یک کارشناس سیاست خارجی گفت: عربستان با توجه به ماهیت ارتجاعی و ضددموکراسی که دارد نمی‌تواند یک مردم سالاری موفق را در مرزهای خود تحمل کند اما عکس این موضوع درباره ایران مصداق دارد چرا که کشورمان همواره از استقرار یک حکومت مبتنی بر قواعد مردم سالاری در عراق حمایت خواهد کرد.

"حسین رویوران" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه نخست وزیری "حیدر العبادی"  نوع خاصی از انتقال قدرت در عراق است اظهار داشت : احزاب شیعی و حتی برخی از احزاب سنی یک رویکرد مثبت نسبت به العبادی داشته و برای روی کار آمدن وی نقش موثری را ایفا کرده‌اند.

 وی ادامه داد: حتی برخی از هم حزبی‌های مالکی واکنش مثبتی نسبت به العبادی نشان دادند بنابراین می‌توان انتقال قدرت را از نوری مالکی به مجموعه‌ای از احزاب شیعی و برخی از احزاب سنی تلقی کرد.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به نقش ایران و مرجعیت شیعی در استعفای نوری مالکی  گفت: ایران و مرجعیت شیعی در عراق دو نقش مختلف را ایفا کردند، از طرفی سعی کردند با جریانات استقلال طلب و وحدت‌خواه که طالب عراقی سرافراز هستند همراهی کنند و از طرفی دیگر این دو عنصر مهم نقش هدایتی نیز دارند، به این معنا که بسیاری از احزاب شیعی و حتی احزاب سنی از نقطه نظرات مرجعیت برای بهبود وضعیت داخلی عراق استفاده می‌کنند.

رویوران تاکید کرد: العبادی با توجه به سوابق درخشان و نیز گرایشات مذهبی که دارند می‌تواند در حل‌ و فصل مناقشات امروز عراق موثر باشد از طرف دیگر وی توانست نظر بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی را به سمت خود جلب کند که این موضوع می‌تواند برای وی به حکم برگ برنده باشد.

وی در پایان با اشاره به رویکرد ایران و عربستان به عنوان بازیگران اصلی منطقه نسبت به تحولات عراق، گفت: عربستان با توجه به ماهیت ارتجاعی و ضد دموکراسی که دارد نمی‌تواند یک مردم سالاری موفق را در مرزهای خود تحمل کند اما عکس این موضوع درباره ایران مصداق دارد چرا که کشورمان همواره از استقرار یک حکومت مبتنی بر قواعد مردم سالاری در عراق حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
آل سعود ، مشکل بزرگ منطقه و جهان اسلام است .
آخرین اخبار