یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: حزب الدعوه برای کسب نظر آیت‌‌الله سیستانی درباره انتخاب نخست وزیر، با ارسال نامه‌ای به ایشان و سپس تاکید آیت‌الله بر انتصاب فرد جدیدی در پست نخست‌وزیری، اقدام به انتخاب "العبادی" کرد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران "رضا میرابیان" در گفتگو با شبکه خبر گفت: انتقال مسالمت آمیز قدرت در عراق، که در چند روز گذشته انجام شد، همه را مدیون مرجعیت است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: سه روز قبل از اینکه حیدر العبادی به نخست وزیری معرفی شود، نشستی در حزب الدعوه برگزار و نامه‌ای به آیت‌الله سیستانی ارسال و از ایشان کسب نظر می‌کنند و آِیت‌الله سیستانی به صراحت در آن نامه اشاره می‌کند که بر آقایان واجب است، نخست وزیر جدیدی را برای این کار معرفی کنند، و در پی نامه ایشان شورای مرکزی حزب الدعوه تشکیل جلسه می‌دهند و آقای العبادی را به عنوان جایگزین آقای مالکی برای تصدی ریاست جمهوری به بیت شیعه معرفی می‌کنند.

وی افزود: در واقع نامه و اظهارات مرجعیت در انتقال مسالمت آمیز قدرت و آرامش سیاسی و اطمینان به مردم عراق نقش اساسی داشته است.

میرابیان تصریح کرد: اگرچه انصراف نوری المالکی یا واگذاری قدرت به العبادی کمی دیرهنگام صورت گرفت، اما در نهایت نشان دهنده بلوغ سیاسی رهبران سیاسی عراق است، که پس از 8 سال قدرت را به صورت مسالمت آمیز به فرد دیگری از حزب دعوه و از اعضای شورای مرکزی حزب دعوه منتقل نمودند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی، حیدر عبادی یک ماه از زمان تصدی به این پست موظف هست، که اعضای کابینه خود را معرفی کند تاکید کرد: وی در حال حاضر با افراد اهل سنت در حال رایزنی فشرده‌ای هست که بتواند کابینه‌اش را در عرض یک ماه مشخص کند و اکنون صحبت از این است که کابینه به صورت کابینه‌ای کوچک معرفی شده و از کابینه‌ای بزرگ مثل گذشته صرف نظر شده است.

وی اظهار داشت: این انتقال مسالمت آمیز قدرت که به صورت داوطلبانه صورت گرفت، یک آرامش روانی و سیاسی خوبی را در سطح عراق ایجاد کرده و در واقع با تقویت پشتیبانی نیروهای مسلح آرامش مردم را تحکیم خواهد کرد و قطعاً روی جبهه‌های جنگ و نبرد با تروریسم تأثیری مثبتی خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار