معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد موضوع هسته‌ای ایران در گفتگوهای رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر هند مطرح شد و همچنین گفت واشنگتن به صورت مرتب با شرکای خود در حوزه خلیج فارس درباره مذاکرات جاری درباره برنامه هسته‌ای ایران مشورت می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ مقام بلندپایه آمریکایی تصریح کرد موضوع هسته‌ای ایران در گفتگوهای رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر هند مطرح شد. 

شب گذشته شماری از مقامات دولتی آمریکا که به همراه «باراک اوباما» رئیس جمهور این کشور به هند سفر کرده‌اند در دهلی نو کنفرانس خبری برگزار کردند. 

در این کنفرانس خبری، «جاش ارنست» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، «پنی پریتزکر» وزیر تجارت، «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و «جان پادیستا» مشاور رئیس جمهور آمریکا حضور داشتند. 

در بخشی از این کنفرانس خبری پرسشهایی درباره ایران مطرح شد. 

بن رادز در این خصوص گفت: «روسای جمهور آمریکا و هند در ملاقات خود به بررسی اوضاع افغانستان پرداختند و اینکه هند چه تعهدات مستمری درقبال دولت افغانستان دارد. آن‌ها درباره مذاکرات (هسته‌ای) ایران نیز بحث و تبادل نظر کردند. باید توجه داشت که هند در رژیم تحریم‌ها علیه ایران، شریک بوده و اخیرا گامهایی برداشته است تا اطمینان حاصل شود مطابق قرار کاهش مبادلات با ایران حرکت کرده است.» 

خبرنگار دیگری در ادامه این کنفرانس خبری پرسید.. قرار است رئیس جمهور اوباما با پادشاه جدید عربستان سعودی دیدار کند. در این دیدار آیا به موضوع مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته خواهد شد و آیا موضوع شلاق زدن رائف بدوی وبلاگ نویس عربستانی مطرح خواهد شد. آیا ایالات متحده قصد دارد برعربستان سعودی فشار وارد کند تا از اجرای این حکم درباره فرد مذکور دست بکشد؟ آیا دو مسئله ذکر شده در دستور کار ملاقات رئیس جمهور با پادشاه عربستان سعودی قرار دارد؟ 

بن رودز در پاسخ گفت: فکر نمی‌کنم برای ملاقات دوجانبه مذکور، هنوز دستورکاری مشخص شده باشد. درمجموع، ما به صورت مرتب با شرکای خود در حوزه خلیج فارس ازجمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده و دیگر کشور‌ها درباره مذاکرات جاری درباره برنامه هسته‌ای ایران مشورت می‌کنیم. با این اوصاف، فکر می‌کنم بی‌تردید موضوع ایران در گفتگوهای رئیس جمهور آمریکا و پادشاه عربستان سعودی مطرح خواهد شد. 

بن رادز در بخش دیگری از این نشست خبری درباره رویکرد آمریکا در خصوص اوکراین بار دیگر به نام ایران اشاره کرد و گفت: روسای جمهور هند و آمریکا در گفتگوهای امروز خود به موضوع اوکراین نیز پرداختند. رئیس جمهور اوباما در این دیدار بر اهمیت پاسداشت اصول اساسی نظام بین الملل یعنی احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت کشور‌ها تاکید کرد. البته اوباما از هند نخواست که از تحریمهای اعمال شده علیه روسیه حمایت کند. ما می‌دانیم رویکرد هند عموما به این صورت نیست که به چنین تحریمهایی ملحق شود. این مسئله فقط به موضوع روابط هند با روسیه مربوط نمی‌شود بلکه هند در مناسبات با دولتهای خارجی معمولا به چنین تحریمهایی ملحق نمی‌شود. البته هند درباره ایران، کمک کرده است. تمرکز ما در این خصوص بیشتر بر همکاری با متحدان اروپاییمان است.» 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م ج
۰۸:۳۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۳
غلط كردند
آخرین اخبار