با تصویب آیین‌نامه جدید مالیاتی هیئت وزیران به زودی شاهد تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی، آموزشی و پزشکی از طریق تعیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی خواهیم بود.

یکی از  دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش مالیات شفاف سازی درآمد های مالیاتی است به طوری که این اقدام باعث افزایش فرهنگ سازی در اخذ درآمدهای مالیاتی در کشور شده است.

در گذشته پرداخت مالیات برای بسیاری از مودیان مالیاتی دشوار بوده و از سوی دیگر ثبت دستی مالیات توسط ماموران باعث نوعی بی اعتمادی و دشواری برای مودیان مالیاتی شده بود‌؛ اما اخیرا سازمان امور مالیاتی کشور با شفاف سازی در درآمدهای مالیاتی و از سوی دیگر با مصوبه اخیر هیئت دولت در تعیین محل هزینه‌‌کرد درآمدهای مالیاتی زمینه را برای فرهنگ سازی پرداخت مالیات و ایجاد حکمرانی مردمی در پرداخت مالیات فراهم کرد.

هیئت وزیران مصوبه و  آیین‌نامه مربوط به  امکان انتخاب محل خرج کرد مالیات‌های پرداختی توسط پرداخت‌کنندگان مالیات  را تصویب کرد که این آیین‌نامه نقش بسیار موثری در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی و بیمارستانی دارد. 

در همین رابطه سید محمد سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور و معاون وزیر اقتصاد با اشاره به تصویب و ابلاغ پروژه مهم ایجاد امکان برای مردم نسبت به تعیین محل هزینه کرد مالیات‌های پرداختی آنان در قالب آیین‌نامه هشت ماده‌ای اجرای نشان‌دار کردن مالیات‌ها افزود: بر اساس این آیین‌نامه، مؤدیان می‌توانند در زمان پرداخت مالیات خود در جریان ارائه فرم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم، محل خرج کرد مالیات‌های پرداختی خود را تعیین کنند.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند به جامعه‌پذیر کردن امر مالیات ستانی در کشور و تمکین مؤدیان در پرداخت مالیات منجر شود، ایجاد شفافیت و آگاهی مؤدیان نسبت به محل مصرف مالیات پرداختی  آنها  و سهیم دانستن آنها در فرایند آبادانی و پیشرفت کشور  است؛ در همین راستا مردم از مالیات پرداختی خود احساس رضایت خاطر کرده و خود را شریک اجتماعی دولت در امر توسعه می‌دانند.  

وی  با بیان اینکه  تأمین منابع مالی پروژه‌هایی که حداکثر منافع عمومی را فراهم خواهند آورد از محل مالیات‌های پرداختی مؤدیان و با اختیار و انتخاب  آنهاصورت می‌گیرد  گفت:  پروژه‌هایی که در این بخش تامین می شود شامل پروژه‌هایی هستند که حداکثر منافع عمومی را در سطح ملی و استانی به دنبال دارند و می‌توانند در حوزه‌های گوناگون همچون سلامت، آموزش، راه و ترابری و ... اجرا و تکمیل شوند.

براساس این گزارش در راستای تعیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی از سوی مودیان  افراد در زمان ارائه فرم تبصره ماده (۱۰۰)، فهرست پروژه‌های استانی و ملی با حداکثر منافع عمومی را مشاهده می کنند  و در این بخش می توانند از میان آنها پروژه‌ مورد نظر برای تخصیص مالیات پرداختی خود را انتخاب کنند.  سازمان امور مالیاتی کشور نیز مکلف است امکان اعلام عمومی نام اشخاص پرداخت کننده مالیات را فراهم کند.

با توجه به آنکه ذهنیت بسیاری از مودیان آن است  مالیاتی که پرداخت می‌شود مشخص نیست در کجا و به چه روشی هزینه می‌شود  این سوال همواره در ذهن مردم وجود دارد که آیا این مالیاتی که پرداخت می‌شود صرف بهره‌وری می‌شود؟ آیا این مالیات صرف توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی یا ورزشی یا درمانی و آموزشی می‌شود؟

در همین راستا بسیاری از  کارشناسان تعیین محل هزینه کرد مالیات را زمینه  کاهش حکمرانی دولت بر درآمدهای مالیاتی و افزایش شفافیت و هدایت درآمدهای مالیاتی به سمت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در کشور می‌دانند.

افزایش انگیزه مودیان مالیاتی از طریق تعیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی

در همین زمینه صادقی کارشناس سازمان امور مالیاتی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  مودیان مالیاتی وقتی تعیین می‌کنند که این مالیات به عنوان مثال صرف ساخت بیمارستان شود انگیزه پیدا می کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر یک بنگاه اقتصادی بداند که مالیات پرداخت کرده و این مالیات صرف ساخت یک مدرسه در یک منطقه محروم شده یا صرف ساخت یک ورزشگاه شده، حتماً انگیزه‌های مالیاتی را برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد کرد. دادن اختیار به مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ برای تعیین محل هزینه کرد مالیات ها در واقعیت یک نوع حکمرانی مردم بر نحوه هزینه کرد مالیات‌ها و کاهش حکمرانی دولت بر حوزه مالیات است.

افزایش تعاملات درآمدهای مالیاتی کشور با تعیین محل هزینه کرد مالیات 

در ادامه پیمان فلسفی نماینده مردم تهران در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره جزئیات مصوبه جدید دولت برای نشان دار کردن مالیات های پرداختی از سوی مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ گفت: با این مصوبه اصل عدالت در تخصیص هم بین استان‌های کمتر برخوردار و برخوردار رعایت می‌شود. همچنین از طریق این دریافتی‌های مالیاتی از مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ و وصول مالیات‌ها می‌توان بخشی از مشکلات استان‌های دیگر که کمتر برخوردار هستند را نیز برطرف کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس  با بیان  اینکه بر اساس این مصوبه مودیان مالیاتی می‌توانند اولویت‌های هزینه کرد مالیات پرداختی خود  را تعیین کنند گفت: البته این مسئله یک کار پیچیده است که قانون‌گذار تعیین کرده که باید برای این مسئله سامانه ای ایجاد شود. پروژه‌های اولویت‌دار در این سامانه معرفی خواهند شد و مودیان مالیاتی نیز از طریق این سامانه هم مالیات خود را اعلام می کنند و هم اینکه مشخص می کنند مالیات  بر اساس پروژه‌های اولویت‌دار هزینه شود.

نماینده مردم تهران در مجلس  با بیان  اینکه گام‌هایی که برای نشان دار کردن مالیات‌ها برداشته شده خوب است اما کافی نیست و باید اصلاحات دیگری نیز در سیستم مالیاتی انجام شود گفت: تعاملات مودیان مالیاتی با ممیزان مالیاتی باید به حداقل  برسد و سامانه و سیستم برای پرداخت مالیات‌ها تعریف شود و تمام پرداختی‌های مالیاتی سامانه‌ای و هوشمند انجام شود.

براساس این گزارش برای اولین بار در بودجه امسال  حدود ۵۰ درصد از درآمدهای بودجه کشور از طریق درآمدهای مالیاتی کشور تامین خواهد شد و تعیین محل هزینه کرد نقش موثری در تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خواهد  داشت. 

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار