نگاهی به پخش سریال "فرزندان آفتاب"

باشگاه خبرنگاران-پيدا كردن مخاطب براي اين نامه هم از آن كارهاي سخت و دشوار است! فقط مي‌دانم بايد نامه‌ایي بنويسم و از اثري انقلابي دفاع كنم. شايد من نيز سهم كوچكي در بزرگداشت سالگرد پيروزي انقلاب داشته باشم و اميدوارم باشم اين نامه، مخاطب خود را پيدا كند، مديري در صدا و سيما، سياستگذاري در عرصه فرهنگ انقلاب، تهيه كننده و كارگردان عزيز اين برنامه و يا مخاطبان كنجكاو و نوجوان سريال دوست داشتني فرزندان آفتاب...!

يادم مي آيد زماني كه نوجوان بودم، انيميشن هاي تلويزيوني اگر چه اخلاقي تر بود اما عموما ايراني نبود چه برسد به آنكه انقلابي باشد و يا دفاع مقدسي! و اكنون هم كه پسران من به تماشاي كارتون‌هاي شبكه پويا (و نه شبكه‌هاي ماهواره اي) مي نشينند، باز هم عمدتاً انيميشن‌ها خارجي است و كارتون‌هاي ايراني آن هم ربطي به انقلاب و آرمان‌هايش پيدا نمي‌كند...! به استثناء اين يكي دو ماهه اخير، كه ظاهراً چند نفر از مريخ پيدايشان شده و يك مجموعه انيميشني را با موضوع انقلاب اسلامي توليد كرده و در اختيار صدا وسيما قرار داده‌اند.

مي‌گويم مريخ! چون بر خلاف آنچه تاكنون ديده‌ام، آثار انيميشن داخلي، نه تكنيك قابل قبولي داشته‌اند و نه داستان پيش برنده و جذابي؛ اما سريال فرزندان آفتاب، هم به لحاظ تكنيك و هم به لحاظ داستان، خود من و پسران 12 ساله و 5 ساله ام رابا خود همراه كرده است. با داستان‌هايي كه برگرفته از واقعيات زندگي مردم در قبل و بعد از انقلاب و جريان مبارزات آنهاست و آنقدر واقعي است كه مرا از پاسخگويي به برخي از سوالات فرزند بزرگترم در مورد جنگ و انقلاب بي‌نياز كرده است.

فرزندان آفتاب، بر خلاف مجموعه‌هاي ديگر داخلي، قهرمان‌هاي مذهبي و انقلابي براي مخاطبان كودك و نوجوان خود آفريده است، كه كنش‌هاي قهرمانانه خود را از ديانت و دغدغه‌هاي اجتماعي و مذهبي‌شان اخذ مي‌كنند. درست شبيه مردم ايران كه بر اساس سبك زندگي اسلامي و ايراني خود همزمان با دفاع و مقاومت، زندگي هم كردند و اين سان اين سريال توانسته است به خوبي از پس الگوسازي براي مخاطبين خود برآيد، الگوهايي كه كاملا آشنا از كار درآمده اند، در حرف زدنها و تكيه كلامها، غذا خوردنها، نوع پوشيدن لباس و برخورد بزرگترها و كوچكترها و چشم پوشي از خطاي دوستان، همگي برگرفته از فرهنگ اسلامي و ايراني اين مرز و بوم است.

قهرماناني كه با هم بزرگ مي‌شوند و در بستر وقايع انقلاب و جنگ رشد مي كنند و همزمان با اين رشد، دلايل عصيان مردم بر طاغوت و مقاومت در برابر رژيم بعث را نيز براي مخاطبان كودك و نوجوان خود استدلال مي‌نمايند؛ پديده‌اي كه حتي در سريال‌هاي رئال تلويزيون نيز مفقود و غايب است (روابط علي و معلولي براي وقوع انقلاب و مقاومت هشت ساله مردم در جنگ).

اما فتح الفتوح مجموعه فرزندان آفتاب، آن است كه ضرورت تحمل تلخي و سختي از دست دادن دوست را با حلاوت و شريني شهادت براي مخاطبان نوجوان خويش تبيين نموده است ضرورت درك و باور شعار هيهات مناالذله را ...!

لحظات و سكانس‌هاي ناب اين مجموعه پر است از ارزشها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي، كه اكنون اسير چنبره ي همايشها و سمينارهاي بي تأثير سازماني و دولتي شده اند. مانند سبك زندگي اسلامي ايراني، معنويت افزايي، ساده زيستي و ...

سرزمين آفتاب توانسته است به مخاطبين خود بگويد كه آرمانخواهي انسان مستلزم صبر بر رنج‌هاست و اين توانايي گوهر ناياب هنر نمايشي عصر ماست چه در سيما و چه در سينما...!

احسان صاحب جمعيان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدي منوچهري
۱۳:۵۳ ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
بنده تنها بخش هاي كوتاهي از اين انيميشن راديده ام.دليلش هم اين بوده كه يا اطلاع رساني نشده بود يا زمان پخشش با كارم تداخل داشت.اما دغدغه اين نويسنده و پدري دل نگران از بي توجهي هايي كه در حوزه فرهنگ و بويژه تربيت نسل كودك و نوجوان اين سرزمين مي شود را درك ميكنم
آخرین اخبار