رویوران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

قرابت سیاسی قاهره_دمشق/ موضع "السیسی" تابعیت تام از آل سعود نیست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه رئیس‌جمهوری مصر در موضوعات سیاسی مرتبط با سوریه نظر سعودی‌ها را قبول ندارد، گفت: در حال حاضر یک نوع نزدیکی سیاسی بین مصر و سوریه در حال انجام است.

"حسین رویوران" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با اظهارات اخیر السیسی رئیس‌جمهور مصردر مورد ایجاد انقلاب مردمی برای تقدس‌زدایی و حذف قواعد دینی و شرعی گفت: السیسی این اظهارات را در جمع روحانیون الازهر بیان کرده و از آنها خواسته که یک نوع تحول در فرهنگ مصر صورت پذیرد و به نوعی مدرنیته و به روز کردن فرهنگ دینی را با این روحانیون مطرح کرده است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: تصور می‌کنم این حرف، حرف درستی است زیرا تاکنون مذاهب سنی فردگرا بوده یعنی عبادات فردی را مطرح کرده و آن را در یک نظم و قانون جای داده‌اند.

رویوران تصریح کرد: این در حالی است که آنها برای مسائل اجتماعی تقریبا هیچ نظری ندارند و این اشکال وجود دارد و شاید در این زمینه شیعه تا حدود زیادی جلوتر از اهل سنت است و دلیل آن برخورداری نظام برای پر کردن خلاها و اجتهاد در جهت تولید این نوع مفاهیم و این نوع فرآیندها است.

وی افزود: مطرح شدن این مسئله از طرف السیسی درخواستی طبیعی است، اما برخی هراس دارند که براساس نیاز نظام، این فرآیند صورت بگیرد یعنی به جای این که اسلام از فردی به فردی اجتماعی نظر کند هر دو طرف را داشته و در خدمت نظام باشد و نیازهای آن را تامین کند که در این زمینه قطعا استفاده ابزاری از اسلام خواهد شد.
 
رویوران با بیان اینکه جامعه اسلامی یک جامعه یک میلیارد و ششصد میلیونی است و سازمان همکاری‌های اسلامی به عنوان نماد همگرایی در جامعه اسلامی وجود دارد، اظهار داشت: ترس از میزان واگرایی نیز در جهان اسلام وجود دارد و این شرایط ناهنجار است و قابل قبول نیست، در حال حاضر جهان اسلام با این حجم جمعیت در مقابل چند میلیون صهیونیست در فلسطین مانده است، و همچنین در مقابل سلطه‌طلبی آمریکا و در مقابل بسیاری مسائل دچار مشکل شده است. لذا این حرف درستی است که براساس نیازهای روز و براساس نیازهای جهان اسلام بسیاری از مفاهیم سیاسی باید باز تعریف شود.   
 
وی افزود: شاید در میان بعضی از نگاههای جدید السیسی هم‌گونی‌ها و اشتراکاتی بین ایران و مصر وجود داشته باشد مثلا تکفیری‌ها را  السیسی نیز رد می‌کند و این موضع مشترک ایران و مصراست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: مثلا در مورد جهاد اولیه که گروه‌های تکفیری مطرح می‌کنند قابل قبول نیست و این نیز اشتراک بین ایران و مصر است. البته حوزه‌های اختلاف هم وجود دارد، مثلا مصر در رابطه با بحث فلسطین متاسفانه موضع خوبی ندارد از این رو براساس اتفاق و اختلاف نظر باید نوعی مدیریت سیاسی صورت گیرد.
 
رویوران اظهار داشت: از لحاظ سیاسی السیسی به عربستان سعودی نزدیک است ولی در بسیاری از مفاهیم دینی اختلاف نظر وجود دارد. حتی در موضوعات سیاسی در ارتباط با سوریه نظر سعودی‌ها را قبول ندارد و هم اکنون یک نوع نزدیکی سیاسی بین مصر و سوریه در حال انجام است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به حمایت مصر از سوریه در مقابل حمله آمریکا به این کشور که در سال گذشته مطرح شد، تصریح کرد: این مسئله نشان دهنده این واقعیت است که موضع مصر تابعیت تام از آل سعود نیست. 
 
وی با اشاره مواضع رئیس‌جمهوری این کشور در قبال اخوان‌المسلمین خاطرنشان کرد: موضع السیسی نسبت به اخوان المسلمین همچنان خصمانه است و تغییر پیدا نکرده است. وی هم چنان ضد اخوان است و نوع موضع‌گیری‌های اخیر در مورد سوریه به دلیل اشتراک دو نظام و تضاد با اخوان است،

رویوران ادامه داد: این نشان می‌دهد که موضع تضاد با اخوان در مصر از موضع درستی است یعنی این کشور به قدری در مسیر موضع ضداخوان حرکت می‌کند که در برهه‌هایی از عربستان جدا می‌شود. بحث سوریه یکی از آن مواضع است یعنی السیسی بیشتر با نظام سوریه موافق است و اکنون هم اجلاسی برپا و مخالفین سوریه را جمع و آنها را به گفتگو با دولت سوریه ترغیب کرده است و این نشان می‌دهد که وی تا چه حد از موضع تضاد با اخوان المسلمین برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: مصر ، السیسی ، الازهر ، مدرنیته
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار