"رویوران" و "میرابیان" از کارشناسان ارشد مسائل منطقه به موضوع بررسی تازه ترین تحولات سیاسی در یمن پرداختند.

رویوران:مردم یمن به سمت بازیابی هویت سیاسی و فرهنگی خود در حال حرکت هستند/ میرابیان:دولت یمن به جای حمایت از انصارالله پادگان ها را به القاعده می دهدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران ؛"حسین رویوران" و "رضا میرابیان" از کارشناسان ارشد مسائل منطقه به موضوع بررسی تازه ترین تحولات سیاسی در یمن پرداختند.

حسین رویوران در پاسخ به این سوال که امروزه خبرهایی به گوش می رسد که رئیس جمهور یمن خواستار گفتگو و پذیرش شروط چهارگانه انصارالله بوده و حال این به چه معنی است پاسخ داد: یک قیام مردمی فراگیر در یمن اتفاق افتاد که به دنبال آن کشورهای منطقه و بیش از همه عربستان "علی عبدالله صالح" را نگه داشته و در نهایت برکنار کرده و معاون وی را منصوب کردند.
 
وی تصریح کرد: تغییری که مورد انتظار مردم یمن بود ایجاد نشد،همچین موج دومی از قیام مردمی به رهبری انصارالله به امید از بین بردن فساد صورت گرفت که خواستار از بین بردن برخی کارها همچون بی عدالتی در نظام سیاسی بودند که در نهایت این به یک توافق جدیدی تحت عنوان صلح مشارکت بین 9 حزب و رئیس جمهور انجام شد.
 
رویوران با بیان این که قرار شد این توافق نامه مبنای هر گونه تصمیم گیری باشد،اظهار داشت: رئیس جمهور بدون هیچ گونه مشورت با این 9 حزب که یکی از آن ها "انصارالله" به عنوان قوی ترین نیروی سیاسی است،بحث قانون اساسی جدید و تقسیم کشور به 9 منطقه فدرال را تصویب کرد.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه افزود: انصارالله نسبت به آن اعتراض شدیدی را انجام داد و این در صورتی بود که از سوی دولت هیچ گونه ترتیب اساسی داده نشد و حتی رئیس جمهور به گارد امنیتی اعلام کرد که در صورت اعتراض انصارالله درگیری های شدید انجام شود.
 
وی با بیان این که انصارالله به دنبال کودتا و منصب قدرت نیست عنوان کرد: انصارالله می خواهد که دولت براساس اجماع حرکت کند چرا که بدون اجماع سازی به راهی نخواهند رسید و باید طبق موافقت نامه حرکت کنند.
 
رویوران بیان داشت: رئیس جمهور مدیر دفترش را برای این که قانون اساسی کشور و تقسیم مناطق را تصویب کند فرستاد و انصارلله این فرد را بازداشت چرا که برخلاف توافق نامه حرکت شده بود.

کارشناس ارشد مسائل منطقه ادامه داد: گفتند هر گاه رئیس جمهور از این فرمان عقب نشینی کند مدیر دفتر را آزاد می کنیم در ابتدا رئیس جمهور مقاومت کرد و شرایط میدانی تا حدود زیادی با چیره شدن نیروهای انصارالله و گارد ریاست جمهوری بالاخره منجر شد رئیس جمهور شروط های آن ها را پذیرفته و قرار شد به اجماع سازی برسند.
 
وی با بیان این که به همین دلیل رئیس جمهور با احزاب 9 گانه جلسه ای را ترتیب داد تا تصمیماتی را در آن اتخاذ کند اظهار داشت: قرار شد در این جلسه بن عمر نماینده سازمان ملل هم امشب در این جلسه شرکت کند و این نشانگر این است که انصارالله می خواهد شرایط نظام فاسد را تغییر و این تغییر ایجاب می کند که قانون اساسی و افراد نیز متحول شوند.
 
رویوران افزود: انصارالله حساسیت بالایی نسبت به کابینه جدید داشته،چرا که به شدت این مسئله را پیگیری خواهد کرد و علی رغم این که 36 وزیر وجود دارند و 8 نفر از آنان از وزرای قبلی بوده و اکثر آنان جدید هستند اما انصارالله تاکید بسیاری بر جوانگرایی دارد.

 یمن خوشبخت،امروز به کشوری فقیر مبدلشده است

کارشناس ارشد مسائل منطقه ادامه داد: از نظر انصارالله باید افرادی بر سر کار بیایند که دستان آنان آلوده نباشد و متهم به فساد نبوده چراکه دولت قبل محضر فساد بود.
 
وی با بیان اینکه دولت یمن بسیار سرسخت و دارای امکانات کشاورزی خوبی بود ولی امروز به جایی رسید که جز 10 کشور فقیر محسوب می شود گفت: در زمان "جمال عبدالناصر" شعری در ارتباط با امت عربی درباره یمن بیان شده که از یمن به عنوان خوشبخت نام می برد و این در دهه پنجم میلادی رخ داده است.
 
رویوران بیان داشت: اما امروز چه شده است؛یمن خوشبخت امروز به کشور فقیر مبدل و در لیست جهانی جزو رتبه 187 از لحاظ سرانه ملی را داراست.
 
کارشناس ارشد منطقه با بیان این که این نشانگر فاسد بودن نظام قبلی است، گفت: درخواست انصارالله در این تغییر نظام این بود که ساختار جدیدی تدوین شود و مردم یمن زندگی شرافتمندانه ای را داشته باشد.
 
در ادامه میرابیان کارشناس ارشد مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که خواسته انصارالله بعد از قرار صلح این بود که همه احزاب در اداره کشور شراکت داشته باشد و به چه دلیل این اتفاق نیفتاد ،پاسخ داد: دو عامل اساسی یعنی عوامل داخلی و عناصر نفوذ گذشته و فشار کشورهای اطراف و ریاست جمهوری منجر به تحقق این عمل نشد.
 
وی تصریح کرد: کشور همسایه شمالی یمن بر این امر به شدت دخالت داشته و مایل نیستند که روند دمکراسی، انتقال قدرت، مشارکت احزاب و خواسته عمومی در یمن پیش گرفته شود.
 
رضا میرابیان کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه افزود: "عبدالملک" مکررا در سخنرانی هایش به این موضوع تاکید داشت که ریاست جمهوری موضوعاتی را مطرح می کند که خواست مردم نبوده و تنها دیکته شده می باشد.
 
کارشناس ارشد منطقه با بیان این که در پی پیش نویس قانون اساسی بسیار اختلاف وجود داشته است، تصریح کرد: معتقد بودند که تقسیم بندی یمن به شش منطقه بسیار اشتباه بوده به طوری که افرادی که در شمال یمن براساس این تقسیم بندی زندگی می کنند از دریای سرخ محروم شده اند و نشانگر این است که تقسیم بندی از بیرون به حاکمیت وارد شده و بسیار جهت دار و منافع همه گروه ها را تعیین نکرده است.
 
وی بیان داشت: بنابراین این امر باعث اعتراض همگان شد و اساس وحدت اصلی و تمامیت ارضی یمن باید حفظ شود.

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری رویوران در پاسخ به این سوال که ریشه مداخلات خارجی ها در امور داخلی یمن چیست گفت: در شبه جزیره عرب بزرگترین جمعیت به کشور یمن اختصاص دارد و این کشور دارای جمعیت 30 میلیون نفری است و ریشه تمام عرب های عدنانی و قحطانی در یمن است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سه الی چهار میلیون یمنی ساکن عربستان هستند و این امر یک تداخل جمعیتی را به وجود می آورد.

رویوران با اشاره به فقیر بودن مردمان یمن نسبت به سایر مردمان حوزه جنوبی خلیج فارس اظهار داشت: یمن برخلاف کشورهای شبه جزیره عرب یک کشور فقیر محسوب می شود؛در حالی که کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس عموما مرفه هستند بنابراین یک حساسیت خاصی همیشه از سوی حاکمان این کشورها نسبت به یمن وجود دارد.

وی با اشاره به قیام ظفار در دهه 50 شمسی در عمان و نقش یمن جنوبی در حمایت از این قیام گفت: در دهه 50 شمسی ما شاهد قیام ظفار در عمان بودیم که علت شکل گیری این قیام در کوههای ظفار ،اشراف حکومت یمن جنوبی به این کوه ها و حمایت این کشور از قیام کنندگان بود بنابراین امنیت کشورهای متحد عربستان سعودی همواره با اوضاع یمن مرتبط است.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به شش جنگ صورت گرفته میان جنبش "انصارالله "و رژیم "علی عبدالله صالح" درگذشته اظهار داشت: در جنگ چهارم میان حوثی ها و نیروهای عبدالله صالح، سید حسین حوثی از بنیانگذاران انصارالله به شهادت رسید و در آن جنگ نیروهای هوایی سعودی به مدت یک سال حملات ارتش یمن به مواضع حوثی ها را برعهده داشتند.

رویوران یکی دیگر از دلایل نگرانی های عربستان نسبت به اوضاع یمن و تسلط حوثی ها به این کشور را قرابت و نزدیکی مذهبی ساکنان شمالی یمن با ساکنان جنوبی عربستان دانست و بیان داشت: در استان سعده که در شمال یمن واقع شده اکثر مردم شیعه زیدیه هستند و با مردم آن طرف مرز که ساکن عربستان هستند و شیعه اسماعیلیه محسوب می شوند قرابت مذهبی زیادی دارند و این موضوعی است که حکام سعودی را وادار به نگرانی در قبال اوضاع یمن می کند.

وی خواست اصلی مردم یمن را کسب استقلال سیاسی دانست و با اشاره به وضعیت معیشتی وخیم مردم یمن اظهار داشت: در شرایط فعلی بیش از 80 درصد از مردم یمن با وجود برخورداری این کشور از مواهب طبیعی زیر خط فقر هستند و علت این امر فساد و غارتگری دولتمردان سابق و فعلی این کشور است.

 مهمترین علت پشتیبانی یمنی ها از جنبش انصارالله مربوط به مباحث اعتقادی است

کارشناس ارشد مسائل منطقه ادامه داد: جنبش انصارالله دو خواسته مردم یمن یعنی استقلال سیاسی و تغییر شرایط اجتماعی و معیشتی را در رئوس برنامه های خود قرار داده است و این امر علت اصلی حمایت های مردمی از این جنبش است لذا کشورهای همسایه یمن نباید در امور داخلی این کشور دخالت کنند.

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری "میرابیان "در پاسخ به این سوال که ریشه همراهی مردم یمن با جنبش انصارالله چیست، گفت: مهمترین علت پشتیبانی یمنی ها از جنبش انصارالله مربوط به مباحث اعتقادی می شود چون بخش اعظم مردم شمال یمن شیعه زیدیه هستند.

انصارالله استقلال سیاسی و تغییر شرایط اجتماعی و معیشتی مردم را در رئوس برنامه های خود قرار داده است

وی ادامه داد: جنبش انصارالله در طول تاریخ همواره با سعودی ها درگیری داشته است و چون رژیم سعودی در افکار عمومی مردم یمن جایگاهی ندارد بنابراین مردم یمن به طور طبیعی به سمت جنبش انصارالله گرایش پیدا می کنند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به شعار حوسی ها مبنی بر مبارزه با فساد در یمن تصریح کرد: حاصل 33 سال حکومت" علی عبدالله صالح" در یمن چیزی جز فقر و فساد نبوده است از این رو شعارهای جنبش انصارالله در مبارزه با فساد،مردم یمن را متوجه این جنبش کرده است.

یمن در طول هفت دهه گذشته به حیاط خلوت عربستان تبدیل شده است

وی اظهار داشت: یمن کشوری است با بافت قبیله ای به گونه ای که تعداد سلاح های در دست مردم شش برابر جمعیت این کشور است اما با این وجود حرکت جنبش انصارالله بر پایه مبارزه مسلحانه نبوده است،بلکه این جنبش با هماهنگ کردن قبایل مختلف، برپایه گفتگو و مفاحمه توانست در پایتخت یمن مستقر شود.

مردم یمن به سمت بازیابی هویت سیاسی و فرهنگی خود در حال حرکت هستند

میرابیان با بیان این که یمن در طول هفت دهه گذشته به حیاط خلوت عربستان تبدیل شده است اظهار داشت: سه استان حاصلخیز یمن، به نام های گیزان، اسیر و نجران در طول هفتاد سال گذشته در تصرف سعودی ها بوده است و با توجه به شعارهای جنبش انصارالله مبنی بر استقرار عدالت اجتماعی و خارج کردن کشور از وابستگی سیاسی علت واهمه عربستان از تحولات یمن کاملا طبیعی می نماید.

وی تصریح کرد: مردم یمن به سمت بازیافت هویت سیاسی و فرهنگی خود در حال حرکت هستند و این موضوعی است که عربستان به شدت با آن مخالفت می کند.

رویوران با اشاره به این که در یمن دو قبیله بزرگ وجود دارد گفت: یکی از آن قبایل "هاشد" است به گونه ای که قبیله ای بزرگ با جمعیت 6 میلیون نفری محسوب می شود.

وی با اشاره به این که آل احمد "حزب اصلاح"را ایجاد کرد،افزود: آن ها گرایش به اخوان المسلمین داشتند،بنابراین انصارالله با مردم و با لایه های زیرینی ملت ارتباط برقرار کرد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به منطقه عمران در حد فاصل میان سعده و پایتخت اظهار داشت: تمام عمران قبایل "هاشد" را به خود اختصاص داده بودند به طوری که سه چهارم قبایل هاشد بودند.

رویوران با اشاره به این که 19 چاه نفت را آن ها به نفع خود مصادره کرده بودند،اظهارداشت: این نمادهای عجیب و غریب به نظر می رسد.

وی با اشاره به این که حزب اصلاح زمانی به حزب "علی عبدالله صالح" طعنه زد و سقوط کرد،ادامه داد: آن ها شریک نظام گذشته بودند بنابراین مردم آن ها را باور نمی کردند زیرا آن ها وابسته به نظام بودند.

انصارالله بسیاری از مناطق یمن را از نیروهای تکفیری پاک کرد

کارشناس ارشد مسائل منطقه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا انصارالله به صنعا و سایر مناطق آمده است،ادامه داد: آن ها موفق شدند همه استان ها را تصاحب کنند و این استان ها را از نیروهای تکفیری پاک کنند.

رویوران با اشاره به این که انصارالله با مردم همراه شد و جایگاه خود را به خوبی پیدا کرد،اظهار داشت: این جایگاه اکتسابی است به گونه ای که انصارالله موفق شد خواسته مردم را تعریف کند.

 انصارالله خواستار تحقق خواسته های مردم است

وی با اشاره به این که انصارالله در کابینه جدید حتی یک وزارت را برعهده نگرفت ادامه داد: آن ها خواستار تحقق خواسته های مردم شدند.

تحول اجتماعی عظیمی در یمن رخ داده است

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به این که از حوسی ها و ساختار رسمی حکومت کسی در حکومت وجود ندارد گفت: تحول اجتماعی عظیمی دقیقا رخ داده است این در حالی است که جامعه یمن قبیله ای بود.

رویوران با اشاره به این که تحولات زیادی در جامعه یمن اتفاق افتاده است خاطر نشان کرد: خواسته مدنی خواسته اصلی این جامعه به حساب می آید و این تحولات زیرین سبب شد تا عربستان سوار بر شیوخ قبایل شود.

وی با اشاره به این که آل احمد یکی از ارکان تاثیرگذار در عربستان به حساب می آید،اظهار داشت: شیوخ قبایل ناکارآمد شده اند به طوری که آن ها ماهانه مبالغی را از عربستان سعودی دریافت می کردند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آینده تحولات یمن را چگونه ارزیابی می کنید افزود: نیروهای سیاسی که همراه با جبهه مقاومت هستند در راستای حفظ ساختارها حرکت می کنند.

وی با تاکید براینکه حزب الله در لبنان از خاک خود دفاع می کند اظهار داشت: آن ها به دنبال آزادسازی سرزمین های اشغالی هستند به طوری که در یمن این نقش را انصارالله انجام می دهد.

رویوران با اشاره به این که در یمن بسیاری از استان هایی که سقوط کرده بود پس گرفته شد گفت: اکثر استان ها از لوس القاعده پاک شدند.

انصارالله به دنبال حفظ دولت است

وی با بیان این که انصارالله در جهت حفظ دولت و حاکمیت حرکت می کند افزود: انصارالله حیات مجدد را به دولت بخشیده است.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به این که انصارالله به دنبال حفظ دولت است خاطر نشان کرد: القاعده سعی می کند خود را جایگزین دولت کند.

انصارالله صادقانه با القاعده می جنگد

میرابیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا در یمن قواعد بازی تغییر یافته است گفت: تنها کسی که صادقانه با القاعده می جنگد انصارالله است.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان این که آمریکا دو دهه است که ادعای مبارزه را القاعده را داشته گفت: متاسفانه تعداد القاعده کم نشده به طوری که فعالیت آن ها حتی بیشتر هم نیز شده است.

دولت یمن به جای حمایت از انصارالله پادگان ها را به القاعده می دهد

وی با اشاره به آخرین عملیات گروه های تروریستی در شمال شرق عربستان اظهار داشت: چند ماه گذشته درگیری های جدی میان انصارالله و القاعده صورت گرفته است اما این در حالی است که متاسفانه دولت مرکزی به جای حمایت از انصارالله پادگان ها را در اختیار القاعده قرار می دهد.

میرابیان با اشاره به این که در بسیاری از استان ها پادگان ها فروریخته است،افزود: متاسفانه سلاح در اختیار القاعده قرار دارد.

کارشناس ارشد مسائل منطقه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا القاعده صلاح در دست دارد گفت: عمده انتهارها در یمن از طرف القاعده صورت گرفته است به طوری که آن ها می خواستند حوسی ها را دچار فرسایش کنند.

کشورهای حاشیه یمن به تحریک القاعده دامن زدند

وی افزود: کشورهای حاشیه یمن در تحریک القاعده دامن زدند تا آن ها به جان انصارالله بیفتند.

میرابیان با اشاره به این که انصارالله دچار فرسایش امنیتی سیاسی در سطح کل کشور شده خاطرنشان کرد: عامل ناامنی ها و نابه سامانی ها و همچنین انفجارها را گروه های تکفیری انصارالله می دانند.

کارشناس ارشد مسائل منطقه با اشاره به این که اقدام اخیر حوسی ها به معنی گرفتن ابتکار عمل در دست خود است گفت: حکومت در ایجاد ناامنی دخیل است.

 ریشه القاعده در منطقه یمن خشکیده خواهد شد

وی با اشاره به این که مراحل گذر سیاسی در یمن در حال عبور است ادامه داد: ریشه القاعده در منطقه یمن خشکیده خواهد شد.

در یمن جنگ داخلی صورت نخواهد گرفت

میرابیان با تاکید براینکه القاعده در یمن جایگاهی نخواهد شد گفت: در یمن جنگ داخلی صورت نخواهد گرفت زیرا این کشور گذر سیاسی را پشت سر خواهد گذاشت.

 وی با بیان این که بنای انصارالله تحمیل خودبر حاکمیت نیست بلکه آن ها خواستار حاکمیت هستند افزود: آن ها به دنبال مشارکت با دولت و هم چنین با تمام نیروهای سیاسی هستند بنابراین به نظر می رسد جنگ داخلی در یمن به وجود نخواهد آمد.

 میرابیان با تاکید براینکه این کشور به ثبات خواهد رسید گفت: یمن آینده با یمن فعلی و گذشته متفاوت خواهد بود زیرا استقلال سیاسی خود را پس از قرن ها به دست آورده است.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار