنعت و تولید حمایت کند. شما ببنید که باشگاه‌های معتبر دنیا چه کسی و چه شرکتی از آنها حمایت می‌کند اگر می‌خواهیم خصوصی سازی کنیم باید بستر و شرایط را فراهم کنیم اسپانسری که با التماس حامی شود این کجایش درآمدزایی است.

*شما آیا موافق نحوه واگذاری سرخابی‌هستید و آیا موافق قانون نحوه واگذاری هستید؟

انصاری‌فر:
شما ببنید فلسفه ورزش تقویت بنیه دفاعی کشور بوده و اکنون نیز همان نقش اجرا می‌شود اما متاسفانه در کشور ما در راستای تقویت بنیه دفاعی گامی برداشته نمی‌شود بازیکن وقتی وارد پرسپولیس یا استقلال می‌شود فسادها آغاز می‌شود. شما ژاپن یا ترکیه را نگاه کنید چه کسی از آنها حمایت کرد پرداختن به ورزش باعث گردید ترقی و پیشرفت داشته باشد ما باید برنامه‌ای در جهت تامین هزینه‌ها داشته باشیم ما تیم را از اسمی به حقوقی تبدیل کردیم. بنده از همان اول به فکر خصوصی‌سازی بودم و برنامه‌ریزی باید اصولی باشد اینکه ما به دنبال کمک‌های مردمی باشیم. این که درآمدزایی نمی‌شود آیتم‌های مهمی وجود دارد که می‌توان به تبلیغات حامیان مالی لباس و هوادار اشاره نمود ما در کشورمان متاسفانه فقط از یک یا 2 آیتم استفاده می‌کنیم. ما باید به دنبال فرهنگسازی باشیم. اگر در 4 ماه آیتم برنامه داشته باشیم پول درمی‌آوریم ما بر اساس برنامه دراز مدت می‌توانیم هزینه کنیم.

واعظ آشتیانی:
زمانی که برنامه‌ای برای تولید نداشته باشیم به هیچ وجه ترقی در ورزش امکان پذیر نیست آقایان فکر نکنید خصوصی‌سازی به سادگی هر چه تمامتر است. به هیچ وجه خصوصی سازی ساده نیست که آقایان نماینده مجلس و دولت آن را ساده تصور می‌کنند. باید عنوان کنم که خصوصی سازی خم رنگ رزی نیست ما باید یک برنامه 5 ساله داشته باشیم که ترقی ورزش را شاهد باشیم. باید عنوان کنم که فرهنگ سازی کوتاه مدت نیست نکته معترضه‌ای وجود دارد و اینکه باید جوانح اولیه و نیازهای نخستین در جامعه مرتفع شود و باید احترام متقابل بین همه وجود داشته باشد و حتی ما از رختخواب بر می‌خیزیم و حق همدیگر را تضعیع می‌کنیم نمی‌توان انتظار خصوصی سازی نیاز داشت بحث فرهنگی زمان بر بوده و نیاز به گذشت زمان دارد.

*آیا توجیح دارد؟!

واعظ آشیانی:
به نظر من واگذاری سرخابی‌ها هیچ گونه توجیح اقتصادی ندارد و نمی‌توان هیچ برداشت اقتصادی را برای این 2 تیم در نظر گرفت و مطمئن باشید خریدار‌انی که سرخابی‌ها را خریداری می‌کنند بعد از یک سال پشیمان می‌شوند و تیم را تحویل می دهند. ما باید برای خصوصی سازی برنامه حمایت از تولید داخلی کشور را اجراء و عملی کنیم همچنین اینکه بیاییم از هوادار پولی بابت کمک مردمی دریافت کنیم این به هیچ وجه درآمد‌زایی نیست شما دورتموند و بایرن مونیخ را می بینید زمانی به مشکل مالی بر می‌خورد با ارائه خدمات به هواداران از آنها می‌خواهند با تخفیف بلیط بازی‌ها را خریداری کنند و به این دلیل مشکل بحران مالی باشگاه حل می‌شود ولی در کشور ما از این خبرها نبوده و نیست. شما می‌دانید 500 میلیارد یورو کل گردش اقتصاد ورزش هست از این تیم 30 میلیارد یورو به فوتبال اختصاص یافته است در برخی کشورهای صاحب سبک اقتصاد ورزش پایدار‌ترین اقتصاد بوده و هیچ صدمه ندیده است باید عنوان کنم همه آیتم‌ها برنامه ریزی شده، نیروی انسانی کارآمد می‌تواند باعث ترقی ورزش یک کشور باشد. اگر بهترین برنامه وجود داشته باشد ولی نیروی آگاه نباشد به طور حتم موثر نخواهد بود اگر ورزش تقویت شود ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی تقویت خواهد شد.

*آیا مدیر عمدتا باید ورزشی باشد؟
 
واعظ آشیانی:
من باید عنوان کنم ورزش مال همه بوده و هست و مخالف برخی خط کشی‌ها هستم یعنی اینکه مجلس یا دولت نباید به بحش ورزش ورود کنند. این خط کشی‌ها و دیوار کشی‌ها بوده که ورزش مملکت را به بیراهه برده است. شواهدی در دست دارم که افراد و چهره‌های ورزشی، ورزش را به این روز انداخته‌اند. باید عنوان کنم هر کسی که در ورزش تخصصی ندارد و خوب نیست به کار گیری شود. متاسفانه عدم شناخت باعث شده که ورزش به این حال و روز بیفتد آقایان با واگذاری سرخابی‌ها خواهان پاک کردن صورت مسئله هستند شما می دانید سازمان‌ها، ارگان‌ها نهادهای هستند مشمول اصل 44 قانون اساسی هستند، اما مسئولان به این 2 باشگاه چسبیده‌اند. هیچ کسی نباید سرش را پایین بیندازد و وارد رشته‌ای که در آن تخصص ندارد گردد و نباید مدیرهای ما شخصی فکر کنند. 
 
انصاری‌فر:
به نظر من ما باید در هر سطح و رده مدیر داشته باشیم، اما در مبحث پرسپولیس و استقلال مهمترین عامل بحث مدیریت سطح شناخت مدیر‌ها است. مدیر خوب مدیری بوده که برای تیم درآمد‌زدایی کنند. خداوند نیز این تیم‌ها را دوست دارد چون مشتاقان زیادی دارد و دل هوادار‌ها برای موفقیت این تیم میتپد پس باید مدیری از جنس ورزش در راس امور باشد.

*با توجه به اینکه شما در چند مقطع مدیرعامل تیم بوده‌انید آیا بدهی داشته‌اید؟
 
واعظ آشتیانی:
متاسفانه در زمان مدیریت سابق تیم‌ها بدهی فراوانی گریبا‌نیگر باشگاه شد. بنده عنوان کنم وقتی مدیری 80 یا 100 میلیارد بدهی می‌آورد چرا کاری با وی انجام نمی‌دهند؟! دولت و مجلس و وزارت ورزش با این گونه بدهی ما به هراس افتاده‌اند و برای اینکه سرپوش روی بدهی‌ها بگذارند با توجه به سوء مدیریت‌های قبلی خواهان واگذاری این 2 باشگاه هستند. متاسفانه عدم نظارت وزارت ورزش و جوانان و سازمان تربیت بدنی سابق باعث شد که بدهی فراوانی متحمل سرخابی‌ها نشود. من باید عنوان کنم که از لیگ 84 تا 88 هیچ گونه بدهی به استقلال نداشته‌ام مدارک و اسنادش هم موجود بوده است. من حتی 5 میلیارد بدهی سنوات گذشته تیم را پرداخت کرده‌ام. در پایان سال 89- 88 سازمان منعقد بوده که 2 میلیارد و 700 میلیون پول به باشگاه پرداخت کند ولی شخص ریاست آن زمان پرداخت کرد در صورتی که اگر این اتفاق رخ می‌داد و پرداخت می‌کرد برای اولین بار تیم استقلال 200/1 میلیارد (یک میلیارد و 200 میلیون)سود می‌کرد اما این اتفاق رخ نداد بنده حتی برای تیم یک ریال از جیب خودم خرج نکرده‌ام چون ارزشش را نداشت.

انصاری‌فر:
ما درطول دوره مدیریتی تمامی تعهدات را پرداخت کرده بودیم و سودی کرده بودیم هیچ گونه بدهی نداشته باشیم.

*صحبت پایانی‌؟

واعظ آشتیانی:
به نظر من مناظره خوبی بوده و امیدوارم این مناظره‌ها به رونق فوتبال کمک کند و باعث ترقی و پیشرفت ورزش شود و برای اصحاب رسانه مفید باشد.

انصاری‌فر:
به نظر من مناظره خوبی بود و امیدوارم که خبرنگاران و اصحاب رسانه توانسته باشند از این جلسه مناظره استفاده کرده باشند.

اکبر باقری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار