رئيس کارگروه نظارت بر فرآورده‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح کد رهگيری تخم مرغ در سراسر کشور برای نظارت کامل بر فرآيند توليد و عرضه سالم و بهداشتی اين محصول خبر داد.

نظارت بر سلامت و بهداشت توليد و عرضه تخم مرغ با کد رهگيريبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، فضلي خاني اظهار داشت: در طرح شناسنامه دار کردن تخم مرغ ها تاريخ توليد و تاريخ مصرف درج مي شود و در طرح کد رهگيري اين امکان فراهم است که بتوانيم درصورتيکه محصول بي کيفيتي مشاهده شد آن را رد يابي کنيم و مشکلات احتمالي در شرايط توليد و عرضه برطرف شود.

وي از شهروندان خواست هنگام تهيه تخم مرغ حتما به کيفيت ظاهري آن هم توجه کنند و از شرايط توليد و تاريخ مصرف آن هم مطمئن باشند. 

دکتر فضلي خاني در گفتگو با رادیو اقتصاد تصريح کرد:  نظارت کامل بر همه مراحل داريم و کيفيت توليد صنعت تخم مرغ در مقايسه با سالهاي پيش بسيار خوب شده است و البته ممکن است در درج تاريخ توليد و مصرف تخم مرغ اشتباه سهوي صورت گيرد که بسيار نادر است و توليد کنندگان همراهي خوبي دارند.

وي همچنين از نظارت بر بهداشت نهاده هاي توليد تخم مرغ خبر داد و گفت: بر نهاده هاي توليد داخلي و  وارداتي نظارت داريم .

بنا بر برخي آمارها سالانه حدود 980 هزار تن تخم‌مرغ در کشور توليد مي‌شود.

بنابراين گزارش يک تخم مرغ کامل با داشتن حجم بالايي از مواد مغذي بسيار مهم و حياتي تنها 70 کالري انرژي دارد و بايد تخم مرغ را به صورت کامل خورد. 

انجمن قلب آمريکا تخم مرغ را در فهرست غذاهاي سالم زير يک دلار قرار داده و اين مساله نيز تخم مرغ را يک انتخاب بسيار ارزان کرده است. 

اگر مي خواهيد نيمرو، املت يا کوکو طبخ کنيد، زرده و سفيده  را مخلوط کنيد تا مواد مغذي حياتي آن حفظ شود ضمن اينکه چربي و کلسترول را در رژيم غذايي خود کاهش مي دهيد. اين شيوه به شما کمک مي کند که دستورالعمل روزي يک تخم مرغ را نيز رعايت کنيد. 

* چگونه مي توان يک تخم مرغ تازه و کهنه را از يکديگر تشخيص داد ؟
اگر يک تخم مرغ  تازه را در ظرف آبي وارد کنيم در ميان آب غرق مي شود در حاليکه يک تخم مرغ کهنه بر سطح آب شناور مي ماند.

* دليل شناور ماندن تخم مرغ کهنه بر سطح آب چيست ؟
دليل اين شناوري رشد کيسه هوايي تخم مرغ در اثر گذشت زمان و تبخير آب تخم مرغ از آن است.

* چرا گاهي اوقات تخم مرغ به سختي پوست کنده مي شود ؟ 
اين خود دليلي بر تازگي تخم مرغ است ، اگر اين تخم مرغها را به مدت يک هفته تا ده روز در يخچال نگهداري کنيد بعد از پختن معمولاً راحت تر پوست کنده مي شوند.

* چرا بعضي از تخم مرغ هاي پخته داراي يک حلقه سبزرنگ به دور زرده خود است؟
علت تشکيل اين حلقه ، ترکيب آهن و گوگرد موجود در تخم مرغ در هنگام پخت است.

* آيا تخم مرغ هاي داراي اين حلقه هاي سبزرنگ را مي توان مصرف کرد ؟
بلي، زيرا اين حلقه ها دليلي بر خرابي تخم مرغ نيست و اثري بر ارزش غذايي آن ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار